|
|
|
|
|
|
|
|
OS:
A Pedagógusok Szakszervezete Elnökségének állásfoglalása
"... megengedhetetlennek tartjuk azt, hogy a központilag
biztosított bérfejlesztés realizálása az önkormányzatok döntésének
függvénye legyen; ennek elkerülése érdekében - 1990-hez hasonlóan -
a költségvetési törvénynek kell a bérintézkedéseket elrendelnie
függetlenül attól, hogy azok a normatívákba beépültek vagy sem.
"
Amerika Hangja, Esti híradó:
Rabár Ferenc lemondása
"... korábban sem nagyon érezhette, hogy olyan nagyon
meghatározó módon jelen lett volna a kormányban, hiszen Matolcsy
állandóan bírálta őt a sajtóban, ráadásul rendszerint azután, hogy a
döntések megszülettek. Beavatkozott olyan dolgokba, amelyek nem
tartoztak rá. Szóval Rabár úr állítólag saját minisztériuma ügyeiben
sem érezhette magát túlzottan kompetensnek.
Az ellentétek persze csak másodsorban személyesek. Az elvi
szembenállást az a hároméves gazdaságpolitikai koncepció generálja,
amelynek meg kellene már régen határoznia az ország működését, de
amelyben egyelőre még nincs kormányegység.
Matolcsy György először a taxisblokád után jelentette ki, hogy
gyorsító programra van szükség, radikális változásokra, az
adórendszer gyors átalakítására, amit Rabár is elfogad, de ő
hosszabb időt szánna erre, a szociálpolitika kiegyenlítő hatásait is
beleszámítva.
Nyilvánvaló tehát, hogy a kormányt megosztó dilemmáról van szó,
és nem két ember vitájáról."
|
|
|
|
|
|
|
Az MTI és a Magyar Hírlap kérdései Németh Miklós miniszterelnökhöz (2. rész)
|
Az elképzelés alapvetően harmonizál a kormány törekvéseivel. Egyrészt beleillik a kormány új Közép-Kelet-Európa politikájába, amelynek lényege új partneri kapcsolatok kezdeményezése a velünk határos országokkal. Másrészt illik a kormány regionális gazdasági együttműködés kiépítésére irányuló törekvéseihez, amelyekkel a természetes adottságokban rejlő előnyök minden irányban kihasználhatók. Itt tehát lényegesen többről van szó, mint a szabad vámterület. Termelési, értékesítési koordinációt kezdeményezünk, erősödő turisztikai és kulturális kapcsolatokat. Mindez összhangban van a kormány biztonságpolitikai törekvéseivel is. x Tekinthető-e ez egy leendő Dunai Konföderáció csírájának? - Sajnos ettől még nagyon messze vagyunk, de nem is hiszem, hogy ezt megcélozhatjuk. Az akadályok közismertek. Pedig a térség népeinek csak hasznára válna, ha az együttműködés szálai minden területen erősödnének. x Ön melyeket ítéli kormánya legmarkánsabb jellemzőinek? - A határozott belpolitikai nyitást a különböző mozgalmak, az újonnan szerveződő politikai pártok felé; valamint változások kezdeményezését olyan területeken, amelyek eddig a magyar reformerők számára tiltott területnek számítottak. Ide tartozik: - a védelmi politika, amelyben a kormány haderőreformot hirdetett meg és nemzetközileg is figyelemre méltó lépéseket tett a katonai doktrína védelmi jellegének erősítése, a hadseregre fordított kiadások és a hadsereg létszámának csökkentése érdekében, - a kormány külpolitikája, amely minőségi változásokat jelent a nemzetközi nyitásban, az Európa házhoz való csatlakozásban, a külföldön élő magyarok érdekeinek védelmében, az emberi jogok és humanitárius kérdések érvényesítésében. A kormány komoly határokat lépett át nemcsak jelképes értelemben, hanem fizikai értelemben is azzal, hogy lebontotta a ,,vasfüggönyt,,. - Átfogó alkotmányozási folyamat kezdeményezése (köztársasági államforma, többpártrendszer, parlamenti demokrácia, a kommunista párt vezető szerepének kiiktatása az alkotmányból), amellyel a kormány saját egzisztenciája szempontjából is figyelemre méltó kockázatot vállalt. (folyt.köv.)
1989. október 4., szerda 17:15
|
Vissza »
Folytatásokkal »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|