Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1990 › november 29.
1989  1990
1990. szeptember
HKSzeCsPSzoV
272829303112
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
1234567
1990. október
HKSzeCsPSzoV
24252627282930
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234
1990. november
HKSzeCsPSzoV
2930311234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293012
3456789
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
OS:

A Pedagógusok Szakszervezete Elnökségének állásfoglalása

"... megengedhetetlennek tartjuk azt, hogy a központilag biztosított bérfejlesztés realizálása az önkormányzatok döntésének függvénye legyen; ennek elkerülése érdekében - 1990-hez hasonlóan - a költségvetési törvénynek kell a bérintézkedéseket elrendelnie függetlenül attól, hogy azok a normatívákba beépültek vagy sem. "
Amerika Hangja, Esti híradó:

Rabár Ferenc lemondása

"... korábban sem nagyon érezhette, hogy olyan nagyon meghatározó módon jelen lett volna a kormányban, hiszen Matolcsy állandóan bírálta őt a sajtóban, ráadásul rendszerint azután, hogy a döntések megszülettek. Beavatkozott olyan dolgokba, amelyek nem tartoztak rá. Szóval Rabár úr állítólag saját minisztériuma ügyeiben sem érezhette magát túlzottan kompetensnek. Az ellentétek persze csak másodsorban személyesek. Az elvi szembenállást az a hároméves gazdaságpolitikai koncepció generálja, amelynek meg kellene már régen határoznia az ország működését, de amelyben egyelőre még nincs kormányegység. Matolcsy György először a taxisblokád után jelentette ki, hogy gyorsító programra van szükség, radikális változásokra, az adórendszer gyors átalakítására, amit Rabár is elfogad, de ő hosszabb időt szánna erre, a szociálpolitika kiegyenlítő hatásait is beleszámítva. Nyilvánvaló tehát, hogy a kormányt megosztó dilemmáról van szó, és nem két ember vitájáról."

Ülésezett az Országgyűlés építési és közlekedési bizottsága (1. rész)

1989. február 20., hétfő - Az Országgyűlés építési és közlekedési bizottsága hétfőn Nagyiványi András elnökletével ülést tartott, amelyen egyebek között az átalakulási törvény, illetve az állami vállalati törvény módosításának elveiről tájékozódott.

Sárközy Tamás igazságügyminiszter-helyettes szóbeli
kiegészítőjéből kitűnt: olyan jogi szabályozás létrehozása látszik
célszerűnek, amely a társasági törvényhez kapcsolódóan támogatja a
hagyományos szervezeti formákban működő vállalkozások átalakulását
társasággá. Ennek kritikus pontja - s ezt a vitában többen szóvá is
tették - a reális és megbízható vagyonértékelés hiánya. Egy másik
kérdésre az írásos előterjesztés mutatott rá: a vállalati tanácsi
forma túlzott elterjesztése gazdaságpolitikai hiba volt; indokolt
tehát korszerűsíteni a vállalati tanács intézményét. A vállalati
törvény módosítása keretében kellene eltörölni azokat az
előírásokat, amelyek megakadályozhatnák a vállalat piaci
felfogásának érvényre jutását. Annak érdekében, hogy a vállalatok
társasággá alakulás a valóságos tőkebevonást jelentsen, indokoltnak
látszik, hogy az induló vagyonnak legalább 20 százalékát - vagy
ahogyan egy kérdésre Sárközy Tamás leszögezte: 100 millió forintot -
kitevő részvényt külsők jegyezzék. Biztosítani kell, hogy a vállalat
élhessen a saját részvény, illetve a dolgozói részvény
kibocsátásának - a társasági törvényben biztosított - lehetőségével.
(folyt.köv.)


1989. február 20., hétfő 17:06


Vissza »


Ülésezett az Országgyűlés építési és közlekedési bizottsága (2. rész)

Horváth Ferenc (Zala megye) a vitában kérdésként tette fel, hogy
vajon melyik szervezet élhet egy vállalaton belül a szakszervezeti
jogosultságokkal, ha más érdekvédelmi testület is alakul a
hagyományos szakszervezet mellett. Koltai Imre (Pest megye) úgy
látta, hogy alapvetően új vállalati törvény megalkotására van
szükség, a jelenlegi szabályozás ugyanis nem biztosítja a vállalati
önállóságot. Nobis Ferenc (Budapest) nehezményezte az ipari
szövetkezeteknél általánossá vált magatartást, miszerint a közös
fejlesztési alapra összevont összegeket nem szövetkezeti
fejlesztésre használják fel, hanem más vállalkozásokba fektetik.
Nagyiványi András (Budapest) és Koltai Imre szerint a vállalati
vagyonértékelést mihamarabb el kell végezni. Többen is arra
figyelmeztettek, az átalakulás siettetése helytelen lenne, az csak
károkat okozna.

    Nagyiványi András végül a bizottság véleményét összegezve,
elmondta: egyhangúlag támogatják az átalakulási törvény, illetve az
állami vállalati törvény módosításának alapelveit, és azt, hogy ez a
téma még ebben a félévben az Országgyűlés elé kerüljön. A bizottság
szerint legfeljebb két éven belül új vállalati törvényt kellene
megalkotni, 1990-ben pedig ki kellene dolgozni az új szövetkezeti
törvényt. A bizottság javasolta, hogy a vállalati vagyonértékelés
folyamatát gyorsítsák fel. Egyetért a testület azzal is, hogy az
átalakulás természetes fejlődés következménye legyen.

    A következőkben Somogyi László volt építésügyi és
városfejlesztési miniszter fűzött szóbeli kiegészítést a
Budapest-Bécs világkiállítással kapcsolatos előterjesztéshez,
amellyel nem először foglalkozott a bizottság. A képviselőket
leginkább az foglakoztatta, hogy milyen szankciókkal járhat, ha
elállunk rendezési szándékunktól. Somogyi László szerint egy éven
belül mindenféle jogi szankció nélkül mondhat le Magyarország a
rendezés jogáról (ha egyáltalán megkapjuk), de ez esetleg nehézséget
jelentene Ausztriával kialakított kapcsolatunkban. (folyt.köv.)


1989. február 20., hétfő 17:07


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


Ülésezett az Országgyűlés építési és közlekedési bizottsága (3. rész)

A képviselők közül többen is firtatták: pontosan mennyibe
kerülne a világkiállítás megrendezése, s mekkora haszonnal
számolhatunk. Somogyi László elmondta: egyelőre még csak
hozzávetőleges számítások vannak. Ezek szerint a kiállítás
körülhatárolt területén mintegy 15-20 milliárd forintos beruházásra
lenne szükség, ennyibe kerülnének a különböző épületek, kiállítási
csarnokok, s a közmű kiépítése. A közvetlenül kapcsolódó helyi
távközlés 2,5-3 milliárd forintot emésztene fel. Mindezeken túl
olyan infrastrukturális fejlesztések szükségesek, amelyekre a
világkiállítástól függetlenül is előbb vagy utóbb sor kerülne. Ilyen
például a Budapest-Bécs közötti autópálya - amelynek kiépítésével
már most is elkéstünk -, s a két főváros közötti (századelejei
színvonalú) vonatközlekedés korszerűsítése, továbbá az elmaradott
távközlés fejlesztése. Az infrastrukturális beruházások 60-70
milliárd forintra tehetők. Ehhez járulnak még az idegenforgalmi
fejlesztések. A szakemberek szerint körülbelül 60 milliárd forintot
kell szállodaépítésekbe fektetni, ami teljes egészében vállalkozási
kategóriába tartozna. Az idegenforgalmi beruházásoknál - még a
vasút- és útépítések egy részénél is - számítanak a külföldi
működőtőke részvételére. Szempont, hogy a világkiállításhoz
kapcsolódó létesítményeket a későbbiekben közcélra hasznosíthassák.

    A vitában a képviselők (Képes János - Budapest, Dauda Sándor -
Budapest, Boros László - Budapest, Bodonyi Csaba -
Borsod-Abaúj-Zemplén megye, Juhász Ferenc - Budapest, Kiscelli
László - Győr-Sopron megye, Bódi János - Baranya megye, Koltai Imre
- Pest megye, Kovács János - Szabolcs-Szatmár megye, Nobis Ferenc -
Budapest, Zahorecz József - Békés megye, Tarjáni Tibor - Budapest)
szinte egybehangzóan vetették fel: az ország lakói csak akkor fogják
saját ügyüknek érezni a világkiállítást, ha meggyőző érvanyagot és
információkat kapnak arról, hogy ez nemzeti érdek, s előbb vagy
utóbb hasznot hoz az ország egésze számára. Garancia kell, hogy a
világkiállítás megrendezése ne vonja el a fejlesztési alapokat a
fővárostól távolabb eső térségektől sem. Egyébként valamennyien
támogatták a világkiállítás megrendezését, s elvetették Nobis
Ferencnek azt a javaslatát, hogy népszavazásra bocsássák ezt a
kérdést. (folyt.köv.)


1989. február 20., hétfő 17:11


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


Ülésezett az Országgyűlés építési és közlekedési bizottsága (4. rész)

Derzsi András közlekedési, hírközlési és építésügyi miniszter
tájékoztatta a testületet az új tárca szervezeti felépítéséről,
hatásköréről és feladatairól. Elmondta: alapelvnek tartották, hogy
funkcionális típusú minisztériumot hozzanak létre, amely jól
illeszkedik a népgazdasági és az államigazgatási reformfolyamatokba.
A minisztérium három fő egységre tagolódik, az elsőbe a termelő
infrastruktúra egységes koncepcionális irányítása tartozik, a
másodikba az építészeti és építésügyi kérdések. (Ezzel kapcsolatban
a miniszter megjegyezte, hogy létre akarják hozni a főépítészi
kollégiumot, amely egyebek között összefogja az ország építészeti
kultúráját.) Az utolsóba a műszaki fejlesztési, s a közlekedési
alapellátással kapcsolatos ágazati típusú feladatok tartoznak.

    A napirendi ponttal kapcsolatban Bodonyi Csaba, Bódi János,
Radnai Gábor (Budapest), Koltai Imre, Boros László és Szilágyi Gábor
(Hajdú-Bihar megye) tett fel kérdéseket a miniszternek.

    Végül a postáról és a távközlésről szóló törvényjavaslat
irányelveiről tárgyalt a bizottság. Az írásos előterjesztés
leszögezi: az új törvénynek elő kell segítenie, hogy a postai és
távközlési szolgáltatásokra állami és nem állami szervezeteknek és
magánszemélyeknek egyaránt legyen lehetőségük. Bizonyos körben
azonban - ilyen például a vállalt nemzetközi kötelezettségek
teljesítése - indokolt a monopólium további fenntartása. A vitában
felszólalók egyetértettek azzal, hogy a postai és távközlési törvény
kidolgozása során - ahol lehet - a polgári jog általános szabályait
vegyék figyelembe. A kérdéshez Juhász Ferenc, Reidl János (Somogy
megye), Szilágyi Gábor, Köteles Zoltán, a Magyar Posta
elnök-vezérigazgatója és Gricserné Heszky Enikő, a Postások
Szakszervezetének főtitkára szólt hozzá. (MTI)


1989. február 20., hétfő 17:15


Vissza » A hírhez kapcsolódik »

Partnereink
Dokumentumok
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB11BUD