|
|
|
|
A benzináremelés hatásai
|
------------------------
München, 1990. október 31. (SZER, Magyar híradó) - A most következőkben a hétvégi események közvetlen kiváltó okának, a benzináremelésnek a gazdasági hátteréről lesz szó.
A stúdiónkban rádiónk gazdasági szakértőjét, Vadász Jánost kérdezem: milyen új nehézségek léptek és lépnek fel a magyar-szovjet kereskedelemben, gazdasági kapcsolatokban?
- Csak bevezetésként mondom azt, ami nem új. Szóval nem új nehézségek az, hogy a Szovjetunió már évek óta, de idén fokozódó mértékben késedelmesen, megbízhatatlanul szállít. Nem új az sem, hogy akadoznak a szovjet olajszállítások, és természetesen az sem, hogy júliusban az oroszok közölték: az olajszállításokat idén 30 százalékkal csökkentik. És az sem új, hogy Moszkva követelésére január elsejétől dollárelszámolásra kell áttérni a magyar-szovjet forgalomban - tehát világpiaci áron, keményvalutában kell majd fizetni a szállításokért.
Ezt az utóbbit egyébként nem a Szovjetunió rovására mondom, mert tulajdonképpen így normális a kereskedés, ez csak ténymegállapítás, de tény az is, hogy ez a változás most nehézségekkel jár.
Ami új nehézség - itt hármat említhetek. Az első az, hogy csökkent a szovjet villamosenergia szállítása, de a hiányt pótolni tudták jugoszláv, lengyel és német kombinált közreműködéssel.
A másik, súlyosabb nehézség az, amit a OKGT vezérigazgatója sajtótájékoztatóján említette, az az, hogy valószínűleg most novemberben a Szovjetunió csak 143 ezer tonna olajat fog szállítani, ami sokkal kevesebb a már tetemesen csökkentett havi mennyiségnél is, annak is csak egy töredéke. És közölte azt is, hogy decemberben gyakorlatilag már csak keményvalutáért vagy azzal egyenértékű kemény magyar áruért fognak az oroszok olajat adni, ami lényegében azt jelenti, hogy az említett dollárelszámolásra való áttérés dátuma nem január elseje, hanem december elseje. (folyt.)
1990. október 31., szerda
|
Vissza »
Folytatásokkal »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|