|
 |
 |
 |

A magyar nyelvű oktatáspolitika problémái Romániában
|

----------------------------------------------------
Bukarest, 1990. október 9. (Román Rádió) - Egy tegnap este hallott információ, miszerint Stancu úr az Oktatás- és Tudományügyi Minisztérium államtitkára az elmúlt napokban - állítólag a parlamentből telefonálva -, szóbeli utasítással a tankönyvkiadó igazgatójánál leállíttatta az általános iskolai 8. osztályos és a 12. osztályos földrajz tankönyv magyar nyelvű kiadását, műveletei kinyomtatását - mondván, hogy ezeket a tantárgyakat továbbra is a Ceausescu-rendszer idején kodifikáltak értelmében - tehát román nyelven - tanítják továbbra is a magyar nyelvű iskolákban is.
Sőt: állítólag a szóbeli utasítást egy későbbi miniszteri aláírással is ellátott azonos tartalmú írásos utasítás is követte. Gondolom, a sajátos módon értelmezett hazafiság és a demokrácia újabb nagy dicsőségével. Remélem azóta már tudomást szerzett erről az intézkedésről az RMDSZ parlamenti csoportja is, és esetleg a parlament is. Mert legjobb tudásom szerint semmi ilyen természetű határozatot a parlament egyik háza sem hozott -, legalábbis eddig. Ha igen, akkor nem közölték az érdekeltekkel.
Úgyhogy Stancu úr, legaábbis az a gyanúm, hogy ... Stancu úr megint egy kicsit túlbuzgónak bizonyult a Vatra hatására. De hogy továbbra is tanügyi berkekben, bozótokban rekedve folytassam: engedjék meg, hogy felolvassak egy nyilatkozatot.
A bukaresti Ady Endre Líceum magyar tanulói és szülői közössége - tiltakozásul az iskolában uralkodó tarthatatlan állapotok, valamint a tanügyi és belügyi szervek közömbös magatartása ellen. (folyt.)
1990. október 9., kedd
|

Vissza »
|
 |

- Oktatáspolitika - 1. folyt.
|

A Bukaresti Magyar Közösség azért volt kénytelen a polgári engedetlenség ezen formáját választani, mert eddigi törvényes folyamodványai nem hozták meg a tanulási folyamathoz szükséges bizalmat. De, hogy hallgatóink is emlékezzenek rá hogy milyen állapotok uralkodnak ebben a szóbanforgó iskolában, engedjék meg, hogy csak így címszavakként, dátumszerűen emlékeztessek, vagy felidézzek eseményeket.
Szeptember 18-ikán iskola ablakainak a betörése, a tanítás zavarásaa, szeptember 19-én összehangolt tüntetéssorozat az iskolaépület és a Tanügyminisztérium előtt, a román tanulók panasza a parlamentben. Szeptember 28-ikán tüntetés az iskolában, igazgatóellenes jelszavak, fenyegetések, telefonok, a tanítás zavarása. Szeptember 29. szülői értekezlet ürügyén magyarellenes fenyegetések. Október elsején az igazgatói iroda feltörése, rendőrségi vizsgálat. Október 2-ikán szülői értekezleten fenyegetések, az igazgató zaklatása. Október 4-ikén egész nap peterdák robbannak az iskola körül, igazgatóellenes jelszavak jelennek meg az iskolaudvar kövezetén. Október 5-ikén betörés az iskola titkárságára, két tanárt eltávolítanak az óráról, a tanítás zavarása, rendőrségi vizsgálat.
Mondom: csak távirati stílusban néhány tény annak megértéséhez, ami a következőkben elmondatik - ugyanis most felolvasom a bukaresti magyar tanulók szüleinek tiltakozását.
- Baljós előjelekkel, de reménykedve kezdte volna az új tanévet a bukaresti magyar líceum. Szeptember 17-ikén az iskola birtokában volt minden szükséges dokumentum a magyar líceum visszaállítására. Június 11-ikén a bukaresti tanfelügyelőség átiratban közölte az Ady Endre Líceum beiskolázási számadatait. Ebből a dokumentumból az derült ki, hogy a líceum típusa: elméleti reál, tannyelve: magyar. (folyt.)
1990. október 9., kedd
|

Vissza »
|
 |

- Oktatáspolitika - 2. folyt.
|

Ennek megfelelően a tanfelügylőség intézkedett, hogy a líceumi román osztályokat áthelyezzék a szomszédos líceumba ahol eddig is tartották a gyakorlati órákat, és amely mind anyagi, mind személyzeti szempontból fel volt készítve a fogadásukra.
Az Oktatási- és Tudományügyi Minisztérium 1990. szeptember 10-ikén kelt, 5317-es rendeletével kinevezte az Ady Endre Magyar Líceum 15 tagú új tantestületét. A bukaresti Ady Endre Líceum - ekkor már hivatalosnak tekinthető megnevezését - közölte a romániai iskolahálózatot ismertető Tribuna Ialomitei melléklete
Mindezt semmibe véve, anyagi és politikai érdekektől vezérelt szélsőséges elemek által felbújtott diákok és azok szülei megzavarták a tanévnyitót. Az incidensek mindaddig folytatódtak, amíg a tanügyminiszter az előző döntéssorozat részleges visszavonását rendelte el.
Mint mondotta: több oldalról jött nyomásnak engedve, úgy igyekezett nyugalmat teremteni az iskolában, hogy visszahozatott két román osztályt.
Az illetékesek gyengeségén és határozatlanságán felbátorodva a visszahelyezett tanulók további követelésekkel álltak elő: váltsák le az igazgatót, hozzák vissza az összes áthelyezett tanulót és a tavalyi tanári kart. Ezt tapasztalva a szülői közösség felkérte az RMDSZ parlamenti frakcióját: járjon közbe a miniszternél az iskola státusának és működési feltételeinek érvényesítése érdekében.
A Demény Lajos, Nagy Benedek, Domokos Géza által vezetett küldöttségnek a miniszter megígérte, hogy az iskola meglátogatása után dönteni fog.
A látogatásra még aznap sor került, a döntés viszont a mai napig késik. A zavaros helyzetben mindennaposak az incidensek. Betörtek az igazgatói irodába, a titkárságra, az óvodába -, a visszahelyezett diákok kiutasítanak az osztályból tanárokat, - mondván, hogy csak "tiszta" román tanárokat fogadnak el -, hangoskodásukkal zavarják az órákat, az előcsarnokban az igazgató ellen tüntetnek. (folyt.)
1990. október 9., kedd
|

Vissza »
|
 |

- Oktatáspolitika - 3. folyt.
|

A visszahelyezett tanulók szülei - provokáció céljából - többször
szülői értekezletet kényszerítettek ki.
A diákok és szüleik viselkedésének hasonlósága arra utal, hogy összhangolt, szervezett magyarellenes akciókról van szó.
Nyilvánvalóvá vált, hogy a két osztályt kitevő tanulók visszahelyezése nem az oktatás jobb szervezését célozta, hanem feszültséggócot akartak létrehozni a magyar oktatás helyreállításának meggátolásában.
Akcióik eddig teljes sikerrel jártak: az iskolában a normális oktatás gyakorlatilag lehetetlen.
Fájlaljuk azt, hogy az ilyen manipulációk áldozatai maguk a tanulók. Ezért döntöttünk úgy, hogy - tiltakozásként a Tanügyminisztérium zavartkeltő határozatlansága ellen, amellyel a Bukaresti Magyar Közösség alapvető érdekeit sérti - október 8-ika és 13-ika között egy napon gyermekeinket iskola helyett templomba visszük.
Ezzel akarjuk a hazai és a nemzetközi közvélemény figyelmét felhívni iskolánk szorongatott helyzetére, amely felett a szakminisztérium és a rendőrségi hatóságok szemet húnynak. A tiltakozásunk ezt a formáját folytatjuk mindaddig, amíg a Tanügyminisztérium vissza nem állítja jogaiba a bukaresti magyar iskolát, és el nem hárítja bármilyen rendbontás lehetőségét is.
Reméljük, hogy a Tanügyminisztérium segíteni fog rajtunk, hiszen az a célja, hogy az oktatási intézményekben megfelelő körülményeket teremtsen, nem pedig az, hogy politikai összetűzések színterévé tegye bármelyik tanintézetet. (folyt.)
1990. október 9., kedd
|

Vissza »
|
 |

- Oktatáspolitika - 4. folyt.
|

Tudjuk, hogy az európai románok megértéssel fogadják a lépésünket. Anélkül, hogy részletes magyarázkodásba bocsátkoznánk az anyanyelvi oktatás alapvető jogáról, amelynek semmi köze a szeparatizmushoz, különösképpen a román fővárosban, ahol az évszázados román-magyar együttélést sohasem árnyékolták be a jelenlegihez hasonló problémahegyek - meggyőződésünk, hogy a bukaresti magyar iskola nehézségeinek okát nem a román nép magatartásában kell keresni, hanem a visszarendeződés erőinek mesterkedéseiben, amelyek egyformán sújtják egész társadalmunkat. +++
1990. október 9., kedd
|

Vissza »
|
|
|
 |
|
|