Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1990 › november 29.
1989  1990
1990. szeptember
HKSzeCsPSzoV
272829303112
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
1234567
1990. október
HKSzeCsPSzoV
24252627282930
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234
1990. november
HKSzeCsPSzoV
2930311234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293012
3456789
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
OS:

A Pedagógusok Szakszervezete Elnökségének állásfoglalása

"... megengedhetetlennek tartjuk azt, hogy a központilag biztosított bérfejlesztés realizálása az önkormányzatok döntésének függvénye legyen; ennek elkerülése érdekében - 1990-hez hasonlóan - a költségvetési törvénynek kell a bérintézkedéseket elrendelnie függetlenül attól, hogy azok a normatívákba beépültek vagy sem. "
Amerika Hangja, Esti híradó:

Rabár Ferenc lemondása

"... korábban sem nagyon érezhette, hogy olyan nagyon meghatározó módon jelen lett volna a kormányban, hiszen Matolcsy állandóan bírálta őt a sajtóban, ráadásul rendszerint azután, hogy a döntések megszülettek. Beavatkozott olyan dolgokba, amelyek nem tartoztak rá. Szóval Rabár úr állítólag saját minisztériuma ügyeiben sem érezhette magát túlzottan kompetensnek. Az ellentétek persze csak másodsorban személyesek. Az elvi szembenállást az a hároméves gazdaságpolitikai koncepció generálja, amelynek meg kellene már régen határoznia az ország működését, de amelyben egyelőre még nincs kormányegység. Matolcsy György először a taxisblokád után jelentette ki, hogy gyorsító programra van szükség, radikális változásokra, az adórendszer gyors átalakítására, amit Rabár is elfogad, de ő hosszabb időt szánna erre, a szociálpolitika kiegyenlítő hatásait is beleszámítva. Nyilvánvaló tehát, hogy a kormányt megosztó dilemmáról van szó, és nem két ember vitájáról."

Háromoldalú középszintű politikai tárgyalások (2. rész)

Pozsgay Imre válaszában leszögezte: a kormány megpróbálja
kieszközölni, hogy bocsássák szabadon a két magyar fiatalt, de ez
elsősorban nem a Minisztertanácson múlik. Orbán Viktor másrészt
arról tájékoztatta az államminisztert, hogy Tirts Tamás, aki az EKA
egyik szakértői csoportjában részt vesz a háromoldalú tárgyalásokon,
katonai behívót kapott. Elmondta: Tirts vonulása esetén nem tudna
részt venni a további munkában, másrészt ez a Fideszt is hátrányosan
érintené, mert őt bízták meg a szervezet választási kampányának
irányításával. Pozsgay Imre javasolta: az EKA kérje Tirts Tamás
mentesítését.

    Hozzávetőlegesen öt órán át folyt a vita a választással és a
választójoggal összefüggő kérdésekről. Eredményként könyvelhető el,
hogy több pontban megállapodás született. A legfontosabb: többszöri
kompromisszumkereséssel a felek megegyeztek abban, hogy a következő
országgyűlési választásokon kétfordulós, vegyes (egyéni
választókerületi és listás) formát alkalmaznak majd. A 350
képviselőből 150-et egyéni választókerületben, 150-et megyei
(fővárosi) listán választanak majd meg, a további 50 hely sorsa
pedig a töredékszavazatok (egyéni és listás) összeszámlálása után
dől majd el. Érdemes megjegyezni: a délutáni induláskor az MSZMP
80-20, az Ellenzéki Kerekasztal 50-50, a harmadik oldal
kétharmad-egyharmad arányban javasolta meghatározni az egyéni
választókerületi és a listás szisztéma alkalmazásának arányát.
Megegyeztek abban is, hogy az első fordulóban az a jelölt tekinthető
győztesnek, aki a voksok legalább 50 százalékát megszerzi. Ha az
első fordulóban a szavazók 50 százaléka nem vesz részt, a választás
érvénytelen, a második fordulóban 25 százalékos részvétel esetén
hirdethetnek eredményt. Ugyancsak megegyeztek abban, hogy egy
személy egy egyéni választókörzetben, két megyei (fővárosi) listán,
valamint az országos listán indulhat. Ugyancsak megállapodtak abban,
hogy a jelöltek ajánlása ajánlószelvényen történjék. Konszenzussal
egyetértettek végül azzal is, hogy az ajánlószelvények gyűjtése
tilos munkaidőben a munkahelyeken, az egészségügyi intézményekben és
a tömegközlekedési eszközökön. Nem tiltják viszont, hogy ilyen
céllal az állampolgárt lakásán keressék fel. Elfogadták azt is, hogy
a választások során felmerülő vitás kérdésekben a Legfelsőbb Bíróság
illetékes a döntéshozatalra. Az EKA erre a célra külön választási
bíróság felállítását javasolta, de a vitában kompromisszumkészségét
tanúsítva ettől elállt. (folyt. köv.)


1989. augusztus 25., péntek 21:40


Vissza » Folytatásokkal » A hírhez kapcsolódik »

Partnereink
Dokumentumok
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB11BUD