Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1990 › november 29.
1989  1990
1990. szeptember
HKSzeCsPSzoV
272829303112
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
1234567
1990. október
HKSzeCsPSzoV
24252627282930
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234
1990. november
HKSzeCsPSzoV
2930311234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293012
3456789
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
OS:

A Pedagógusok Szakszervezete Elnökségének állásfoglalása

"... megengedhetetlennek tartjuk azt, hogy a központilag biztosított bérfejlesztés realizálása az önkormányzatok döntésének függvénye legyen; ennek elkerülése érdekében - 1990-hez hasonlóan - a költségvetési törvénynek kell a bérintézkedéseket elrendelnie függetlenül attól, hogy azok a normatívákba beépültek vagy sem. "
Amerika Hangja, Esti híradó:

Rabár Ferenc lemondása

"... korábban sem nagyon érezhette, hogy olyan nagyon meghatározó módon jelen lett volna a kormányban, hiszen Matolcsy állandóan bírálta őt a sajtóban, ráadásul rendszerint azután, hogy a döntések megszülettek. Beavatkozott olyan dolgokba, amelyek nem tartoztak rá. Szóval Rabár úr állítólag saját minisztériuma ügyeiben sem érezhette magát túlzottan kompetensnek. Az ellentétek persze csak másodsorban személyesek. Az elvi szembenállást az a hároméves gazdaságpolitikai koncepció generálja, amelynek meg kellene már régen határoznia az ország működését, de amelyben egyelőre még nincs kormányegység. Matolcsy György először a taxisblokád után jelentette ki, hogy gyorsító programra van szükség, radikális változásokra, az adórendszer gyors átalakítására, amit Rabár is elfogad, de ő hosszabb időt szánna erre, a szociálpolitika kiegyenlítő hatásait is beleszámítva. Nyilvánvaló tehát, hogy a kormányt megosztó dilemmáról van szó, és nem két ember vitájáról."

Országgyűlés (19. rész) Südi Bertalan (Bács-Kiskun m., 12. vk.) a jánoshalmi Petőfi -------------

MGTSZ párttitkára néhány negatív példával igyekezett
képviselőtársainak figyelmét felhívni arra, hogy a jelenlegi
helyzetben a képviselői jog gyakorlása számos korlátba ütközik,
saját munkájában is sokszor érzi ,,a honatya törpeségét,,. Mint
mondotta, eddigi képviselői munkássága során többször is
tapasztalta, hogy az Alkotmány és az ügyrend képviselőre vonatkozó
írásos garanciái nem mindenben állták ki a gyakorlat próbáját.
Korábban - az 1987-es tavaszi ülésszakon - például előfordult, hogy
interpellációt készült beterjeszteni az akkori pénzügyminiszterhez,
de a Parlamentből telefonon tudtára adták: nem engedik a minisztert
,,megfricskázni,,. A legfőbb ügyész és a Legfelsőbb Bíróság
elnökének beszámolójához tervezett felszólalása előtt is
értesítették, hogy beszéde nem illik bele az ülésszak
,,koreográfiájába,,, vonja vissza felszólalási szándékát. E
kudarcnak is tulajdonítható, hogy egy másik esetben, módosító
indítványát - megkerülve a Házszabályt - nem bocsátotta előzetesen
bizottsági vitára. Kérdés tehát: ha a demokrácia a Parlamenten belül
is ,,tőrbe csalható,,, mit várhat az olyan állampolgár, aki nem
tagja a törvényhozásnak?

    Mindezekből az a következtetés adódik: a képviselő
egzisztenciális védelmére, jogai gyakorlásának szavatolására egyedül
az alkotmányi, ügyrendi, vagy az egyéb jogszabályi előírások aligha
elegendőek. Ezek ugyanis a képviselők rovására, külön érdekek
szerint alkalmasint megsérthetők, figyelmen kívül hagyhatók. Csakis
a nyilvánosság társadalmi kontrollja, következtes felügyelete
nyújthat megfelelő biztosítékokat a képviselői tevékenység
zavartalan végzéséhez. Továbbra is fenntartotta azt a javaslatát -
amelyet az ügyrendi bizottság már elutasított -, hogy az Országgyűlés
ügyrendbe foglalva szabja meg a mentelmi és összeférhetetlenségi
bizottságnak: tájékoztassa a Parlamentet a képviselői munka során
szerzett tapasztalatokról. Ezzel megvalósulna az Országgyűlés
önellenőrzési mechanizmusa.

    Végül kifejtette, hogy a jövőben hatásosabb együttműködésre
lenne szükség az országos szervek és a képviselők között az
állampolgárok súlyos és elodázhatatlan gondjainak megnyugtató
rendezése érdekében. Ehhez az is kell azonban, hogy ,,a végrehajtó
szervek tisztségviselői partnernek tekintsék a képviselőt,,.
(folyt. köv.)


1989. január 11., szerda 14:02


Vissza » Folytatásokkal » A hírhez kapcsolódik »

Partnereink
Dokumentumok
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB11BUD