Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1990 › október 28.
1989  1990
1990. augusztus
HKSzeCsPSzoV
303112345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
1990. szeptember
HKSzeCsPSzoV
272829303112
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
1234567
1990. október
HKSzeCsPSzoV
24252627282930
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
OS:

Az MDF egri szervezetének távirata a kormánynak

"Kérjük Önöket, hogy állhatatos és higgadt munkával őrizzék meg a békés forradalom lehetőségét. A rendkívüli áremelések minket is sújtanak, de ezt elviselnünk hazánkért vállalt kötelességünk. Elítéljük a szélsőséges és erőszakos megoldások hirdetőit. Törvények által szavatolt rendben kívánunk élni.,"
SZER, Világhíradó:

Az Európai Közösség aggodalamai Magyarországot illetően

"A Közép- és Kelet-Európában jelentkező számos és sürgős probléma láttán az Európai Tanács - amellyel a magyar kormány felvette az érintkezést - kifejezte szolidaritását eme ország arra irányuló erőfeszítéseivel, hogy megoldja súlyos gazdasági problémáit, és hogy tovább fejlődjék a piacorientációjú gazdaság felé. Az Európai Tanács - folytatódik a nyilatkozat - újra leszögezi: el van tökélve arra , hogy szilárdan támogatja Magyarországot a demokrácia, a stabilitás és a gazdasági fejlődés felé vezető úton, aminek előfeltétele, minden erőszak elutasítása, és a törvényesség tiszteletben tartása. Az Európai Közösség és tagállamai ebben a kontextusban a gazdasági együttműködési és fejlesztési szervezet keretében segítséget fognak nyújtani Magyarországnak, hogy megbírkózhassék problémáival, kiváltképpen az energiaellátáséval. Ugyanígy erőfeszítéseket fognak tenni, hogy rövid időn belül bilaterális segítséget is nyújtsanak, mégpedig az Európai Közösség kölcsöne második részének átutalása útján - így az Európai Tanács ülésének záróokmánya. "

Az MSZMP a politikai egyeztető tárgyalásokról - Sajtótájékoztató (1. rész)

1989. augusztus 2., szerda - A politikai egyeztető tárgyalások szakértői bizottságaiban folyó munka politikailag legfontosabb három témájával, a párttörvénnyel, a választásokkal és az alkotmányozási folyamattal kapcsolatos MSZMP-álláspontról tájékoztatták szerdán délután a hazai és a külföldi újságírókat a Központi Bizottság székházában. Tunyogi László, a KB munkatársa vállalta az alkalmi szóvivő tisztét, hangsúlyozva, hogy időszerű és indokolt a közvélemény hiteles, pontos tájékoztatása a tárgyalások eredményéről.

Fejti György, az MSZMP PIB tagja, a Központi Bizottság titkára
emlékeztetett arra, hogy a három tárgyalófél előzetes
megállapodásának megfelelően a tárgyalássorozat a plenáris ülések
kivételével zárt ajtók mögött folyik. Az elég jelentős érdek- és
nézetkülönbségek ütköztetése, a kompromisszum-kereséshez
nélkülözhetetlen ,,színjátéktól mentes,, munkakörülmények
megteremtése miatt ennek kizárólag pragmatikus, tárgyalástechnikai
okai vannak. Téves az a hiedelem, hogy e gyakorlatnak a szellemi
atyja és erőszakos végrehajtója az MSZMP tárgyalódelegációja lenne.
Mára érkezett a munka olyan fázisába, hogy sor kerülhetett a
tájékoztatásra - hangoztatta.

    Ezután a párttörvénnyel kapcsolatos kérdésekről informálta az
újságírókat. Előrebocsátotta, hogy a törvény szövegének 90
százalékában megegyeztek, s várhatóan megszületik a megállapodás. Az
MSZMP képviselőinek megítélése szerint az igen jelentős
nézetkülönbségek ellenére is nagyobb az esély a megállapodásra, mint
az eredménytelenségre.

    A továbbiakban arról szólt, hogy három pontban mutatkozik
jelentős nézeteltérés a tárgyalásokon. Az MSZMP felfogása szerint a
párt vagyona sem politikai sem jogi megítélés szempontjából nem
tartozik a háromoldalú tárgyalássorozat tárgykörébe. A párt saját
tagjainak tartozik elszámolással. Ugyanakkor azonban ha a pártok
bejegyzése vagyonnyilatkozat megtételéhez kötött, akkor az MSZMP nem
zárkózik el attól, hogy a bírósághoz benyújtsa azt. Az MSZMP-nek az
áll érdekében, hogy - más kérdésekhez hasonlóan - nyílt politikát
folytasson ebben a kérdésben is. Hozzátette: már folyik a párton
belül a teljes vagyon nyilvántartásának pontosítását szolgáló munka.
Az MSZMP az ország nehéz gazdasági helyzetét felismerve úgy döntött,
hogy lemond azon ingatlanok kezelői jogáról is a köz javára,
amelyeket egy új szerepfelfogású párt nélkülözni tud. (folyt.köv.)


1989. augusztus 2., szerda 20:28


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


Az MSZMP a politikai egyeztető tárgyalásokról - Sajtótájékoztató (2. rész)

E döntéseket azonban kizárólag saját elhatározásából kívánja
meghozni. Az MSZMP osztja az Ellenzéki kerekakasztal és a harmadik
tárgyalófél nézetét, hogy minden törvényes keretek között müködő
pártnak belátható időn belül biztosítani kell a müködéséhez
szükséges alapfeltételeket. Ebben szerepet kell vállalnia a
parlamentnek, illetve a kormánynak is. Ennek érdekében javasolta
egy szakértői bizottság létrehozását a kormány illetékeseinek
bevonásával, a pártok képviselőinek részvételével, amelyik
meghatározná, hogy mit tekintsenek alapinfrastruktúrának és mit a
működés elemi feltételrendszerének.

    Vitatott kérdés a tárgyalásokon a pártok munkahelyi működése.
Fejti György leszögezte: az MSZMP a teljes jogegyenlőség híve, s
ebben semmilyen törvényi diszkriminációt nem tud elfogadnia. Úgy
véli, hogy nem szükséges szabályozni a pártok felépítésének,
szervezeti rendjének kérdéseit - ez alapvetően belügy. Az MSZMP ma
tradicionálisan munkahelyi elven épül fel, s ezen hajlandó
változtatni. Radikálisan módosítani kívánja e pártszervezetek
feladatkörét, azonban nem támogat semmiféle adminisztratív tilalmat.
Néhány közhatalmi intézményben ugyanakkor hajlandó megfontolás
tárgyává tenni, hogy meghatározott időn belül megszünteti a
struktúrákatt.

    Vita alakult ki a pártok müködési finanszirozásának
szabályozásáról is. Az MSZMP részletes szabályozást tart
szükségesnek, a teljes nyilvánosság mellett. Véleménye szerint egy
párt akkor lehet következetesen szuverén, hogyha müködését nem
külföldi forrásokból finanszirozza. Különösen elfogadhatatlan lenne
ilyen támogatás felhasználása a választások idején. Fejti György
vágül kijelentette: bár elég nagyok még a nézetkülönbségek, ez nem
akadálya a tárgyalások folytatásának, a kiegyensúlyozott
kompromisszumok létrejöttének. Ehhez mindhárom fél jóhiszeműsége,
megegyezési készsége szükséges.

    Tóth András, a KB osztályvezetője a választási törvény
előkészítésével foglalkozó politikai egyeztetésről tájékoztatva
elmondta, hogy számos kérdésben előkészítették a megállapodást,
másokban közelítették az álláspontokat, s egy sor kérdésben az
eltérő nézetek, törekvések ütköztetéséig jutottak. Utalt arra, hogy a
békés átmenet kulcskérdése a szabad választások megtartása, amelyben
mindhárom fél egyetért. (folyt.köv.)


1989. augusztus 2., szerda 20:43


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


Az MSZMP a politikai egyeztető tárgyalásokról - Sajtótájékoztató (3. rész)

A továbbiakban emlékeztetett arra, hogy Magyarországon 1966 óta
egyéni választó kerületi rendszer van, és az MSZMP véleménye szerint
erre a bázisra kell építkezni. A parlamenti képviselői helyek döntő
többségét mintegy 300 egyéni választókerületben kellene eldönteni,
és 50 képviselői helyet az országos pártok között felosztani az
aránytalanságok kiküszöbölésére. Az MSZMP javaslata szerint minden
törvényes politikai pártnak és minden állampolgárnak meg kell adni
azt a lehetőséget, hogy a törvényben meghatározott feltételeknek
megfelelően jelöltet állíthasson. A párt kétfordulós választási
rendszert képzel el, amelyben a nemzetközi gyakorlatnak megfelelően
az első fordulóban a győzelemhez abszolut többségre volna szükség. A
másodikban elég lenne a relativ többség.

    Az MSZMP tárgyalócsoportja egyébként úgy értékeli a bizottságban
végzett eddigi munkát, hogy több tekintetben közös a szándék,
megegyezési készség nyilvánult meg. A helyzet alkalmas arra, hogy a
tárgyalási fordulókon tovább közeledjenek a felek álláspontjai -
hangsúlyozta Tóth András.

    Az alkotmányozás problémakörét egy szélesebb jogalkotási
folyamatba ágyazva ismertette Kilényi Géza igazságügyminiszter
helyettes. Az alkotmánymódosítással kapcsolatos kérdésekről
kijelentette: ma már világosan látszik, hogy az uj alkotmányt nem a
jelenlegi összetételü országgyülés, hanem a demokratikus
választásokat követően összehivandó uj parlament fogadja el. Utalt
arra, hogy az országban kibontakozott egy fontos törvényalkotási
folyamat, amely összhangban az uj alkotmány szabályozási
koncepciójával, a demokratikus jogállam megteremtésére irányul. A
kormány eltökélt abban, hogy a már elfogadottak mellett további
törvényekkel segiti ezt a folyamatot. Ennek jegyében dolgozott ki az
igazságügyi tárca egy alkotmánymódositási törvényt, amelynek
középpontjában a köztársasági elnöki intézmény bevezetése és a
köztársasági elnök jogkörének meghatározása állt.

    A professzor kijelentette: e munkabizottságban lényegesen
kevesebb előrehaladás történt, mint a többi bizottságban. A
tárgyalópartnerek készséggel elismerik a már elfogadott törvényeket,
azt, hogy a tervezetek európai mércével mérve is jó törvényekhez
vezetnének, de politikai megfontolásból ellenzik, hogy a jelenlegi
összetételü országgyülés alkossa meg azokat. Ismételten kétségbe
vonják a parlament legitimitását. Kilényi Géza rámutatott: ilyen
alapon viszont az ellenzék legitimitása is megkérdőjelezhető.
(folyt.köv.)


1989. augusztus 2., szerda 20:46


Vissza »


Az MSZMP a politikai egyeztető tárgyalásokról - Sajtótájékoztató (4. rész)

Utalt a tárgyalófeleknek arra az érvelésére, hogy a köztársasági
elnöki intézmény bevezetése, az alkotmánybiróság létrehozása nem
egyéb, mint az MSZMP kisérlete saját hatalmának átmentésére. Ezzel
kapcsolatban leszögezte: a törvénytervezet értelmében az elnököt nem
a parlament, hanem közvetlenül a választópolgárok választanák meg.
Ez a demokratizmus legmagasabb foka lenne, s az igy megválasztott
elnök legitimitációja nem kérdőjelezhető meg. Az alkotmánybiróságról
szólva hangsulyozta, hogy a törvényjavaslat eleve kompromisszumos
megoldást tartalmaz. Az MSZMP-nek az a véleménye, hogy a jelenlegi
belpolitikai helyzetben egy tekintélyes köztársasági elnök
stabilizáló tényező lehet, s az anarchia elkerülését is szolgálná a
funkció létrehozása, annak mielőbbi betöltése. A párt hasonló
álláspontot alakított ki az alkotmánybíróság tekintetében is. A
kormány eltökélt szándéka, hogy ha nem jön létre a megállapodás,
konszenzus nélkül viszi mindkét tervezetet a Parlament elé. Ugyanis
még mindig kisebb ennek a veszélye, mint a taktikai okokból
folytatott állóháború.

    Az újságírók kérdéseire adott válaszok tovább elemezték a
bevezetőkben elmondottakat. Így elhangzott az is, hogy nem lehet
szabad és demokratikus választásokra számítani, ha a két törvény nem
születik meg. A párttörvény léte szükséges ahhoz, hogy törvényes
keretek között bejegyzett, legitim pártok indulhassanak a
választásokon. A többpárti választás megtartásához pedig megfelelő
választójogi törvényt kell megalkotni. Fejti György sajnálatosnak
ítélte, hogy - már nem először - olyan témákat is kiszivárogtatnak a
tárgyalófelek, amelyekről szó sem esik. Egy, a személyével
kapcsolatos utalásra úgy reagált: nem Pozsgay Imre távolléte az oka
annak, hogy bizonyos taktikai változások tapasztalhatók a
tárgyalásokon. Megfogalmazása szerint ennek hangoztatása része annak
a nem egy kérdésben tapasztalt, szándékolt megosztási törekvésnek,
amely nem létező véleménykülönbségeket próbál helyzetekbe
belemagyarázni. Az MSZMP tárgyalódelegációja a tanácskozások előtt
egyeztet, s a kompromisszumok határát nem a delegáció, hanem a
megfelelő párttestület szabja meg.

    A további válaszokból kitűnt az is: az MSZMP nem tartja járható
útnak, hogy az Országgyűlés elnöke lássa el a következő hónapokban a
köztársasági elnöki funkciót. Álláspontja szerint nem ceremoniális
elnökre van szükség, hanem a közepesnél valamivel erősebb,
hatékonyabb jogosítványokkal rendelkezőre. Egy ilyen szerepkör
összeegyeztethetetlen a Parlament elnökének tevékenységével. (MTI)


1989. augusztus 2., szerda 20:56


Vissza » A hírhez kapcsolódik »

Partnereink
Dokumentumok
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB11BUD