Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1990 › október 18.
1989  1990
1990. augusztus
HKSzeCsPSzoV
303112345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
1990. szeptember
HKSzeCsPSzoV
272829303112
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
1234567
1990. október
HKSzeCsPSzoV
24252627282930
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
OS:

Horn Gyula üdvözlő távírata Mihail Gorbacsovnak

"A magyar szocialisták nevében szívből gratulálok Önnek a Nobel-békedíjjal történt kitüntetése alkalmából. E kitüntetés méltó elismerése az Ön személyes tevékenységének és annak az új szovjet külpolitikai gondolkozásnak, amely alapvető változásokat hozott a nemzetközi viszonyokban..."
SZER, Magyar híradó:

Mi várható a Valutaalap szakértőinek tárgyalásaitól?

"... számolni kell az olajválság Magyarországra kiható következményeivel és azzal is, hogy január elsejétől dollárelszámolásra kerül az egész szovjet forgalom, tehát itt súlyos veszteségekkel, terhekkel kell számolni. Amikor ez bekövetkezik és valóban hatni kezd, akkor eljön a jövő tavasz, amikor lejár ez a megállapodás a Valutaalappal, lejár a készenléti hitelkeret, meg kell újítani. Az elképzelés az, hogy meg akarják újítani három évre. Nem véletlenül háromra, ez nagyjából felölelné a megújhodási nemzeti programnak az egész időszakát és a feltételeket is újra kell gondolni, mert most már a piaci átalakulás időszakáról van szó és olyan időszakról, amely az előbb említett nehézségekkel terhes. Tehát ennek az előkészítése is napirenden van ezeken a tárgyalásokon."

Az Érdekegyeztető Tanács ülése (3. rész)


Az egyre élesedő vitában a munkáltatók részéről elhangzott a
továbbiakban, hogy egy korrekten liberalizált üzemanyagár is
megfelel az adótöbblet nélküli árnak. A munkaadók és a
munkavállalók, mint képviselőik hangoztatták, lényegében kockázatot
vállalnak ennek elfogadásával, mert hiszen a világpiaci árakhoz
igazódó benzin és olajárak lehetnek túl magasak is. A munkaadói
oldal képviseletében Palotás János, a VOSZ elnöke azt hangsúlyozta,
s ezzel a munkavállalók is egyetértettek: szerintük a liberalizálás
is lényegében egy átlagosan a jelenleginél 12 forinttal olcsóbb
üzemanyagár kialakulására vezetne.

    A kormány képviselői a tanácskozás közben tartott szünet után a
liberalizáció bevezetését elfogadhatónak tartották, de mint Bod
Péter Ákos és Rabár Ferenc hangsúlyozták a módosítást a Parlament
elé kell vinni. Az ÉT-nek ugyanis, mint mondták, nincs illetékessége
az eldöntendő adókérdésben. Kifejezték azt a meggyőződésüket, hogy a
Parlament néhány nap vagy hét alatt meghozza a döntését. Addig
viszont szerintük a jelenlegi árakt kell fenntartani, ez lehetővé
teszi a fogyasztás korlátozását a készletek feltöltését. A néhány
napos, hetes forgalmiadó többletet a kormány kész visszajuttatni
szociális vagy foglalkoztatási alapba vagy adókedvezményként.

    Az ülésen elnöklő Orbán István, a Magyar Gazdasági Kamara
alelnöke felhívta a vitázók figyelmét, hogy az ország érdekeit
vegyék figyelembe, ne presztizs érdekeiket. Az egyik munkaadói
vélemény szerint olyan döntésről vitatkoznak, amelyet a kormány
hozott, ezért ne a Parlament elé vigyék az ügyet és az ÉT keretei
között most döntsenek az átlagosan 12 forinttal olcsóbb
üzemanyagárról.

    Többen hivatkoztak az ülésen arra, hogy ilyen pszichikai
hangulatban nem lehet tárgyalni. A kormány szerint a fuvarozók a
barrikádok visszaállításával fenyegetőznek. A másik tárgyaló fél
viszont arra muttott rá, hogy az MDF és a kormány mellett tüntetők a
fenyegetettség légkörét vonják a tanácskozás résztvevői és a
fuvarozók közé.

    A kormány delegációja délután 5 órakor három órás szünetet kért.
Nagy Sándor, az MSZOSZ, Palotás János, a VOSZ elnöke, valamint Vajtay
József, a Munkástanácsok Országos Tanácsa Társelnöke - az országban
kialakult helyzetre is hivatkozva - visszautasította ezt és kérte a
kormányt, hogy jóval gyorsabban egyeztesse álláspontját. Többen
garanciáát kértek arra is, hogy ne érhesse atrocitás a blokádoknál
ügyeletet tartó fuvarozókat. Végül hosszas vita után másfélórás
szünetben állapodtak meg. (folyt.köv.)



1990. október 28., vasárnap 18:23


Vissza » Folytatásokkal » A hírhez kapcsolódik »

Partnereink
Dokumentumok
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB11BUD