|
|
|
|
|
|
|
|
OS:
A Pedagógusok Szakszervezete Elnökségének állásfoglalása
"... megengedhetetlennek tartjuk azt, hogy a központilag
biztosított bérfejlesztés realizálása az önkormányzatok döntésének
függvénye legyen; ennek elkerülése érdekében - 1990-hez hasonlóan -
a költségvetési törvénynek kell a bérintézkedéseket elrendelnie
függetlenül attól, hogy azok a normatívákba beépültek vagy sem.
"
Amerika Hangja, Esti híradó:
Rabár Ferenc lemondása
"... korábban sem nagyon érezhette, hogy olyan nagyon
meghatározó módon jelen lett volna a kormányban, hiszen Matolcsy
állandóan bírálta őt a sajtóban, ráadásul rendszerint azután, hogy a
döntések megszülettek. Beavatkozott olyan dolgokba, amelyek nem
tartoztak rá. Szóval Rabár úr állítólag saját minisztériuma ügyeiben
sem érezhette magát túlzottan kompetensnek.
Az ellentétek persze csak másodsorban személyesek. Az elvi
szembenállást az a hároméves gazdaságpolitikai koncepció generálja,
amelynek meg kellene már régen határoznia az ország működését, de
amelyben egyelőre még nincs kormányegység.
Matolcsy György először a taxisblokád után jelentette ki, hogy
gyorsító programra van szükség, radikális változásokra, az
adórendszer gyors átalakítására, amit Rabár is elfogad, de ő
hosszabb időt szánna erre, a szociálpolitika kiegyenlítő hatásait is
beleszámítva.
Nyilvánvaló tehát, hogy a kormányt megosztó dilemmáról van szó,
és nem két ember vitájáról."
|
|
|
|
|
|
|
Parlament - első nap (9. rész)
|
dr. Szabó Kálmán (Budapest, 36. vk.), a Marx Károly ---------------- Közgazdaságtudományi Egyetem egyetemi tanára hangoztatta: az Állami Számvevőszék által tudja az Országgyűlés érvényesíteni költségvetési és zárszámadási jogát. Ez egyben sarkalatos alkotmányi garancia is lesz arra, hogy a végrehajtó hatalmat a Parlament ellenőrizhesse. Az Állami Számvevőszék létrehozását az államháztartás feletti rendelkezés kivételes fontossága és a hatalom gyakorlásának a mai viszonyok közötti bonyolultsága teszi indokolttá. Összeférhetetlennek tartotta, hogy a képviselők és valamilyen párt elkötelezettjei az Állami Számvevőszéknek alkalmazottai vagy vezetői legyenek. Inkább elkésett, mint elsietett az Állami Számvevőszék létrehozása - jelentette ki. Majd arról beszélt, hogy a kormány tagjainak, az állami tisztségviselőknek általános és gazdasági jellegű kontrollja évtizedeken át nyíltan az állampárt csúcsvezetőinek és apparátusainak a kezében volt. Ha groteszk formában is, de létezett a kontroll, ami mostanra szétzilálódott. A képviselő javasolta, hogy a KNEB-vizsgálatok dokumentumait, különösen azokat, amelyeket még nem zártak le, helyezzék letétbe a kormánynál, így az Állami Számvevőszék visszamenőlegesen is foglalkozhat majd velük. Végül állásfoglalást kért a Parlamenttől a nemzeti kerekasztal kikötésével kapcsolatban. Eszerint most az Állami Számvevőszéknek csak az egyik elnökhelyettesét válasszák meg, elnökét és a másik helyettest az új, illetve az azt követő Országgyűlés válassza. Az előterjesztett törvényjavaslat ilyen szabályozást nem tartalmaz, eltér a kerekasztal álláspontjától. A terv- és költségvetési bizottság vállalja ezért a felelősséget. Az állásponttól való eltérés okai közt említette meg a képviselő azt, hogy nem volt olyan alkalmas személy, aki egyedül vállalta volna az Állami Számvevőszék személyi és tárgyi feltételeinek megteremtésével kapcsolatos teendőket a leendő elnök személyének ismerete nélkül. Perdöntőnek ítélte a rátermett vezetők kiválasztását már az indulás előtt. (folyt.köv.)
1989. október 30., hétfő 15:21
|
Vissza »
Folytatásokkal »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|