|
|
|
|
|
|
|
|
OS:
A Pedagógusok Szakszervezete Elnökségének állásfoglalása
"... megengedhetetlennek tartjuk azt, hogy a központilag
biztosított bérfejlesztés realizálása az önkormányzatok döntésének
függvénye legyen; ennek elkerülése érdekében - 1990-hez hasonlóan -
a költségvetési törvénynek kell a bérintézkedéseket elrendelnie
függetlenül attól, hogy azok a normatívákba beépültek vagy sem.
"
Amerika Hangja, Esti híradó:
Rabár Ferenc lemondása
"... korábban sem nagyon érezhette, hogy olyan nagyon
meghatározó módon jelen lett volna a kormányban, hiszen Matolcsy
állandóan bírálta őt a sajtóban, ráadásul rendszerint azután, hogy a
döntések megszülettek. Beavatkozott olyan dolgokba, amelyek nem
tartoztak rá. Szóval Rabár úr állítólag saját minisztériuma ügyeiben
sem érezhette magát túlzottan kompetensnek.
Az ellentétek persze csak másodsorban személyesek. Az elvi
szembenállást az a hároméves gazdaságpolitikai koncepció generálja,
amelynek meg kellene már régen határoznia az ország működését, de
amelyben egyelőre még nincs kormányegység.
Matolcsy György először a taxisblokád után jelentette ki, hogy
gyorsító programra van szükség, radikális változásokra, az
adórendszer gyors átalakítására, amit Rabár is elfogad, de ő
hosszabb időt szánna erre, a szociálpolitika kiegyenlítő hatásait is
beleszámítva.
Nyilvánvaló tehát, hogy a kormányt megosztó dilemmáról van szó,
és nem két ember vitájáról."
|
|
|
|
|
|
|
Pedagógusnapi gondolatok
|
Nem tudok most virógcsokrokat emlegetni, meghatott hálát tolmácsolni gyerekek és szülők nevében - annak ellenére, hogy nem fogyott el a sok szép virág és a hála sem. Nem fogyott el, s tudják, biztosan tudják, érzik ezt a tanítók, óvónők, tanárok ma is. És a gyerekek virágainak örülni is tudnak, s egészen biztosan örülnek a köszöntő szavaknak akkor is, ha esetleg ügyetlenre sikeredik a szeretet és hála kifejezése. De egy kinyomtatható "dolgozat" írójaként ezer - mondhatnám: terhelő - szempont nehezedik tollamra, zavarban vagyok, mert tudom - nem tehetek úgy, mintha nem tudnám -, hogy az idei pedagógusnapon eleve fenntartással olvassák a hivatalos köszöntőket az ünnepeltek. Tudok olyan iskoláról is, ahol úgy döntött a tantestület, hogy nem tartják meg a pedagógusnapot, ezzel is kifejezésre juttatva: elhatárolják magukat ama felettesek elismerésétől, akik "ide juttatták" az oktatásügyet, a pedagógusokat. Kedves pedagógusok, kedves - hálistennek még önérzetes - tanítók, tanárok, kisgyerekeinket becézgető óvónők Mindannyiunknak el kell határolnunk magunkat - s ha botorkálva is, de azt tesszük - mindazoktól, akik "ide juttattak" bennünket. Az országot, a társadalmat. Nem hiszem, hogy Németh Lászlót bárki sztálinistának, vulgármarxistának vagy akár csak hurráoptimistának mondhatná, pedagógiai elvei annál inkább helytállóak ma is. Idézem néhány mondatát - s előre megmondom: 1960-ban írta:" ... A legjobb módszer, az anyag leggondosabb tálalása is múló erőfeszítés, ha a tanuló nem küzd meg érte, s nem nagy, személyes érdek enyvezi oda az agyába. Ennek az érdeknek az állandósítása, igazolása viszont nemcsak tanuló és tanár dolga, hanem a társadalomé. Írni-olvasni mindenki megtanul, mert a mindennapi élet megköveteli, az azonban, amit egy szenvedélyes pedagógus példákban s ismeretekben rátukmál, szétmorzsolódik, ha a társadalom követelményeivel szemben kell tartania". Két bekezdéssel odébb ezt írja Németh László A pedagógus hite című tanulmányában: ... társadalmunkban mindinkább csak egyféle igazi tekintély van: az alkotó, a szellemi. A vagyongyűjtés lehetősége megszűnt, akinek túl sok pénze van, inkább gyanús, mint tiszteletet ébresztő... Olyan társadalomban élünk, ahol az embernek, még szűk körben is, valódi tiszteletet csak teljesítmény, s kiválóság szerezhet. (folyt.)
1989. június 1., csütörtök 10:50
|
Vissza »
Folytatásokkal »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|