Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1990 › október 09.
1989  1990
1990. augusztus
HKSzeCsPSzoV
303112345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
1990. szeptember
HKSzeCsPSzoV
272829303112
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
1234567
1990. október
HKSzeCsPSzoV
24252627282930
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
OS:

Horváth Aladár válasza a szegedi MDF szervezet visszahívási kezdeményezésére

"... én a Phralipe és az SZDSZ közötti megállapodás alapján lettem országgyűlési képviselő. Feladatom a cigányok érdekeinek védelme. Az egri események óta hasonló cigányellenes atrocitásokra került sor Kalocsán, majd Miskolcon is. Ezeket talán meg lehetett volna előzni, ha a rendőrség Egerben erélyesebben lép fel a cigányok védelmében. "
BBC, Panoráma:

Újabb incidens Marosvásárhelyen

"... vasárnap 5 fiatalember - közülük 4 magyar nemzetiségű - meggyalázta a város központjában álló román nemzeti hős emlékművét. Egy katonai járőr letartóztatta a fiatalokat, majd átadta őket a rendőrségnek, ahonnan - állítólag a magyar származású rendőrfőkapitány-helyettes utasítására - szabadon engedték őket. Erről értesülve több száz román özönlött az utcákra, követelte az 5 személy újbóli letartóztatását. Ezzel egyidejűleg menesztették a román rendőrség kötelékéből az eljáró magyar rendőrtisztet. "

Főcím: Ki megy el szavazni hatodszor?


Budapest, 1990. október 9. Kedd (MTI-Press)

A demokrácia általános értékei között megkülönböztetett
jelentősége van a politikai jogoknak, az állampolgári politikai
részvételnek. Gyökeresen átalakult alkotmányjogunk Magyarországon
megteremtette a politikai részvétel jogállami kereteit. Az első
születésnapjához közeledő köztársasági alkotmány egyik bevezető
tétele, hogy a választópolgár a közhatalmat /a parlamenti és a helyi
népszuverenitást/ választott képviselői útján, valamint közvetlenül
gyakorolja. Minden állampolgárnak joga van ahhoz, hogy részt vegyen
a hatalom gyakorlásában, a közügyek vitelében. A politikai részvétel
jog és nem kötelezettség.
    A választójogi törvények kimondták: a választójog gyakorlása a
választópolgár szabad elhatározásán alapul. Vége tehát a száz
százalékos - időnként felkerekített - választásoknak, amelyekre
nemritkán félelemből mentek el az emberek, hiszen a választók
névjegyzékéből a hatalom megtudhatta, hogy ki nincs vele. A száz
százalékos választásokon a politikai részvétel tartalmi része, az
állampolgároknak a közhatalomhoz való viszonya mérhetetlen volt.
    A köztársaság kikiáltása óta demokratikus és mérhető
választásokon vehet részt az egyre fáradó választópolgár. A pártok
harsonái s a civil szervezetek csendesebb szólamai egy év alatt a
hatodik választásra hívják az állampolgárokat.
    Az eddigi öt választás /1989. novemberben 58 százalék, 1990.
márciusban 65 százalék, áprilisban 45,5 százalék, júliusban 14
százalék, szeptemberben 40 százalék/ politikai részvételének átlaga
44,5 százalék/ a többségi elv alatt maradt. Elgondolkoztató a
rendszerváltás kezdetének két magasabb részvételi mutatója után a
fokozatos csökkenés, és különösen mély önvizsgálatra késztető az
önkormányzati választások városi részvétlenségi mutatója. Október
közepén - remélhetőleg - nem következik be a negatív csúcs, amely
nemzetközileg rendkívül rossz bizonyítvány lenne honi bizalmi
közállapotainkról.
    A választás napi döntés ugyanis októberben úgy is megszülethet,
hogy a politikától önmagukat távol tartó választópolgárok tömegesen
nem mennek el szavazni. Az önkormányzati választások második
fordulójában erősen vitatható rendszer érvényesül: az a jelölt nyeri
el a mandátumot, aki a legtöbb szavazatot kapta, függetlenül a
résztvevők számától. (folyt.)



1990. október 9., kedd 13:16


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


Szavazás hatodszor 2. rész


Ez a szabály irányadó a listákra is. Adódik a kérdés: alacsony
részvétel esetén mennyire tekinthetők majd legitimnek a néhány
tucatnyi szavazattal megválasztott városi szenátorok és a
képviselő-testületek első emberei, a polgármesterek?
    A politikai szociológia osztályozása szerint vannak
politikailag aktív állampolgárok - egy részük támogatja, másik
részük ellenzi a fennálló rendszert - és vannak közömbösek
a politika iránt. A közömbösek, a kevéssé informáltak megnyerése
minden választás, minden választáson induló politikai erő legfőbb
célja. Ha ez látványosan sikertelen, akkor bajok vannak a társadalmi
önszerveződéssel, a politikai bizalommal, akkor kialakulhat a
szakadék a politizáló elit és a társadalom között.
    Bizalmi válság elé nézünk? Az eddigi eredmények azt sugallják,
hogy a lakótelepekkel zsúfolt városok helyi társadalmából hiányzik a
társadalmi kötőszövet, az állampolgárok önálló egyénenként élik meg
választópolgári minőségüket is, nem érzik, hogy közük lenne a
politikához.
    Számos történelmi-társadalmi oka van ennek a magatartásnak, a
jogállam sáncain kívül maradásnak, s annak, hogy ebben a régióban
okkal, ok nélkül évszázadok óta úri huncutságnak minősítettetik a
politika. Lehetne boncolni a rosszalló minősítést kiváltó valós
okokat, most mégsem ezekről, hanem a bennünk, állampolgárokban
meggyökeresedett távolságtartó nehezékekről, bizalmatlansági
súlyokról kellene szót váltani. Mert a bizalmatlanságot oldani, az
elit felőli szakadékot áthidalni az egyén felelőssége is.
Legkönnyebb persze politikai cselekedeteinkre is feloldozó,
önigazoló ideológiákat gyártani.
    Valahol nem sportszerű az a verseny, ahol mondjuk három
versenyzőre háromszáz kritikus /vagy karosszékében kényelmesen
hátradőlő ellendrukker/ jut, a szurkolók pedig hiányoznak a
lelátóról. Az ilyen bizalmi közállapotok nem Balczókat, hanem
versenyt feladó, megkeseredett veszteseket teremtenek. Bár a
versenyzők között sem ártana több, az ügyet alázattal szolgáló,
küldetéstudattal rendelkező Balczó-jellemű egyéniség. (folyt.)



1990. október 9., kedd 13:17


Vissza »


Szavazás hatodszor 3. rész


Ma a választójog valóban jog és nem kötelezettség. Ám a
politikai részvétel mindenkori mutatója önmagunk tükre is. Nem lehet
egy egész ország vagy egy városközösség kivülálló
A közhöz való -
történetileg sokszor indokolt - tartózkodó állampolgári viszonyulás
megváltozása nélkül nem lesz nálunk KÖZ-Társaság. Egy demokratikus
köztársaságban nem jogi, hanem általánosan elvárható morális
állampolgári kötelezettség - hatodszor is - a nem feltétlenül igenlő
politikai részvétel. (MTI-Press)



1990. október 9., kedd 13:18


Vissza »

Partnereink
Dokumentumok
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB11BUD