|
|
|
|
|
|
|
|
OS:
Szakértők levele a Dunai Vízlépcső kormánybiztosának
"Mi, akik szakértőként, környezetvédőként hosszabb ideje
küzdünk a gigantomán beruházás ellehetetlenüléséért, átérezve
vállalt felelősségének nagy súlyát, kérjük, hogy a mostani, nem
megnyugtató helyzetben támaszkodjon felgyűlt tapasztalatainkra,
vegye igénybe munkánkat. Bízunk benne, az új politikai rendszerben
ennek hatékony és méltó formáját könnyű lesz megtalálni.
"
BBC, Panoráma:
Ugrásra készen az amerikai demokraták
"A bíráló demokrata képviselők nagyon vigyáztak: nehogy azt
kritizálják, ahogyan Bush elnök eddig kezelte a kuvaiti invázió óta
kialakult válságot. A legfrissebb amerikai közvélemény-kutatás
eredménye azt mutatja: a megkérdezettek 70 százaléka támogatja az
amerikai haderők telepítését Szaud-Arábiában, 80 százaléka pedig
támogatja azt, ahogyan Bush elnöknek sikerült kialakítania az Irakot
ellenző országok nemzetközi koalícióját.
"
|
|
|
|
|
|
|
Felcím: Amiről 30-án döntünk Főcím: A polgármester személye
|
Budapest, 1990. szeptember 19. Szerda (MTI-Press)
A polgármesteri tisztség bevezetésével régi MAGYAR KÖZJOGI HAGYOMÁNY éledt újjá; a polgármester a magyar közjogtörténetben a tanácsrendszer bevezetéséig a törvényhatósági jogú és a rendezett tanácsú városok első tisztségviselője volt. Az 1985-ös választásokat követően megnőtt az igény arra, hogy A TELEPÜLÉS ELSŐ EMBERE A HELYI TÁRSADALOMÉ LEGYEN, őt a közössség közvetlenül válassza meg. Ezt a társadalmi igényt az a négy évtizedes gyakorlat váltotta ki, amely politikai és jogi értelemben egyaránt centralizálta a tanácselnöki tisztséget. Ennek az igénynek tesz eleget az önkormányzati választási törvény, amikor kimondja, hogy a 10 000 vagy ennél kevesebb lakosú település választópolgárai A POLGÁRMESTERT KÖZVETLENÜL VÁLASZTJÁK. Az adott település egy választókerületet alkot, a jelöléshez a választópolgárok 3 százalékának ajánlása kell, s a 40 százalékos állampolgári részvétel után az lesz a polgármester, aki a legtöbb szavazatot kapta, feltéve ha elérte az érvényes szavazatok több mint egynegyedét. A tizezernél több lakosú településeken A POLGÁRMESTERT A KÉPVISELŐTESTÜLET VÁLASZTJA alakuló ülésén, titkos szavazással. A jelöltséghez a helyi képviselők egyharmadának nyílt szavazata szükséges. A polgármester a helyi KÉPVISELŐTESTÜLET TAGJA ÉS ELNÖKE, aki összehívja és vezeti az önkormányzati üléseket. A bizottságok irányában ERŐS JOGKÖRE van: indítványára a bizottságot össze kell hívni. A bizottság döntéseinek végrehajtását felfüggesztheti, ha az ellentétes a képviselőtestület határozatával, vagy sérti az önkormányzati érdekeket. A polgármester VÁLASZTOTT TISZTSÉGVISELŐ, KÖVETKEZÉSKÉPPEN NEM "HIVATALNOK", HANEM POLITIKUS. Munkaviszonya a megválasztással jön létre, a munkáltatói jogokat s a fegyelmi jogkört a képviselőtestület gyakorolja. Munkabérét - amelynek alsó határa a miniszteri fizetés 30 százaléka, felső határa 80 százaléka - ugyancsak a képviselőtestület állapítja meg. (folyt.)
1990. szeptember 19., szerda 12:26
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
Polgármester 2. rész
|
A polgármester politikus mívoltát emeli ki, hogy megbizatásának ideje alatt - az összeférhetetlenségi eseteket kivéve - más munkaviszonyban, valamint munkaviszonyra irányuló egyéb jogviszonyban is állhat, illetőleg kereső foglalkozást folytathat. Mindehhez a képviselőtestület hozzájárulása szükséges. A polgármesteri tisztség ellátásának egyes kérdéseiről szóló törvény a hatalommegosztás jegyében az ÖSSZEFÉRHETETLENSÉGI OKOK SZÉLES SKÁLÁJÁT vonultatja fel, ismeri a közhivatali, a gazdasági és a politikai összférhetetlenséget. /A polgármester pl. nem lehet bíró, gazdasági társaság vezető tisztségviselője, pártvezető./ A polgármester nemcsak önkormányzati politikus, hanem A HELYI VÉGREHAJTÓHATALOM FEJE IS EGYBEN. A polgármester a jegyző útján irányítja a képviselőtestület egységes hivatalát, amelynek elnevezése: "polgármesteri hivatal". A polgármester javaslatot tesz a hivatal belső tagozódására, munkarendjére, az ügyfélfogadás rendjére, kinevezi a hivatal dolgozóit. Törvény vagy törvény felhatalmazása alapján kormányrendelet kivételesen ÁLLAMIGAZGATÁSI HATÓSÁGI HATÁSKÖRREL RUHÁZHATJA FEL a polgármestert. A polgármester államigazgatási feladat- és hatáskörét a hivatal közreműködésével látja el, egyes hatásköreinek a gyakorlását átruházhatja. Államigazgatási tevékenységéért a közszolgálati szabályok szerint felelős. A polgármesteri tisztségben TELEPÜLÉSTÍPUSONKÉNT KÜLÖNBSÉGEK vannak. Ezt fejezi ki a megválasztás eltérő rendje s az is, hogy az ötezernél kevesebb lakosú községekben a polgármesteri tisztség a képviselőtestület döntése alapján társadalmi megbizatásban is betölthető. A képviselőtestület - főként nagyobb településeken élnek ezzel - a polgármester helyettesítésére a polgármester választhat, akire a polgármesterre vonatkozó szabályok irányadóak. (MTI-Press) Kukorelli István
A szerkesztőségek tájékoztatására: A szöveg nagybetűs írásmódja technikai jellegű: a kiemelés értelemszerűen fett vagy kurzív. (MTI-Press)
1990. szeptember 19., szerda 12:27
|
Vissza »
|
|
|
|
|
|