|
|
|
|
Országgyűlés - keddi munkanap (5. rész)
|
Az eddigi tapasztalatok azt mutatták: az egyedi hatósági beavatkozásnak már a lehetősége is elég ahhoz, hogy a hazai és a külföldi vállalkozókat elbizonytalanítsa, s így közvetlenül akadályozza a piac működését, annak szerves fejlődését. A magántulajdon és a tőke nem szereti az olyan területeket, ahol az érvényesíthető árról a vevőn kívül még az államigazgatással is alkudozni kell. A törvényjavaslat a kormány számára háromféle felhatalmazást ad. Ilyen az állami ármeghatározás területeinek és módszereinek kijelölése. A másik az áremelés előzetes bejelentési kötelezettségének elrendelése. A harmadik pedig egy rendkívüli lehetőség arra, hogy jelentős gazdasági szabályozómódosítás esetén a kormány irányelveket, szabályokat adhat ki a szabadárakra vonatkozóan is. A pénzügyminiszter közölte, hogy az állami ármegállapításba tartozó árukör körülbelül 10 százalékát teszi ki az összes forgalomnak. Elsősorban azokra a termékekre és szolgáltatásokra terjed ki a hatósági ármegállapítás, amelyeknél a termelésben vagy a forgalmazásban monopol szervezetek tevékenykednek. Ilyenek például egyes energiahordozók, a közlekedési, hírközlési, vízügyi szolgáltatások. Ugyancsak ide tartoznak a társadalompolitikai szempontból kiemelt termékek, a tej, a gyógyszer, a lakbér.
Ami az áremelések bejelentési kötelezettségét illeti, a törvény ezt most a termékeket előállító gazdasági erőfölényének függvényévé teszi. Ugyanakkor az áremelés csak akkor tiltható meg, ha a megemelt ár hátterében lévő gazdálkodói magatartás ellen a tisztességtelen piaci magatartás tilalmáról szóló törvény alapján amúgy is fel kellene lépni. Az új szabályozás azzal is biztosítani kívánja a törvényességet, hogy megteremti bírói úton a jogorvoslat lehetőségét. Ez szintén alapvető változás a korábbi szabályozás mellett.
Az általános vitában felszólalók egyöntetűen hangsúlyozták, hogy az ármegállapításról szóló törvény megalkotásával újabb fontos lépést tesz Magyarország a piaci viszonyok kialakítása irányában. Szabó Iván (MDF), a Gazdasági Bizottság elnöke hangsúlyozta: a törvényjavaslat jól illeszkedik a liberális gazdálkodás kialakítását szolgáló jogszabályok sorába. Egyben javasolta, hogy az ártörvényt a tisztességtelen piaci magatartás szabályaival együtt tárgyalják, hiszen a két előterjesztés több ponton is érintkezik.
Szalay Gábor (SZDSZ) azt emelte ki, hogy az ártörvény megalkotásába maga az élet szólt bele, amikor a taxisblokád hatására a kőolaj, és kőolajtermékek kikerültek a törvénytervezet hatósági áras termékeket tartalmazó mellékletéből. (folyt. köv.)
1990. november 6., kedd 14:54
|
Vissza »
Folytatásokkal »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)
Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
|
|
|
|
|