|
|
|
|
|
|
|
|
SZER, Világhíradó:
Új telekadó
"Az első közülük a kedvezményes lakáshitelekre vonatkozik.
Balázsi megállapítja, hogy amikor ezeket a hiteleket adták, a
szerződés kimondatlanul arra épült, hogy stabil pénz van
forgalomban, vagyis a tartozást ugyanolyan vásárlóértékű pénzzel
kell törleszteni. Ezért - szerinte - törvényben kellene
felhatalmazni az OTP-t, hogy a hitelszerződéseket felmondhassa és új
szerződést kössön, amelyben a törlesztő részletek az infláció
arányában emelkednének.
Második javaslata a lakáskötvény. Ezt négyzetméterre lehetne
vásárolni, maximum 20 évi lejáratra, a lejárat időpontjának
megfelelő reálkamatlábbal, diszkontáns áron. A kibocsátók
garantálnák, hogy lejáratkor a kötvényt elfogadják, egy átlagos
fekvésű és felszereltségű lakás egy négyzetmétere ellenértékeként.
Harmadik javaslata a lakásépítő vállalkozások mentesítése a
személyi jövedelemadó és a társadalombiztosítási járulék alól, mert
ezek beépülnek a lakásárakba.
Legfontosabb javaslata azonban a telekérték-emelkedési adó.
Említi ezzel kapcsolatban, hogy amikor a Benelux-államokban egy új
metrovonalat nyitnak, akkor az ingatlantulajdonosok levelet kapnak,
amelyben közlik velük, hogy az új metro emelte ingatlanuk értékét,
és ezért nagyobb ingatlanadót kell fizetniük."
|
|
|
|
|
|
|
Utak a demokráciához - Strasbourg-i beszélgetes Hardi Péterrel
(3.rész)
|
- A megoldások az egyes kormányoknak szóló tanácsok formájában jelentkeztek, ezek megvalósítása az egyes kormányok felelőssége. A demokratikus értékeket kell intézményesíteni és minden kérdésben a törvény uralmát kell megvalósítani. Ez azt jelenti, hogy ne lehessen áthágni az alapvető emberi jogi és kisebbségi törvényeket. Másrészt intézményesíteni kell a nemzetközi együttműködést, s ezzel túl kell lépni a nemzetek közötti megosztottságon. Itt került szóba azoknak az intézményeknek a szerepe, amelyek jogi tanácsadással, vagy az Európa Tanácsban létrehozott bíróság módjára segíthetik a folyamatot. Sokan szóltak a regionális - Pentagonale, Duna-menti, fekete-tengeri, stb.- együttműködés jelentőségéről is.
- Milyen gyakorlati haszna van ennek a szó szoros értelmében vett eszme-cserének?
- Közvetlen gyakorlati következményről nem lehet beszélni, kivéve talán a jogi területet, a jogászok munkacsoportját, ahol konkrét nyugati javaslatok hangzottak el e kérdések jogi megoldási formáinak kidolgozására. Az egyik fő probléma az, hogy a szuverenitás visszanyerésével az ex-szocialista országok érzékenysége is megnőtt, nem szeretik, ha kívülről adnak receptet a belügyek megoldására, és a nemzetiségi, kisebbségi kérdéseket rendszerint belügynek tekintik. Arra volna szükség, hogy tudatosodjon: itt nem a szuverenitásukat fenyegeti veszély, ha ezeket a kérdéseket az egyetemes emberi értékek őrzésének szempontjából közelítik meg. Gyakorlati hatás? Itt sokféle ember volt jelen, sokféle fórumon élnek tovább, közvetve hatnak az itt elhangzott gondolatok - mondotta Hardi Péter az MTI tudósítójának.+++
Baracs Dénes (Strasbourg), MTI-Panoráma
1990. szeptember 23., vasárnap 15:44
|
Vissza »
Folytatásokkal »
|
|
|
|
|
|