Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1990 › november 15.
1989  1990
1990. szeptember
HKSzeCsPSzoV
272829303112
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
1234567
1990. október
HKSzeCsPSzoV
24252627282930
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234
1990. november
HKSzeCsPSzoV
2930311234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293012
3456789
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
OS:

Kulin Ferenc levele a Magyar Televízió elnökének

"Akik úgy vélik, hogy a Híradó munkatársainak felelősségérzettől áthatott tevékenysége pártérdekeket szolgált, azok akaratlanul is egyenlőségjelet tesznek a pártatlanság és az anarchia, a függetlenség és a felelőtlenség, illetve a szakszerűség és az elvtelenség közé."
SZER, Forgószínpad:

Mit mondanak az iraki katonák?

"Borzalmas kép rajzolódik ki a Kuvaitban és az iraki hadsereg soraiban uralkodó állapotokról a dezertőrök beszámolóiból. Iván elmondja, hogy századának tisztjei megerőszakoltak 20 kuvaiti és Fülöp-szigeti nőt, majd a falhoz állították őket és parancsot adtak a lelövésükre. Egy tisztet, aki megtagadta a parancsot, felakasztottak. Egy másik katona részt vett egy bank kirámolásában. A pénzt, aranyat és drágaköveket a hadsereg teherautóira pakolták fel"

Vajdasági sajtóvita és tüntetés (1. rész)

B. Walkó György, az MTI tudósítója jelenti:
Belgrád, 1990. november 15. csütörtök (MTI-tud.) - A vajdasági tartományi parlament szerdán hosszas vitát folytatott a helyi kormány sajtópolitikájáról, s a vajdasági lapoknál kialakult helyzetről. Az ülést megelőzően mintegy száz újságíró tüntetett a parlament épülete előtt, követelve azt, hogy a képviselők vessenek véget a törvénytelenségeknek, s ne hagyják, hogy a tartományi kormány kiskorúsítsa a sajtót.


A vitát követően - amelynek során felszólalt Radoman Bozsovics
tartományi miniszterelnök, valamint Mile Iszakov, aki a Független
Újságírók Egyesületének nevében érvelt - a parlament három háza
külön-külön foglalt állást a sajtóvitáról. A Társult Munka Tanácsa
elfogadta a kormány jelentését, s elvetette a független újságírók
kérését a tartományi sajtó helyzetének rendezésére. Elutasították a
Vajdasági Magyarok Demokratikus Közösségének az alapítói jogok
átvételére vonatkozó javaslatát is. A szabadkai Hét Nap
főszerkesztőjének tisztségére új pályázatot írnak ki, ha a kormány
elfogadja az általa kinevezett Savovics Margit lemondását, amelyet -
mint emlékezetes - a lap szerkesztősége sztrájkkal vívott ki. A
társult munka tanácsa emellett úgy foglalt állást, hogy az újvidéki
Fórum kiadó alakuljon át társadalmi vállalattá, a Magyar Szó pedig
legyen közüzem.

    A parlament másik házában nem volt ennyire egyértelmű a vita
kimenetele, mivel Miodrag Jovicsics, a törvényhozási bizottság tagja
15 képviselő nevében bejelentette, hogy nem ért egyet a kormány
jelentésével. Tóth László televíziós riporter a vitában leszögezte:
nem csak a magyar nyelvű lapoknál okozott gondot a tartományi
kormány sajtóval kapcsolatos politikája, s ezért megengedhetetlen,
hogy az ügyből nemzetiségek közötti viszály alakuljon ki. Sztrugomir
Lukics, a Szerbiai Újságírószövetség alelnöke az újvidéki
televízióban kialakult helyzetet ismertette, majd egy felszólalásban
azt igyekeztek igazolni, hogy az újságírók a fennálló társadalmi
rendet bomlasztják. (folyt.)



1990. november 15., csütörtök 07:06


Vissza »


Vajdasági sajtóvita és tüntetés (2. rész)


A küldöttek többsége elismerte, hogy tanácstalan a kérdés
megítélésében, s volt olyan vélemény, hogy az alkotmánybíróságra
tartozzon az ügy. Végül mégis elfogadták a kormány jelentését, de 1O
küldött Jovicsics álláspontját támogatta, s ellenszavazatot adott
le. A függetlenek, a Magyar Szó, valamint a Hét nap előterjesztését
nem vitatták meg. Ebben azt kérték az újságírók, hogy a képviselőház
gyakorolja az alapítói jogokat, és hogy semmisítsék meg a kormány
pályázata alapján történt főszerkesztői kinevezéseket. A parlament
harmadik háza, a társadalmi és politikai tanács egyszerűen levette
napirendjéről a kérdést.

    A parlamenti vitában Radoman Bozsovics a következőket mondotta:
- A Magyar Szó valótlanságokat közöl, tendenciózusan tájékoztat a
kormány döntéseirő, s a Szerbiában történtekről. Olyan hangulatot
teremt, mintha a magyarság érdekei veszélybe kerültek volna, s
mintha az utóbbi időben s korábban is csorbultak volna a magyar
kisebbség jogai. - Álláspontját a Magyar Szóból válogatott és
szerbre fordított idézettöredékekre alapozta.

    Mile Iszakov, a Független Újságíróegyesület nevében szólalt fel,
s feltette a krédést: elhiszik-e a küldöttek azt, hogy 5OO neves
újságíró ellenük van, s hogy hazug módon tájékoztat? Kitér a Magyar
Szó ellen felhozott egyik vádpontra, miszerint a lap nem tájékoztat
megfelelően a kormány programjáról. Rámutatott, hogy a program
pontjait még meg sem határozták, tehát a szerkesztőségeknek nincs is
mit tiszteletben tartaniuk. Emlékeztetett arra is, hogy a kormány
nem indokolta meg az új főszerkesztők kinevezését. A Magyar Szónál -
mint emlékezetes - a tartományi kormány előbb leváltotta Csorba
Zoltán főszerkesztőt, majd, miután a tartományi legfelsőbb bíróság
megsemmisítette ezt a kormánydöntést és visszahelyezte Csorba
Zoltánt tisztségébe, néhány napon belül ismét leváltotta őt.

    A parlamenti vita különös fejleménye, hogy bevezetőként
leváltották a törvényhozási bizottságban viselt tagságáról Szlobodan
Beljanszki ügyvédet, aki a Magyar Szó és a tartományi kormány
perében a szerkesztőséget képviselte - sikerrel. Szintén leváltották
a tartományi kormányban betöltött funkciójából Bozóki Antalt, a
Fórum igazgatóját. Úgyszintén szerdán közölték, hogy az újvidéki
televízió és a belgrádi televízió nem közvetíti Ante Markovics
miniszterelnök csütörtöki parlamenti expozéját a kormány
programjáról és az ország helyzetéről. Az indoklás: a nézőket nem
érdekli a beszéd. +++



1990. november 15., csütörtök 07:09


Vissza »

Partnereink
Dokumentumok
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB10BUD