 |
 |
|
 |
 |
|
 |
 |
BBC, Panoráma:
Az Antall-kormány radikális reformtervei
"Az elmúlt hánapokban három katasztrófa hiúsította meg a fontolva
haladás menetrendjét. A viszonylag olcsó szovjet kőolaj importjának
csökkentése volt az első, amely a KGST-n belüli kereskedelem
általános csődje keretén belül következett be. Aztán jött a
világpiaci kőolajárak megkétszereződése az Öböl-válság nyomán, és
végül az évtizedek óta idén legsúlyosabb aszály, amely az
élelmiszert többnyire exportáló országot most gabonabehozatalra
kényszerítette. A hétvégi taxisháború tetézte ezeket a bajokat, s
most úgy tűnik, a kormány végre elszánta magát a nagy piaci ugrásra.
A reformcsomagnak el kell nyernie a koalíciós pártok, az
ellenzék és a közvélemény jóváhagyását. A taxisofőröktől érkező
figyelmeztetésre való tekintettel a miiniszterelnök valószínűleg
óvatosan fog haladni, és igyekszik megszerezni az ellenzéki pártok
támogatását, amelyek maguk is gyorsabb, merészebb változásokat
sürgettek."
|
|
 |
|
 |
 |
 |

A csütörtöki kormányülés napirendje (2. rész)
|

Az MTI munkatársának szakmai körökből szerzett információja szerint, az adórendszerben várható változások egyaránt érintik a lakosságot és a vállalkozókat. A pénzügyi kormányzat jelenlegi feladata, hogy összeállítsa a jövő évi költségvetést akkor, amikor számos korábbi biztos bevételi forrás kiesik. Így többek között megszünnek azok a költségvetési bevételek, amelyek a rubelelszámolású külkereskedelemben keletkeztek, ugyanakkor a gyorsuló infláció következtében tovább nő a kedvezményes lakásvásárlási hitelekre adott központi támogatás, valamint az államadósság kamatterhe. A költségvetési mérleg hiánya pedig nem növelhető.
Így az államháztartás helyzete ismét meghatározza az adók alakulását, ami azt jelenti, hogy a növekvő infláció ellenére semmiképpen sem fognak csökkenni az adóterhek. A pénzügyi kormányzat mozgástere szűk, így a javaslat kidolgozói csupán arra törekedhetnek, hogy a személyi jövedelemadó terhek alakulása következtében a lakosság szegényebb rétegeinek helyzete ne romoljon jelentős mértékben, és ugyanakkor a vállalkozóknak is megmaradjon még az érdekeltsége a befektetések iránt.
A koncesszió-rendszer kialakítását Magyarországon már régen várják a hazai és a külföldi befektetők. Számos vállalkozás akkor kezdődhet el, ha e téren megszületik a várt jogszabály, amely lehetővé teszi, hogy magyar vagy külföldi magánvállalatok autópályákat, egyéb infrastrukturális létesítményeket építsenek, úthasználati díj és hasonló bevételi források ellenében. Ez a rendszer nagymértékben hozzájárulhatna az ország infrastruktúrájának fejlesztéséhez, a lemaradás pótlásához, mivel érdekeltté tenné a külföldi befektetőket, hogy ezeken a területeken is vállalkozzanak.
Várhatóan lényegesen megemelkedik a késedelmi kamat, erről fog intézkedni az a kormányrendelet, amelyet szintén megtárgyal a miniszterek tanácsa. Korántsem váratlan lépésről van szó, a kormány már több ízben kilátásba helyezte, hogy hathatós intézkedéseket hoz a vállalatok fizetési fegyelmének javítása érdekében.
Ennek keretében keződődött meg hét fizetésképtelen cég felszámolása. A Társadalombiztosítási Főigazgatóság, az Adó és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal, valamint a Vám- és Pénzügyőrség Országos Parancsnoksága egyaránt hozzálátott a vállalati tartozások behajtásához, és jelentős mértékben megemelték a késedelmi kamatot. Most a kormány által kiadandó rendelet vélhetően általánosan szabályozza a késedelmi kamat mértékét, hozzáigazítja a jelenlegi körülményekhez. (folyt.köv.)
1990. október 24., szerda 16:21
|

Vissza »
Folytatásokkal »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
 |
|
|