|
|
|
|
450 éves a jezsuita rend (2.rész)
|
Akkor, az ellenreformáció ,,élcsapataként,, a protestantizmus terjedését voltak hivatottak megállítani. Az elmúlt ötven évben az ateista marxizmus elleni harc volt a fő irány. II. János Pál pedig a közelmúltban így foglalta össze feladataikat: ,,Nyitottaknak kell lenniük a világ nagy problémái, a szociális, politikai, gazdasági, morális és világnézeti válságok, konliktusok iránt. Fel kell venniük a küzdelmet a vallás iránti közömbösség, az egyháztól való elfordulás (szekularizáció), az ateizmus, az elmaradottság, a környezetrombolás jelenségeivel.,,
Az ateizmus, amivel az egyháznak ma - a kommunista rendszerek összeomlása után - meg kell küzdenie, bonyolultabb. Nem csupán a marxizmust jelenti már (sőt, főleg nem azt többé), hanem a világ gazdagabb felén eluralkodott fogyasztói szemléletet és morális közömbösséget, az értékek viszonylagossá válását. Látta ezt részben már VI. Pál is, aki a rendet a harcos antikommunizmus helyett árnyaltabb fellépésre ösztökélte: ,,Az ideológiák keresztútján lépjetek csatasorba, a szociális problémával szembesülve mindenütt, ahol az ember égető földi szükségletei és az evangélium örök üzenete látszólag nem talál egymásra,, - hangoztatta.
II. János Pál ugyanezt más megközelítésben követelte tőlük. Elparancsolta a jezsuitákat a direkt politizálástól, a szerepvállalástól a szociális konfliktusokban. Arrupe főgenerális helyére 1983-ban a holland Peter-Hans Kolvenbachot állította, akinek vezetésével a jezsuita rend mára kritikusan felülvizsgálta eddigi szerepét, módszereit, és ,,új ethoszt,, hirdetett meg a maga számára. ,,Ma már nincs konfliktus a Vatikán és a jezsuita rend között,, - mondták büszkén képviselőik az Ignác-év meghirdetésekor. A jezsuiták nem világi befolyásuk növelésééel, hanem szellemi-erkölcsi befolyás megszerzésével szolgálják a pápa által számukra kitűzött célokat. Az ember belső világát megváltoztatni neveléssel, ráhatással - ez az ,,új ethosz,, a politikai-hatalmi eszközök és az ideológiai harc helyett.
Nem kétséges, hogy az egyik fő cselekvési tér és irány ma a jezsuiták számára a kommunizmus utáni Kelet-Európa, ahol az eszmék és értékek teljes zűrzavara uralkodik. A ,,harmadik évezred,, egyik nagy kihívása az egyháznak, hogyan alakul a helyzet e térségben. Rendtagok tucatjai készülnek ezért Magyarországra, Csehszlovákiába, a Szovjetunióba. És maradt természetesen a harmadik világ, a pápa fáradhatatlan útjainak célpontja, Latin-Amerika, Afrika, ahol az emberiség jövője dől el a pápai felfogás szerint, és az elmaradottság, a szegénység, a b etegség a nagy kihívás. +++
Magyar Péter (Róma) MTI-Panoráma
1990. október 3., szerda 11:04
|
Vissza »
Folytatásokkal »
|
|
|
|
|
|