|
|
|
|
Meghalt a rabbi (1. rész)
|
1990. november 6. kedd (MTI-Panoráma) - Meghalt a rabbi,
akit nácinak hívtak saját vallásának hívei. Meghalt a rabbi, aki
kutyának hívta az arabokat. Meghalt a rabbi, akit imádtak a zsidók,
és akit kövekkel dobáltak meg a zsidók, végül egy arab származású
merénylő golyójától vérzett el.
Az 58 éves, New York-i születésű Meir Kahane, az izraeli parlament egykori képviselője legalább annyira nem volt tipikus izraeli, mint amennyire nem volt tipikus amerikai és talán legkevésbé volt tipikus zsidó. Azok gyűlölték leginkább, akiktől ezt a laikus megfigyelő a legkevésbé várta volna: a Messiást kétezer éve visszaváró ortodox zsidók. Ez végül is érthető. Kahane messiásnak tekintette magát s Kahanét messiásnak tekintették szefárd - azaz arab országokban felnőtt és onnan bevándorolt- hívei, de az ortodoxok tudták, hogy nem volt az. Nem őt várták. Ugyanúgy gyűlölték őt, mint ahogy a cionistákat, amiért azok megteremtették Medinát Jiszróélt, a modern Izrael államát, jóllehet ez is a Messiás osztályrésze lehetett volna csak.
Dávid csillagában összeszorított ököl - ez volt a Zsidó Védelmi Liga jelképe, azé a szervezeté, amelyet a rabbi még a hatvanas években, az Egyesült Államokban alapított, s amely a kezdeti nemes célkitűzések - az idős zsidók segítése, a fajgyűlölet elleni harc - gyors feledése után ultraradikális csoporttá nőtte ki magát. Tevékenységének középpontjába a szovjetellenes akciók kerültek s Kahane hamarosan egy amerikai börtönben találta magát, ahol robbanószerkezet készítésére szőtt összeesküvés miatt töltött egy egész esztendőt.
Kahane Amerikában akarta meghonosítani azt a mára romantikussá nemesedett, radikálisan fanatikus zsidó ellenállást, amely a brit mandátumidőszak Palesztinájára volt jellemző. 15 éves korában bezúzta az Egyesült Államokba látogató Bevin brit külügyminiszter autójának ablakát s ezzel kezdődött letartóztatásainak hosszú sorozata - Kahane összesen három évet töltött két hazájának sok börtönében
A rabbi filózofiába göngyölte fajgyűlöletét. A zsidó filozófiának, mondogatta, soha semmi köze nem volt a Nyugat demokratikus elveihez, sokkal inkább a rituális vallási joghoz, amely - legalábbis Kahane értelmezése szerint - nem teszi lehetővé zsidók és nem zsidók szoros kapcsolatát. (folyt.)
1990. november 6., kedd 14:45
|
Vissza »
Folytatásokkal »
|
|
|
|
|
|