Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1990 › szeptember 23.
1989  1990
1990. július
HKSzeCsPSzoV
2526272829301
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
303112345
1990. augusztus
HKSzeCsPSzoV
303112345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
1990. szeptember
HKSzeCsPSzoV
272829303112
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
1234567
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
SZER, Világhíradó:

Új telekadó

"Az első közülük a kedvezményes lakáshitelekre vonatkozik. Balázsi megállapítja, hogy amikor ezeket a hiteleket adták, a szerződés kimondatlanul arra épült, hogy stabil pénz van forgalomban, vagyis a tartozást ugyanolyan vásárlóértékű pénzzel kell törleszteni. Ezért - szerinte - törvényben kellene felhatalmazni az OTP-t, hogy a hitelszerződéseket felmondhassa és új szerződést kössön, amelyben a törlesztő részletek az infláció arányában emelkednének. Második javaslata a lakáskötvény. Ezt négyzetméterre lehetne vásárolni, maximum 20 évi lejáratra, a lejárat időpontjának megfelelő reálkamatlábbal, diszkontáns áron. A kibocsátók garantálnák, hogy lejáratkor a kötvényt elfogadják, egy átlagos fekvésű és felszereltségű lakás egy négyzetmétere ellenértékeként. Harmadik javaslata a lakásépítő vállalkozások mentesítése a személyi jövedelemadó és a társadalombiztosítási járulék alól, mert ezek beépülnek a lakásárakba. Legfontosabb javaslata azonban a telekérték-emelkedési adó. Említi ezzel kapcsolatban, hogy amikor a Benelux-államokban egy új metrovonalat nyitnak, akkor az ingatlantulajdonosok levelet kapnak, amelyben közlik velük, hogy az új metro emelte ingatlanuk értékét, és ezért nagyobb ingatlanadót kell fizetniük."

- A politikai cselekvés gazdasági modellje - 1. folyt


Abból indul ki, hogy minden politikai párt olyan emberek
csoportja, akik azért akarnak hivatalhoz jutni, hogy a kormányzati
apparátus működtetésével együttjáró jövedelmet - presztizst és
hatalmat - élvezhessék.

    A következő feltevésekkel él: a politikai pártok a
demokráciákban politikájukat a szavazatszerzés eszközének tekintik,
és ennek megfelelően alakítják. A hatalom megszerzésére nem azért
törekednek, hogy megvalósítsanak egy előre elkészített programot,
vagy egy partikuláris érdekcsoport céljait szolgálják. A helyzet
inkább ennek fordítottja, azaz azért készítenek programot és
szolgálnak érdekcsoportokat, hogy hivatali hatalomhoz jussanak.
Társadalmi funkciójukat - vagyis azt, hogy a kormányzati hatalom
birtokosaként politikai célokat tűzzenek ki és valósítsanak meg -
annyiban látják el, amennyiben ezúton érhetik el magáncéljaikat.

    Gyakorlati működését tekintve a kormányzat úgy viselkedik, mint
egy vállalkozó, bár termékeket árul pénzért, hanem politikai
intézkedéseket és ígéreteket kínál szavazatokért.

    A hatalomért folyó versengés feltételeitől és körülményeitől
függ, hogy ez a kormányzat növeli-e a társadalmi jólétet vagy sem.

    Ha az állampolgárok tökéletesen informálva lennének és pontosan
ismernék az egyes pártok tényleges teljesítményét, akkor a politikai
hatalom is ennek megfelelően oszlanék meg közöttük. A valóságban
azonban nincs tökéletes informáltság. A hiányos informáltság
következtében a választók egy része bizonytalan abban, hogy kire
adja a szavazatát. Ők azokra hallgatnak, akik információkkal tudják
ellátni őket, és ezáltal hatnak rájuk.

    A kormány tudja ezt, és ezért elsősorban azok megnyerésére
törekszik, akik a többiekre hatni tudnak. Megjelennek a befolyásolás
specialistái, ők igyekeznek meggyőzni a kormányt és a pártokat
arról, hogy az általuk javasolt politikai célokat a választók jónak
tartják, és a választókat is próbálják arról meggyőzni, hogy ezek a
célok tényleg kívánatosak. (folyt.)



1990. szeptember 23., vasárnap


Vissza » Folytatásokkal »

Partnereink
Dokumentumok
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB10BUD