|
|
|
|
|
|
|
|
OS:
A politikai foglyok és az ,56-osok közleménye
"A világtalálkozóról előzetesen annyit, hogy a fővédnökasszonya Nagy
Erzsébet, mártír-miniszterelnökünk leánya, fővédnökei Göncz Árpád
köztársasági elnök, Antall József miniszterelnök és Für Lajos
honvédelmi miniszter."
Amerika Hangja, Reggeli híradó:
Növekedhet-e ugrásszerűen az USA keleti kereskedelme?
"Normális kereskedelmi kapcsolatok
létesültek máris Magyarországgal, Lengyelországgal és
Jugoszláviával. Állandó növekedés várható tehát, de semmiesetre sem
drámai növekedés. Miért?
Mert ezeknek az államoknak a saját gazdasági életük áll
leginkább az útjukban. Roppant nehezükre esik olyan minőségi árut
készíteni, amely versenyképesnek bizonyulhat, tehát az Egyesült
Államok is megvásárolhatná."
|
|
|
|
|
|
|
Taxisblokád - német visszhang (1.rész)
|
Sarkadi Kovács Ferenc, az MTI tudósítója jelenti:
Bonn, 1990. október 27. szombat (MTI-tud.) - Magyarország
,,olajpolitikailag,, malomkövek között őrlődik, s ez gazdasági
széteséssel fenyeget, írta szombaton vezércikkében a piacgazdasággal
megszorítások nélkül rokonszenvező német lap, az ipari és pénzügyi
körök szócsöve, a Frankfurter Allgemeine Zeitung. Az újság, több más
német lappal egyetemben budapesti jelentések alapján a magyarországi
közúti blokád nyomán kialakult helyzetről is beszámolt. A helyzetet
a hírügynökségi tudósítások, saját jelentések kaotikusnak, drámainak
mondják. A Süddeutsche Zeitung szerint ,,Magyarország közútjain
pénteken elszabadult a pokol,, , a benzináremelés bejelentése nyomán
kibontakozott tiltakozó hullám ,,példa nélküli méretet öltött,,.
A Frankfurter Allgemeine Zeitung már említett elemzésében arra hívja fel a figyelmet, hogy megváltoztak a szovjet szállítási feltételek, s már Magyarország sem hagyatkozhat a szovjet olaj szakadatlan ömlésére. Ha szállít is a Szovjetunió, az olajért dollárban kell fizetni. A magyarok függetlenedési irányvonaluknak megfelelően megpróbáltak a szovjet olajfüggőségtől részben megszabadulni, s ezért építették ki az Adria-olajvezetéket. Mindezekre a terhekre most rárakodott az Öböl-válság és a nélkülözhetetlen üzemanyag árának világpiaci emelkedése. A budapesti kormány úgy véli, hogy a belföldi fogyasztást az áron keresztül szabályozni képes, s igyekszik elkerülni a benzinadagolás bevezetését, eltérően Kubától, Bulgáriától, vagy éppenséggel Csehszlovákiától, ahol szintén fontolgatnak ilyesmit. (folyt.)
1990. október 27., szombat 12:33
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
Taxisblokád - német visszhang (2.rész)
|
A Frankfurter Allgemeine Zeitung a magyar lakosságot némileg elmarasztalja, amikor ,,az olcsó benzinbe vetett tévhitéről,, ír, vagy arról, hogy csökkenő reáljövedelme miatt ,,a piacgazdaságtól elütő szellemben minden áremelésből drámát csinál,,. A lakosság szolidaritása a taxisokkal, a többi szállítóval előre vetíti, hogy a legutóbbi (helyhatósági) választásokon már amúgyis meggyengült Antall-kormányra nehéz tél vár. Fennáll a veszélye, hogy a magyarok belegabalyodnak egy ellentmondásba: egyrészt úgy vélik, hogy a kormány nem tesz eleget igényeiknek, másrészt viszont elvárják, hogy minden útmutatás és a gondoskodás ettől a kormánytól induljon ki, állapítja meg a Frankfurter Allgemeine Zeitung.
A müncheni Süddeutsche Zeitung budapesti tudósításában felveti, hogy a meghirdetett új benzinárak német márkára átszámítva durván és átlagban 1,50-et tesznek ki, s ezzel mind az abszolut számot tekintve, mind pedig a jövedelemhez mérve Magyarország az európai éllovasok közé került az üzemanyag drágaságát illetően. A kormány helyzetét pszichológiailag nehezíti, hogy a magyarok tudják: Ausztriában és Olaszországban a benzinárakat éppen csökkentették, szögezi le a Süddeutsche Zeitung.
A német lakosság képi információban eddig viszonylag keveset kapott a magyarországi fejleményekről. Néhány lap közölt ugyan egy-egy fotót a lezárt Lánchídról, vagy Erzsébet hídról, a német tévé-állomások azonban csak elvétve foglalkoztak a tiltakozó hullámmal.+++
1990. október 27., szombat 12:36
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|