|
|
|
|
Felcím: Elkészült a rendőrségről szóló törvény koncepciója
Főcím: A jogbiztonság közbizonytalanságot szül?
|
Budapest, 1990. szeptember 3. Hétfő (MTI-Press)
A Belügyminisztériumban elkészült a rendőrségről szóló törvény koncepciója, amely - előkészítői szándéka szerint, első olvasatban - még az őszön a Parlament elé kerül. De miért is olyan fontos ez a törvény? S vajon lehet-e törvénnyel szabályozni a rendőrség, tehát a közrendvédelem és a bűnüldözés szakembereinek tevékenységét? Egyebek között erről beszélgettünk dr. Szikinger Istvánnal, a Belügyminisztérium rendőrségi és határőrizeti főosztályának vezetőjével. - Mindenek előtt tisztázzuk: miért kell nekünk rendőrségi törvény? - A rendőrség tevékenysége alapvető állampolgári jogokat érint, egy jogállamban tehát fel sem vetődhet a kérdés, hogy kell-e vagy sem. Magától értetődő, hogy egy országnak van büntető törvénykönyve, büntetőeljárási törvénye és van egy olyan törvény is, amelyik a rendőrség és az állampolgárok kapcsolatrendszerét, egymással szembeni jogait és kötelezettségeit szabályozza. Mint jogász ehhez már csak "mellékesen" teszem hozzá, hogy a módosított alkotmány előírja ennek a törvénynek a megalkotását számunkra. - Milyennek kell lennie a jó rendőrségi törvénynek, egyáltalán létezik jó törvény, lehet olyat alkotni, amelyik az állampolgároknak és a rendőröknek egyaránt megfelel?
Alcím: A rendőr és az állampolgár viszonya
- A rendőrségi tövénynek a lehető legegyértelműbben meg kell határoznia, hogy a rendőr és az állampolgár találkozásakor, például egy rendőri intézkedés során, kinek mihez van joga. Mit tehet a rendőr, azaz mit köteles tudomásul venni az állampolgár, s milyen esetekben élhet panasszal a vele szemben intézkedő; s az ilyen esetekben milyen fórumokhoz fordulhat. Ami a kérdés második részét illeti, nos, itt mindenek előtt azt kell tisztázni, milyen feladatokat adunk a rendőrségnek. Azt, hogy tartassa be a jogszabályokat, vagy azt, hogy biztosítsa a közrendet. Ha ez utóbbi mellett döntünk, akkor reménytelen a jogi szabályozás. A közbiztonság fenntartása ugyanis számos nem jogi elemet is magában foglal. Szabad-e például parkban éjszakázni? Ha a törvény nem tiltja, akkor szabad. (folyt.)
1990. szeptember 3., hétfő 12:30
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
Jogbiztonság 2. rész
|
S ha ez így van, akkor hiába nyugtalanítják a környék lakóit a közeli parkban alvó csövesek, a rendőrnek nincs joga fellépni az érdekükben. Arról van tehát szó, hogy a jogszabályok betartását feladatul kapó rendőrnek a jogsértő magatartást kell korlátoznia. A törvény hatályba lépését követően - feltéve persze, hogy a parlament is emellett a megoldás mellett dönt - az emberek majd azt fogják tapasztalni, hogy lesznek olyan helyzetek, amikor a rendőr nem avatkozhat be, nem csinálhat semmit, vagy legalábbis azt nem teheti, amit ők elvárnának tőle. Nem küldheti el a parkban alvó csöveseket pusztán azért, hogy elejét vegye egy esetleges, tehát csak a környékbeliek által feltételezett későbbi rendbontásnak. - A törvény tehát egyfelől növeli az állampolgárok jogbiztonságát azáltal, hogy alkotmányos keretek közé szorítja a rendőrséget, ellenőrizhetővé teszi a tevékenységét, másfelől viszont közbizonytalanságot szül. Vagy nem erről van szó?
Alcím: A növekvő bűnözés és az új törvény
- Ha nem is ennyire sarkosan, de lényegében erről van szó. Azt ugyanis látni kell, hogy a jog általános érvényű szabályokat igyekszik megfogalmazni, míg az élet egyedi, nem egyszer különös helyzeteket teremt. Igenis lesznek olyan szituációk, amelyek rendőri eszközökkel egyszerűen kezelhetetlenek. Kézenfekvő lenne persze azt mondani, hogy akkor kapja feladatul a rendőrség általában a közbiztonság fenntartását. Ez esetben azonban automatikusan lemondanánk a rendőrség jogi ellenőrzésének lehetőségéről. Hiszen ha nincsenek szabályok, melyekhez a rendőrnek igazodnia kell, nehéz ellenőrízni, hogy szabályosan, törvényesen intézkedett-e vagy sem. - Sok szó esik mostanában a növekvő bűnözésről, s egyben a rendőrség tehetetlenségéről. S nem kevesen vélik úgy - a testületen belül és kívül egyaránt -, hogy a készülő törvény csak tovább korlátozza a rendőrség mozgásszabadságát. - Számtalan példát, fejlett demokráciák rendőrségeiről készített felmérést lehetne hozni annak bizonyítására, hogy ha a rendőrségnek szabad kezet adunk, még nem tettünk semmit a bűnözés visszaszorítására. Mindig konkrét esetekben, konkrét bűncselekmények körében ezeket a világ minden rendőrsége alkalmazza; a szervezett bűnözés, a csempészek, különösen a kábítószercsempészek ellen ezek nélkülözhetetlen eszközök. De arra semmi szükség, hogy általában kijelentsük: a rendőrség minden további nélkül betekinthet a bankszámlákba és lehallgathatja a telefonokat. (folyt.)
1990. szeptember 3., hétfő 12:30
|
Vissza »
|
|
Jogbiztonság 3. rész
|
Alcím: A fegyverhasználat joga
- A készülő törvény tehát lehetővé teszi az efféle eszközök használatát? - Lehetőséget kell teremteni rá, de csak bizonyos, a törvényben meghatározott bűncselekmények esetén és szigorú engedélyezési, ellenőrzési garanciák mellett. - Elméletileg ma is van lehetőség - az Ön által említett feltételek mellett - bűnözők telefonjainak lehallgatására. Csakhogy a bürokrácia malmai lassan őrőlnek, s előfordult, hogy mire megkapták a nyomozók az engedélyt, már késő. - Nyilván a törvénynek lehetőséget kell teremtenie arra, hogy halaszthatatlan esetekben felsőbb szintű rendőri vezető is kiadhassa az engedélyt. Azzal a megkötéssel persze, hogy aztán haladéktalanul be kell szereznie az engedélyt az illetékesektől, s ha nem kapja meg, az addig elkészült anyagot meg kell semmisíteni, s ebből következően, soha, sehol nem hivatkozhat rá a nyomozó hatóság. - Gyakran vitatott kérdés a rendőrök fegyverhasználata, hogy az adott helyzetben jogos volt-e lőni, gumibotot alkalmazni az intézkedés közben... - A lőfegyverhasználat mai szabályozása tökéletes példa arra, hogyan nem szabad szabályozni valamit. Végül is ma a lőfegyver használatát ahhoz köti a rendelet, hogy az adott cselekményért hány év szabadságvesztés várható. Márpedig ez nevetséges, hiszen egy-egy éles helyzetben senkitől sem várható el, hogy a Btk. szakaszait mérlegelje. Egyszerű kategóriákat kell felállítani, olyanokat, amelyek szélsőséges helyzetekben is pontosan értelmezhetők. Ilyenek az "életveszély", a "jogos védelem", a "közvetlen közveszély". - A koncepcióból mikorra lesz törvény? - Mi szeretnénk még szeptemberben a Parlament elé terjeszteni a rendőrségről szóló törvény szabályozási koncepcióját. Kétharmados törvényről van ugyanis szó, célszerű tehát, ha első olv satban magát a koncepciót vitatják meg a honatyák. (MTI-Press) Fekete Gy.
1990. szeptember 3., hétfő 12:31
|
Vissza »
|
|
|
|
|
|