|
|
|
|
|
|
|
|
Amerika Hangja, Esti híradó:
Zavaros a magyar közélet
"A magyarok többsége nem találta
helyét abban az országban, ahol majd mindenki ingázásra kényszerült
az életben maradásért. Ingázott az osztály nélküli társadalom
osztályharcos fergetegeiben egyik hazugságszigettől a másikig.
Egyáltalán nem meglepő tehát, hogy a munkásság söpredékéből, az
értelmiség erkölcstelen szegénylegényeiből verbuválódott
osztályharcosok bukása után tudatzavarban szenved az ország nagy
része.
Mindenki keresi a helyét, keresi új azonosságát. Az új pártok
keresik önmagukat, keresik az utat, amelyen követőkre számíthatnak,
az emberek pedig keresik azt a pártot vagy csoportot, amelynek
tagjai között a legkényelmesebben érzik magukat. Legkönnyebb a volt
élcsapat tagjainak: ők legfeljebb másként hazudnak mint korábban, de
nekik kifejezett céljuk önmaguk és szerzeményeik átmentése."
|
|
|
|
|
|
|
Az Országgyűlés hétfői munkanapja (1. rész)
|
1990. novemer 19., hétfő - Szabad György elnökletével hétfőn
ismét összeült az országgyűlés.
A plenáris ülés kezdetén a házelnök bejelentette: Novák Rudolf képviselő, akit az SZDSZ Heves megyei listáján választottak meg - egyéb teendőire hivatkozva - írásban lemondott országgyűlési képviselői mandátumáról.
A plénum ezután az újonnan benyújtott országgyűlési határozati javaslatok és törvényjavaslatok sorsáról döntött. A beterjesztők szinte mindegyik indítvány sürgős tárgyalását kérték - s a Tisztelt Ház valamennyi ilyen kérésnek helyt adott. Így - a kormány előterjesztésében - sürgősséggel tűzik napirendre a magánszemélyek jövedelemadójáról, az általános forgalmi adóról, illetőleg a vállalkozási nyereségadóról és az állami vagyon utáni részesedésről szóló törvények módosítósító javaslatait. Ugyancsak sürgősséggel tárgyalják a Magyar Köztársaság és Ausztrália közötti kettős adóztatás elkerülését célzó, valamint a beruházások kölcsönös védelmét szolgáló egyezmények aláírásáról szóló országgyűlési határozatot, továbbá a külföldiek magyarországi befektetéseiről szóló törvény módosítását. Szintén sürgősséggel - felvették a napirendre a kulturális bizottság önálló indítványát a sport anyagi alapjainak megteremtésére. Nyerges Tibor (MDF) képviselőnek a helyi önkormányzatokról szóló törvény módosítására vonatkozó indítványával is gyorsított menetben foglalkozik majd a Tisztelt Ház. Végezetül döntöttek arról is) napirendre tűzik Pap János fideszes képviselőnek a Dél-Alföldi települések ivóvízének minősítéséről és az egészséges ivóvízellátási program módosításáról szóló indítványát. (folyt.köv.)
1990. november 19., hétfő 16:38
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
Az Országgyűlés hétfői munkanapja (2. rész)
|
Az ülés napirendjének meghatározása előtt kért szót Horváth Tivadar. A szabaddemokrata képviselő arra kérte a Házat, hogy még jelenlegi ülésén tűzze napirendjére a közszolgálati törvényjavaslatot. Indoklásképpen elmondta, hogy az önkormányzatok apparátusában dolgozók körében erős bizonytalanság, perspektívavesztés tapasztalható. A jó szakemberek megtartása, megnyugtatása érdekében mielőbb szükség lenne a törvény megalkotására. Morvay István belügyminisztériumi államtitkár úgy vélekedett, hogy valóban indokolt lenne a közszolgálati jogszabály megalkotása. Arra kérte a Házat, hogy a gyakorlatilag már készen álló törvényjavaslat napirendre tűzéséről a következő, keddi ülésnapon döntsön, időt hagyva ezzel a minisztériumnak a kérdés átgondolására.
Az elhangzottakat is figyelembe véve a törvényhozás nagy szótöbbséggel döntött az ülés napirendjéről. Ennek megfelelően elsőként az illetékekről szóló törvényjavaslat általános vitáját folytatták a képviselők. A tárgysorozat további sorrendje:
- a bíróságokról szóló 1972. évi IV. törvény és a polgári perrendtartásról szóló 1952. évi III. törvény módosításáról szóló törvényjavaslat megtárgyalása;
- a bírák és ügyészek előmeneteli rendszeréről és javadalmazásáról szóló törvényjavaslat megtárgyalása;
- az adózás rendjéről szóló törvényjavaslat megtárgyalása;
- határozathozatal a tisztességtelen piaci magatartás tilalmáról szóló törvényjavaslatról;
- határozathozatal az árak megállapításáról szóló törvényjavaslatról;
- a Magyar Köztársaság és Ausztrália közötti kettős adóztatás elkerülését célzó, valamint a beruházások kölcsönös védelmét szolgáló egyezmények aláírásáról szóló országgyűlési határozati javaslat vitája;
- interpellációk, kérdések.
A törvényhozás kedden a közszolgálati törvényjavaslat napirendre tűzéséről. (folyt.köv.)
1990. november 19., hétfő 16:39
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
Javítás az mtib2003 sz. hírre
|
Mai mtib2003 számú, Az Országgyűlés hétfői munkanapja (2. rész) című hírünk utolsó bekezdésének első sorában a szöveg helyesen:
A törvényhozás kedden dönt a közszolgálati ... ----
(MTI)
1990. november 19., hétfő 16:47
|
Vissza »
|
|
Az Országgyűlés hétfői munkanapja (3. rész)
|
A tárgysorozat megállapítása után a plénum viszonylag gyorsan túljutott az illetékekről szóló törvényjavaslat általános vitáján, amelyben mindössze ketten kértek szót. Balás István (MDF), aki már eddig is több mint 20 módosító indítványt nyújtott be az előterjesztéshez, további javaslatai közül ismertetett néhányat. A képviselő konkrét, sok esetben összegszerű javaslatai elsősorban a lakosság érdekeit tartják szem előtt. Ilyen például, hogy az ajándékozás legyen illetékmentes, vagy az, hogy az általános öröklési, vagyonszerzési illeték legyen a lehető legminimálisabb, ezzel szemben a gépjárműveknél maradjon meg a köbcentinkénti illeték. Az illetékhivatal eddigi hatáskörét kívánja csökkenteni azzal az indítványával, hogy a bírói ítélettel megállapított értéket az illetékhivatal már ne bírálhassa felül.
Varga Mihály a Fidesz képviseletében bírálta a kormányt, hogy egy ilyen fontos és sürgető törvényjavaslatot későn nyújtott be az Országgyűlésnek, s ráadásul az egyre növekvő számú módosító indítványok bizottsági tárgyalásakor általános tapasztalat, hogy ezekről a kormánynak nincs álláspontja, szakértői csak saját, személyes véleményüket ismertethetik.
Ugyancsak gyorsan lezárult a bíróságokról, valamint a polgári perrendtartásról szóló törvények módosítását szolgáló törvényjavaslat általános vitája. Ez az előterjesztés a népi ülnökök jelöléséről és választásáról rendelkezik. A népi ülnökökre ugyanis - minden szakmai vita ellenére - mindaddig szükség van, amíg a bírói szervezet teljes átalakítása megvalósulhat. Újdonság, hogy népi ülnököt - a jövőben 12.450-re tartanak igényt a bíróságok - az állampolgárok, a helyi önkormányzatok és a társadalmi szervezetek jelölhetnek, a választás joga azonban a bíróság székhelye szerinti helyi önkormányzatot illeti meg. Több képviselő hiányolta a törvényjavaslathoz kapcsolódó végrehajtási szabályokat, hiszen ezek nélkül nem ismeretes a jelölés és a választás módja, a jelölés érvényessége és így tovább. Volt, aki a népi ülnök kifejezés helyett másikat, például bírósági ülnököt ajánlott, a névváltoztatáshoz azonban alkotmánymódosításra is szükség lenne. Szigethy István (SZDSZ) javasolta - mint egy elnöki megjegyzésből kiderült: Torgyán József már benyújtott módosító indítványával összhangban -, hogy a bíróságok a tulajdonjogi perek teljes körében mellőzzék a népi ülnökök részvételét.
A két törvényjavaslat részletes vitájára a későbbiekben, a módosító indítványok bizottsági tárgyalása után tér vissza a plénum. (folyt. köv.)
1990. november 19., hétfő 17:29
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
Az Országgyűlés hétfői munkanapja (4. rész)
|
Az Országgyűlés harmadik napirendi pontként megkezdte a bírák és ügyészek előmeneteli rendszeréről és javadalmazásáról szóló törvényjavaslat általános vitáját. A jogszabály-javaslat előterjesztője, Isépy Tamás igazságügyi politikai államtitkár hangoztatta: a jogállamiság kialakulásának, az állampolgári jogok érvényesülésének, a demokráciának nélkülözhetetlen feltétele az önálló bírói hatalom kialakítása, illetve az ehhez szükséges, jól működő bírói szervezet megteremtése. Ezzel szemben napjainkra Magyarországon az ítélkezés feltételrendszere oly mértékben romlott, hogy az már nemcsak az ítéletek megszületésének gyorsaságát, hanem színvonalát és törvényességét is veszélyezteti, súlyosabb esetekben egyenesen lehetetlenné teszi. E kedvezőtlen állapot kialakulásának előzményeit taglalva az államtitkár emlékeztetett arra, hogy az 50-es években a bírói apparátussal szembeni bizalmatlanság, a bíróságok szerepének téves megítélése olyan veszteségeket okozott, amelyeket a bíróság szervezete a mai napig sem hevert ki. Mindezt csak fokozta a bírósági hatáskörök minden eddigit felülmúló bővülése. (1988. január 1-től 40 olyan új jogszabály jelent meg, amely kisebb-nagyobb mértékben növelte a bíróságok feladatait.) Ugyancsak szinte megoldhatatlan feladat elé állítja a bírósági apparátust az ügyfélforgalom ugrásszerű növekedése. Az egyre fokozódó munkateher, amely párosul az anyagi és erkölcsi megbecsülés hiányával, nagymértékűvé tette e munkaterületek fluktuációját.
Az elvándorlásokat a kormány tavalyi és idei intézkedései lassították ugyan, de megállítani vagy visszafordítani nem tudták. Ezzel párhuzamosan a gazdasági életben bekövetkező változások, a külkapcsolatok bővülése jelentősen megnövelte a keresletet a jólképzett jogászok iránt. A gazdálkodók szívesen látják a bírákat, bírósági fogalmazókat is. Nem csoda, hogy sokan a jobban fizető cégeket választják, amikor például a kezdő bírói fizetés 15 ezer forint, s az alsó fokú bíróságokon immár 20 éve dolgozó bíró fizetése is alig haladja meg a 20 ezer forintot. A bírósági dolgozók nap mint nap szembetalálkoznak azzal, hogy volt kollégáik lényegesen kisebb felelősséggel, aránytalanul jobban fizető jogászi állásokat töltenek be. Ma már szinte állandósult, hogy a bírói állások több mint 10 százaléka betöltetlen. A bíróságok vezetőinek jelzése szerint amennyiben nem következik be a lehető legrövidebb időn belül jelentős javulás, akkor a pályaelhagyás immár beláthatatlan következményekhez vezet. Hasonló helyzetben vannak az ügyészségek is, itt 15 százalékos a létszámhiány. (folyt.köv.)
1990. november 19., hétfő 18:47
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
Az Országgyűlés hétfői munkanapja (5. rész)
|
E kedvezőtlen helyzet orvoslására törekszik a mos beterjesztett törvényjavaslat, amely egyértelmű perspektívát vázol az igazságszolgáltatás dolgozói számára, és anyagi javadalmazásukat is javítani igyekszik.
Az általános vitában felszólaló képviselők pártállástól függetlenül egyetértettek a törvényjavaslat kiemelkedő jelentőségével, hangoztatták annak szükségességét, hogy a bíróságok és ügyészségek megtartsák legjobb szakembereiket, ami függetlenségük egyik legfontosabb záloga is egyben. Ugyanakkor számos módosító javaslat is elhangzott. Így például többen kérték, hogy a fizetéseket meghatározó nomenklatúrákban ne számszerűen rögzítsék a fizetési plafonokat, hanem százalékos arányt határozzanak meg, miáltal elkerülhetővé válik, hogy az infláció nyomán évente a parlament elé hozzák a fizetések áttekintését. A törvényjavaslat jelenlegi megfogalmazása szerint például az első fizetési osztályba sorolt legfelsőbb bírósági bíró, legfőbb ügyészségi ügyész személyi alapbére a három fizetési fokozatnak megfelelően 57, 60, 63 ezer forint. A második osztályba tartozó megyei bírósági bíró, megyei főügyészségi ügyész alapbére, az egyes fokozatoknak megfelelően, 39 ezertől 54 ezer forintig terjed. A helyi bírósági bíró és a helyi ügyészségi ügyész fizetése 30-tól 36 ezer forintig terjedne. Emellett a bíróságok és az ügyészségek dolgozói pótlékra és külön juttatásokra is jogosultak. Szigethy István (SZDSZ) úgy vélte, hogy a bírói munka társadalmilag fontosabb, mint az ügyészi, ezért ennek a díjazásban is kifejezésre kell jutnia, például a bírói pótlék megemelésével.
A vitában ismételten elhangzott, hogy mielőbb szükség lenne az általános közszolgálati törvény megalkotására is, amely a bíróságok és ügyészségek mellett rendezné a közszolgáltatás más ágaiban dolgozók helyzetét is. Ezzel kapcsolatban Szigethy István úgy vélte: indokolt lenne a közjegyzők előmenetelének és javadalmazásának rögzítése a jelenlegi jogszabályban, hiszen meghatározatlan ideig várat még magára a közszolgálati törvény hatályba lépése.
Remport Katalin (MDF) üdvözölte, hogy a jogszabály megalkotásával immár automatizmusok biztosítják a bíróságok, ügyészségek dolgozóinak előmenetelét, ami kiküszöböli a szubjektív tényezők szerepét. A fizetésekkel kapcsolatban indítványozta, hogy a miniszteri fizetéshez igazodó százalékos arányban határozzák meg az alapbéreket. Vastagh Pál (MSZP) ugyancsak üdvözölte a törvény megalkotását, ám figyelmeztetett arra, hogy az előterjesztett szabályok szerint a bírósági és ügyészségi dolgozók előtt élete derekán, 45 éves kora táján bezárulna az előmenetel lehetősége. (folyt.köv.)
1990. november 19., hétfő 18:57
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
Az Országgyűlés hétfői munkanapja (6. rész)
|
Palotás János (MDF) indítványozta: változtassák meg az előírást, miszerint a javadalmazások rendszerét 1991. december 31-ig fokozatosan kell bevezetni. Szerinte a jelenlegi bizonytalan helyzetben az amúgy is nagy elvándorlás miatt célszerűtlen lenne egy évre elhúzni a törvény hatályba léptetését. A törvényhozás lezárta a jogszabályjavaslat általános vitáját. A részletes vitát a beérkezett módosító indítványok áttekintése után folytatják le. (folyt.köv.)
1990. november 19., hétfő 18:58
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
Az Országgyűlés hétfői munkanapja (7. rész)
|
A délutáni szünet után megszületett az Országgyűlés első törvényjavaslattal összefüggő döntése: 199 egyetértő, 1 ellenző és 87 tartózkodó szavazattal elfogadta az árak megállapításáról szóló magas szintű jogszabályt.
Az árak megállapításáról szóló törvény lényege, hogy kijelölje a kormányzati beavatakozás kereteit. Az árszabályozásnak ugyanis a piacgazdaság elveire kell épülnie. Ez pedig azt jelenti, hogy az árat az ügyletben részt vevő felek - az eladó és a vevő - megállapodása alapján kell kialakítani, lehetőleg állami beavatkozás nélkül, mert az korlátozza a verseny szabadságát. Bizonyos mértékű közvetlen állami beavatkozásra azonban mégis szükség lehet, de ez csak akkor nem sérti a piacgazdaság működését, ha szűk körben tehető meg, feltételeit pedig törvényben szabályozzák. A törvény egyébként mellékletbentételesen felsorolja a hatósági áras termékek és a szolgáltatások körét, továbbá azt, hogy ki jogosult ezen árak megállapítására.
A törvény hat módosítás figyelembe vételével nyerte el végső formáját. A plénum viszont elvetette Ungár Klára (Fidesz) módosító indítványát. A képviselőnő javasolta: töröljék a törvényből azt a paragrafust, amely felhatalmazást ad a kormánynak arra, hogy ,,a gazdaság egészét vagy jelentős részét érintő és az árak alakulására ható adózási, pénzügyi vagy egyéb szabályozási eszköz változása esetén - legfeljebb hat hónapra - az árakra vonatkozóan rendelkezhet a nem hatósági árak körében is.,, A törvényhozók többsége még azzal sem értett egyet, hogy ilyen esetekben a kormánynak utólag az Országgyűlés jóváhagyását kelljen kérnie.
A rövid és zökkenőmentes határozathozatal után új előterjesztés, az adózás rendjéről szóló törvényjavaslat tárgyalását kezdte meg a Parlament. Rabár Ferenc pénzügyminiszter ismertetőjének mindjárt a kezdetén sietett leszögezni: nem új adó bevezetéséről, újabb elvonásról van szó, csupán arról, hogy egységes törvényben szabályozzák az adózók és az adóhatóság jogviszonyát. Az adótörvények alkalmazásának feltételeit ugyanis alacsony szintű és párhuzamosságoktól sem mentes, szétforgácsolt jogszabályok állapítják meg. A törvényjavaslat tehát egy átfogó adóeljárási kódex, amelynek célja, hogy áttekinthetővé, ellenőrizhetővé és kiszámíthatóvá tegye az adóhatóság tevékenységét, s egyben garanciákat nyújtson az adózóknak.
A három hozzászóló képviselő általánosságban egyetértett az előterjesztéssel, elfogadásra ajánlotta, csupán kisebb korrekciókat tartott szükségesnek. (folyt. köv.)
1990. november 19., hétfő 19:58
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
Az Országgyűlés hétfői munkanapja (8. rész)
|
Ezután az elnöklő Szűrös Mátyás szerette volna lezárni az általános vitát, amikor e szándékra reagálva több képviselő jelezte, hogy módosító indítványt kíván benyújtani. Az általános vita ezzel lezárult, ám újabb, ezúttal ügyrendi vita pattant ki arról: az általános vita után lehet-e még módosító indítványokat benyújtani. A plénum két táborra szakadt. Végül is az a kompromisszumos megoldás született, hogy a jelzett, de még be nem nyújtott módosító indítványokat most elfogadják, a jövőre nézve pedig az Ügyrendi Bizottság értelmezze a Házszabály vonatkozó passzusait.
Ezzel a döntéssel fejezte be hétfői munkáját a plénum. A törvényhozókra egyébként kedden nehéz feladat vár: az árak megállapításáról szóló törvényt és több tucat módosító indítványt figyelembe véve kell határoznia a tisztességtelen piaci magatartás tilalmáról szóló előterjesztésről. (MTI)
1990. november 19., hétfő 19:59
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|