|
|
|
|
|
|
|
|
OS:
Horn Gyula üdvözlő távírata Mihail Gorbacsovnak
"A magyar szocialisták nevében szívből gratulálok Önnek a
Nobel-békedíjjal történt kitüntetése alkalmából. E kitüntetés méltó
elismerése az Ön személyes tevékenységének és annak az új szovjet
külpolitikai gondolkozásnak, amely alapvető változásokat hozott a
nemzetközi viszonyokban..."
SZER, Magyar híradó:
Mi várható a Valutaalap szakértőinek tárgyalásaitól?
"... számolni kell az olajválság
Magyarországra kiható következményeivel és azzal is, hogy január
elsejétől dollárelszámolásra kerül az egész szovjet forgalom, tehát
itt súlyos veszteségekkel, terhekkel kell számolni.
Amikor ez bekövetkezik és valóban hatni kezd, akkor eljön a jövő
tavasz, amikor lejár ez a megállapodás a Valutaalappal, lejár a
készenléti hitelkeret, meg kell újítani. Az elképzelés az, hogy meg
akarják újítani három évre. Nem véletlenül háromra, ez nagyjából
felölelné a megújhodási nemzeti programnak az egész időszakát és a
feltételeket is újra kell gondolni, mert most már a piaci átalakulás
időszakáról van szó és olyan időszakról, amely az előbb említett
nehézségekkel terhes. Tehát ennek az előkészítése is napirenden van
ezeken a tárgyalásokon."
|
|
|
|
|
|
|
Ha hétfő, akkor Ausztria (1.rész)
|
Bécs, 1989. április 4. (MTI-Panoráma) - A magyar világútlevél bevezetése óta az osztrákok meglehetősen hozzászoktak a szomszédok ,,bevásárló rohamaihoz,,. Lassanként már jobban számontartják az ausztriai hétköznapokkal egybeeső magyarországi munkaszüneti napokat, mint mi magunk, mert tudják: ilyenkor újabb ,,magyar invázió,, lesz az ország keleti részében. A kereskedők minden jóra, a többiek, a közlekedő és vásárló polgárok pedig minden rosszra - tolongásra, forgalmi dugókra - felkészülhetnek.
A hétfői ausztriai forgatag még a legszárnyalóbb képzeletet is felülmúlta. Bevásárló turistáink számáról Bécsben igencsak eltérőek a becslések. A legmértéktartóbbak is 150 ezerre teszik, mások ennek kétszeresét emlegetik, sőt, az egyik bécsi napilap - a magyar járművek számából kiindulva - megkockáztatja a félmilliós számot is. Az mindenesetre bizonyos, hogy a magyarok özöne e napon jócskán megdöntötte az Ausztriában ,,legendásnak,, tartott tavaly november 7-iki százezres csúcsot. Ha pedig a közepes, 300 ezer körüli turistaszámot fogadjuk el reálisként, az is csaknem annyi, mint ahány magyar néhány éve Ausztriába egy egész év alatt beutazott. E rekord-hétfő következményei Ausztria érintett területein csak felsőfokú jelzőkkel minősíthetőek, sőt szinte nincsenek is megfelelő kifejezések az állapotok jellemzésére. Mindent felülmúltak a határállomások előtt mindkét oldalon álló, araszolgató autósorok, s az eddigi leghosszabb volt a várakozás az átkelésre: 40 kilométeres autóoszlopok (amint az osztrákok mondják: bádoglavinák) és hat-nyolcórás határátkelési idők azelőtt ismeretlenek voltak a két ország közötti idegenforgalomban. A Burgenlandban és Bécs kereskedelmi negyedeiben kialakult forgalmi helyzetre a ,,káosz,, , az országúti állapotokra pedig a ,,torlódás,, szót az osztrák szakemberek elégtelen, túlságosan enyhe meghatározásnak tartják. Nem csoda, hogy az ,,invázió,, az osztrák lakosság számára is alig elviselhető körülményekkel járt. A magyarok kedvelt bevásárlóhelyein a helyiek autójának a parkolókban, nekik maguknak az üzletekben alig jutott hely, vagy ha igen, a tolongás, a sorbaállás elvette kedvüket a beszerzéstől. A határmenti osztrák települések lakosainak már éjszaka sokat kellett ,,nyelniük,, a motorjaikat járató, a kocsiaajtókat csapkodó, az üzletek környékén ,,letáborozó,, magyar autós turisták miatt. Napközben azután a helybelieknek nemcsak az okozott gondot, ha saját kocsijaikkal akartak közlekedni, hanem még a falujukon-városukon áthaladó Bécs-Hegyeshalom országút egyik oldaláról a másikra is bajos volt átkelni a magyar autósok áradatában. (folyt)
1989. április 4., kedd 16:31
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
Ha hétfő, akkor Ausztria (2. rész)
|
Zurndorfban iskolai és óvodai szünnapot rendeltek el, és a községbeliek jelképesen egy időre el is torlaszolták az átmenő forgalom útját, tiltakozva a közlekedési ártalmak ellen, és követelve a lakott helyeket elkerülő autópálya kiépítését. A hatóságok szinte emberfeletti erőfeszítésekkel szervezték a forgalmat. Sok rendőr úgy nyilatkozott, hogy ilyen nehéz helyzetet még soha nem élt át. Egyikük közölte: hétfői szolgálata folyamán élete legalább tízszer forgott közvetlenül veszélyben. A határátkelőhelyeken az osztrák személyzet tagjai félóránként váltották egymást, mert - mint mondták - az autóáradat - különösen a magyar kétütemű autók - kipufogó gázai könnyezést, fejfájást és légzési nehézségeket okoztak. A,,rohamnak,, persze a magyar turisták is szenvedő alanyai voltak, a közlekedési balesetek közül az az egyiknek magyar halálos áldozata is volt. A rendkívül zsúfolt forgalom gyötrelmeitől, a sokórás toporgástól és az egyéb kellemetlenségektől pedig senki sem menekülhetett. Délutánra a Bécs-Hegyeshalom országút úgyszólván egyetlen váróteremmé változott, Bécsből a határig hat-nyolc óra volt az út, amit sokak egészsége megsínylett. Az osztrák egészségügyi szolgálat igyekezett helytállni, amikor pedig már nem bírta egymaga a rászorulók ellátását, magyar oldalról kért orvosi ,,erősítést,,. Mindamellett az osztrák lapok a hétfői tapasztalatokról írva mellőztek minden gunyoros vagy lenéző hangnemet, tárgyilagosan meggállapítva, hogy a ,,rohamrekord,, az egymást követő munkaszüneti napok és a hétvégén életbelépő magyar vám-szigorítások következménye volt. E türelem azzal is magyarázható, hogy az osztrákok szivesen látják a magyar látogatókat, még akkor is, ha ,,csak,, vásárolni kirándulnak országukba, s aránylag jól viselik el a hullámszerű idegenforgalommal járó viszontagságokat is. Tudják, hogy ez Ausztriának - és nem csupán a magyar vevőkből közvetlenül hasznot húzó élelmes kereskedőknek - gazdaságilag igen hasznos már most is, továbbá, hogy a mai vásárló turistából holnapra könnyen lehet ,,valódi,, minden iránt érdeklődő turista. Keddre már mérséklődött a magyarok áradata,. konszolidálódott a forgalmi és a határátkelési helyzet. Talán mert az érdeklődés már előző nap ,,kiadta erejét,,, vagy mert mások hétfői viszontagságai sokakat visszatartottak az átruccanástól. Mindenesetre - csupán emberi szemszögből nézve is - közös magyar-osztrák érdek, hogy az április 3-iki forgalmi csúcs maradjon megdönthetetlen, s lehetőleg ne is ismétlődjék meg. +++ Sebestyén Tibor (Bécs) MTI-Panoráma
1989. április 4., kedd 16:32
|
Vissza »
|
|
|
|
|
|