|
|
|
|
|
|
|
|
OS:
Felhívás a Balatoni (zánkai) Gyermekközpont megmentéséért
"A létesítményben kialakított infrastruktúra, a felhalmozott
szellemi értékek kifejezetten gyermekcentrikusak. Egyes elképzelések
szerint az intézmény gyermek- és ifjúsági jellege megszűnne, és
profitorientált idegenforgalmi tevékenységet folytatna. Ezzel együtt
megszűnne az ország egyetlen ilyen jellegű gyermekintézménye.
"
BBC, Panoráma:
Bihari:
a kivonulás demonstratív, nem célravezető
"... az
ülésteremből való kivonulás kétségbeesésből elkövetett tiltakozás,
annak a felismerése, hogy nem sikerül érvekkel vagy különböző
demokratikus eszközökkel arra szorítani azt a személyt, akinek a
megnyilatkozása miatt kivonulnak az ülésteremből, amire ők
szeretnék, és a tiltakozásnak ezt a módját választják. Ez ugyanakkor
egy kétélű fegyver. Tehát tulajdonképpen, nem pedig igazán hatékony
célravezető eszköz a kivonulás. "
|
|
|
|
|
|
|
A kulturális alap reformjáról tárgyalt a kulturális albizottság
(1.rész)
|
1990. szeptember 12., szerda - El a kezekkel a kultúra
belügyeitől
- az előterjesztők szerint ez lehet a mottója a
kulturális alap, valamint a járulékoltatás - közismert mai nevén
,,giccsadó,,- reformjára kidolgozott javaslatuknak. A tanulmányt -
amelyet a Művelődési és Közoktatási Minisztérium felkérésére Kuti
Éva és Marschall Miklós független szakértők készítettek el - szerdai
ülésén tárgyalta az Országgyűlés kulturális albizottsága.
A javaslat előadói szerint a kultúrpolitikában is rendszerváltásra van szükség. Reformra szorul egyrészt az alap, amely a költségvetési támogatásból és a giccsadóból tartotta fenn magát, miközben sem szervezetében, sem tartalmában nem működött alapként. Változtatni kell a hozzá kapcsolódó adózási rendszeren is, amely sem ideológiájában, sem gyakorlatában nem tartható fenn tovább.
A javaslatnak az az alapelve, hogy szükség van az állami mecenatúrára, s egy olyan, intervenciós jellegű állami pénzalapra, amelyekből az ad hoc kulturális kezdeményezéseket pénzelni lehet. E programfinanszírozó, társadalmi kezdeményezéseket felkaroló szerepet vállalná fel az általuk javasolt szervezet. Elképzelésük szerint az alap a minisztériumtól független szervezetként, társadalmi irányítással működne, forrásait pedig a Parlament által jóváhagyott, a központi költségvetésből elkülönített összeggel hosszú távon biztosítanák. Úgy tervezték továbbá, hogy az alapnak lenne állandó bevételi forrása is, amely a speciális fogyasztási adóból származna. Ez a tervezett adótípus radikálisan különbözik a jelenlegi giccsadótól: nem ,,büntető jellegű,, lenne, mint a jelenleg működő rendszer, hanem egységesen valamennyi kulturális szolgáltatásra vonatkozna, az egyes területekre változó mértékben. Adókulcsát olyan alacsonyan állapítanák meg, hogy ne jelentsen komoly terhet a vásárlóknak.
Kidolgoztak egy másik, B variációt is: eszerint az eddigihez hasonlóan e költségvetési alku során dől el, hogy hány százalék jusson a kultúrára.
A javaslat feletti vitában Molnár Péter (Fidesz) annak a véleményének adott hangot: amennyiben a tervezet nem csupán a piaci kultúrfinanszírozás kiépüléséig tartó időszakra szól, kívános lenne kiegészíteni valamennyi, jövőbeni mecénálási lehetőséggel, a közvetlen támogatási módozatokkal is. (folyt.köv.)
1990. szeptember 12., szerda 19:19
|
Vissza »
Folytatásokkal »
|
|
|
|
|
|