Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1990 › október 03.
1989  1990
1990. augusztus
HKSzeCsPSzoV
303112345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
1990. szeptember
HKSzeCsPSzoV
272829303112
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
1234567
1990. október
HKSzeCsPSzoV
24252627282930
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
OS:

Az MSZP nyilatkozata

" Magyar Szocialista Párt a Fidesz-hez hasonlóan minden tőle telhetőt megtesz az önkormányzati választási kampány eldurvulása ellen. A párt határozottan fellép minden olyan jelenséggel szemben, ami sérti vagy sértheti a választási kampány tisztaságát."
Román Rádió, Lapszemle:

Elmagyarosított Románok Demokratikus Szövetsége

"Ioan Gavra úr tudomása szerint Romániában körülbelül 1 millió 700 ezer elmagyarosított román élne, akiket a katolikus és református parókiákon tartanak nyilván. "

Interjú Halmai Gáborral


-----------------------


London, 1990. október 3. (BBC, Panoráma) - Magyarországon az
Alkotmánybíróság tegnap foglalt állást a Minisztertanács elnökének
felkérésére két olyan kérdésben, mely a készülő földtörvény-tervezet
végső formáját illetheti. Az alkotmány értelmezés arra terjed ki,
hogy egyrészt nem sértené-e az alkotmányban foglalt állampolgári
egyenlőséget, ha a privatizáció során az állam különbséget tenne a
tulajdoni tárgy jellegétől függően, másrészt pedig arra, hogy
lehetséges-e a szövetkezeti közösségi tulajdon államosítása későbbi
reprivatizáció céljára az alkotmányban előírt kisajátítás és
kártalanítás nélkül.

    Ma délután adásunk szerkesztője, Békés Erzsébet Halmai Gáborral,
az Alkotmánybíróság munkatársával beszélt telefonon. Először
megkérdezte tőle, hogy miként is értendő az állampolgári egyenlőség
sérelme az adott esetben?

    - A tavaly októberben módosított magyar alkotmány egyik
rendelkezése értelmében állampolgárt, illetve emberi jogok kapcsán
senkit sem lehet megkülönböztető módon kezelni. Az állampolgárok
egyenlő kezelésének fő szabálya alól abban az esetben lehetséges
csak kivétel, hogyha a jogalkotó nagyon pontosan, precízen
megfogalmazza, hogy milyen közösségi érdek indokol egy ilyen pozítiv
jellegű diszkriminációt.

    Ebben a konkrét esetben tulajdonképpen az Alkotmánybíróságnak
kétfajta egyenlőségi tételt is vizsgálnia kellett. Az egyik az volt,
hogy vajon a tervezett szabályozás nem sérti-e a korábbi
földtulajdonosok és a korábbi földtulajdonnal nem rendelkezők
egyenlőségét.

    A másik probléma, hogy vajon a volt tulajdonosok között nem
jelent-e egyenlőtlenséget az, hogyha aszerint különböztet közöttük a
jogszabály, hogy mi volt a tulajdonukban: föld-e, vagy más ingatlan,
esetleg valamilyen üzlet, vagy egyéb más jószág, tehát, hogy nem
különböztet-e a törvény a tulajdon tárgya alapján. (folyt.)



1990. október 3., szerda


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


- Interjú Halmai Gáborral - 1. folyt.


Tulajdonképpen az Alkotmánybíróság határozata ebben a kérdésben
úgy szól, hogy csak abban az esetben lenne megengedhető mind a volt
tulajdonosok és a nem tulajdonosok közötti, illetve a volt
tulajdonosok közötti tulajdon tárgyára vonatkozó megkülönböztetés,
hogyha azt a törvényhozó nagyon alaposan valamiféle közösségi
érdekre, például a privatizáció hatékonyabb, előnyösebb, mindenki
érdekét szolgáló megvalósítására hivatkozva tenné.

    Hogyha ilyen magyarázattal nem tud szolgálni, akkor ezek a fajta
megkülönböztetések, tehát mind a kettő, beleütközik az alkotmánynak
ebbe a bizonyos passzusába, és ennyiben alkotmánysértő lenne.

    - Arról van tehát szó, hogy a kormány nem terjeszthet be ilyen
értelmű törvénytervezetet, illetve a parlament nem fogadhatna el
ilyen törvényt?

    - Tulajdonképpen az Alkotmánybíróságról szóló, ugyancsak tavaly
év végén elfogadott törvény értelmében az Alkotmánybíróságnak az a
határozata, amelyben az alkotmánynak valamely rendelkezését
értelmezi, mindenkire nézve kötelező. Ez azt jelenti, hogy kötelező
a kormányra nézve is, aki egy tervezetet előkészít, és természetesen
kötelező magára a törvényalkotó Országgyűlésre, aki egy ilyen
törvényjavaslat alapján esetleg törvényt hoz; tehát amennyiben ilyen
tartalmú törvény kerülne az Országgyűlés elé, ami ellentétes ezzel a
bizonyos alkotmánybírósági értelmezéssel, ez sértené az
alkotmánybírásági törvényben az értelmezés kötelező voltára
vonatkozó rendelkezést. De miként természetesen más esetekben is
előfordul, hogy állami szervek jogszabály-sértő módon járnak el, azt
a lehetőséget persze nem lehet kizárni, hogy esetleg mégiscsak ezzel
az alkotmánybírósági döntéssel ellentétes tartalmú törvény
kerülhetne az Országgyűlés elé. Ennek azonban ugyancsak az
Alkotmánybíróságról szóló törvény értelmében igen komoly veszélyei
vannak. (folyt.)



1990. október 3., szerda


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


- Interjú Halmai Gáborral - 2. folyt.


Elsősorban az a veszélye, hogy az Alkotmánybíróságnak a törvény
értelmében joga van arra, hogy egy már elfogadott törvény
alkotmányosságát vizsgálja; mégpedig a magyar alkotmánybírásági
szabályozás szerint ezt az eljárást bárki, bármely állampolgár, akár
egyetlen állampolgár is kezdeményezheti, függetlenül attól, hogy az
illető állampolgárt érinti-e az adott törvény, vagy sem. Tehát, ha
mégis elfogadásra kerülne egy ilyen törvény, egyetlen állampolgár
ilyen indítványára, nyilvánvaló, hogy az Alkotmánybíróság
alkotmánysértőnek mondaná ki azt a törvényt, ami a megítélése
szerint a most meghozott értelmező határozatával ellentétes.

    - Az Alkotmánybíráság határozottan állást foglal tehát ebben a
kérdésben. Végezetül hadd kérdezzem meg Öntől, hogy érkezett-e
valamilyen kormányzati, vagy esetleg valamely párt részéről nyomás,
hogy miként foglaljanak állást?

    - Természetszerűen ilyen nyomás nem érkezett, az
Alkotmánybíróság még akkor is, hogyha viszonylag friss tervről van
szó, hiszen ez év eleje óta működik, egy pártok és állami szervek
fölött álló intézmény, azoktól függetlenül működik, és én egészen
őszintén mondhatom, hogy ebben a kérdésben még úgynevezett
informális befolyásolás sem történt, tehát nekem nincs tudomásom
semmiféle befolyásolásról, és azt gondolom, hogy ez a döntés valóban
az alkotmány szellemének megfelelő döntésnek tekinthető. +++



1990. október 3., szerda


Vissza » A hírhez kapcsolódik »

Partnereink
Dokumentumok
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB10BUD