|
|
|
|
|
|
|
|
OS:
A Pedagógusok Szakszervezete Elnökségének állásfoglalása
"... megengedhetetlennek tartjuk azt, hogy a központilag
biztosított bérfejlesztés realizálása az önkormányzatok döntésének
függvénye legyen; ennek elkerülése érdekében - 1990-hez hasonlóan -
a költségvetési törvénynek kell a bérintézkedéseket elrendelnie
függetlenül attól, hogy azok a normatívákba beépültek vagy sem.
"
Amerika Hangja, Esti híradó:
Rabár Ferenc lemondása
"... korábban sem nagyon érezhette, hogy olyan nagyon
meghatározó módon jelen lett volna a kormányban, hiszen Matolcsy
állandóan bírálta őt a sajtóban, ráadásul rendszerint azután, hogy a
döntések megszülettek. Beavatkozott olyan dolgokba, amelyek nem
tartoztak rá. Szóval Rabár úr állítólag saját minisztériuma ügyeiben
sem érezhette magát túlzottan kompetensnek.
Az ellentétek persze csak másodsorban személyesek. Az elvi
szembenállást az a hároméves gazdaságpolitikai koncepció generálja,
amelynek meg kellene már régen határoznia az ország működését, de
amelyben egyelőre még nincs kormányegység.
Matolcsy György először a taxisblokád után jelentette ki, hogy
gyorsító programra van szükség, radikális változásokra, az
adórendszer gyors átalakítására, amit Rabár is elfogad, de ő
hosszabb időt szánna erre, a szociálpolitika kiegyenlítő hatásait is
beleszámítva.
Nyilvánvaló tehát, hogy a kormányt megosztó dilemmáról van szó,
és nem két ember vitájáról."
|
|
|
|
|
|
|
Mégis kell szelvény az ingyenes utazáshoz (1. rész)
|
1989. június 26., hétfő - Ismeretes, hogy június 1-jétől ingyen utazhatnak vasúton és helyközi Volán-járatokon a 70 éven felüli nyugdíjasok. Ez a sokak számára örömteli intézkedés némi bonyodalmat is okozott, ugyanis eddig a közlekedési és a pénzügyi tárca nem tudott megegyezni a kieső bevétel visszatérítésének mikéntjéről. A legutóbbi minisztertanácsi ülésen végül is hallgatólagos megállapodás született: azaz a Pénzügyminisztérium kéviselői ezúttal nem hoztak fel ellenérveket a közlekedési szakemberek javaslata ellen. Mindezek alapján tehát a jövőben - s erről majd az érintett közlekedési vállalatok külön is tájékoztatják az utasokat - a 70 éven felülieknek külön a számukra nyomtatott szelvényt kell váltaniuk - természetesen díjmentesen - az utazáshoz. A közlekedési vállalatok ugyanis csak ezzel tudják igazolni, hogy mennyien élnek az ingyenes utazás lehetőségével.
Az ügyben Petőfi László, a Közlekedési, Hírközlési és Építésügyi Minisztérium osztályvezetője tájékoztatta az MTI munkatársát. Elmondta: pontos adatok nincsenek, csak becsülni lehet, hogy a közlekedési vállalatok mekkora bevételtől esnek el, s ennek fejében milyen összegű árkiegészítésre szorulnak. A KHÉM számításai szerint, ha változatlan maradna a nyugdíjasok kedvezménye, akkor a 70 éven felüliektől származó bevétel a vasúton mintegy 15-20 millió forint lenne, s ehhez járulna az ahhoz kapcsolódó 135-160 millió fogyasztói árkiegészítés, amelyet eddig automatikusan kapott a MÁV. Mindezek elmaradása összességében 150-180 millió forintos veszteséget jelent egy évben a vasútnál. Ez még növekszik körülbelül 130 millió forinttal. Azok az idős emberek ugyanis, akik többször utaztak, mint ahány alkalomra az állami kedvezmény adott, a MÁV-tól kaptak 20 százalékos engedményt. A Volánnál a kieső díjbevételek és az elmaradó árkiegészítések összege 200 millió forintra tehető, ám a szakemberek szerint ez akár meg is duplázódhat, ugyanis a korlátlan ingyenes utazási lehetőség következtében várhatóan a kétszeresére nő a 70 éven felüliek utazási kedve. Ezeket a számításokat - mivel csak becslésről van szó - nem lehet az állami árkiegészítés alapjául venni. A kormányzat elismeri, hogy a közlekedési vállalatokat mindenképpen kárpótolni kell, hiszen nem viselhetik egy állami szociálpolitikai intézkedés terheit. A közlekedési tárca már kezdetben is javasolta: bocsássanak ki ingyenes szelvényeket, amelyek segítségével pontos képet lehetne kapni arról, hogy hányan éltek az ingyenes utazási lehetőséggel. (folyt.köv.)
1989. június 25., vasárnap 22:36
|
Vissza »
Folytatásokkal »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|