Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1990 › augusztus 23.
1989  1990
1990. június
HKSzeCsPSzoV
28293031123
45678910
11121314151617
18192021222324
2526272829301
2345678
1990. július
HKSzeCsPSzoV
2526272829301
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
303112345
1990. augusztus
HKSzeCsPSzoV
303112345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
OS:

Az Agrárszövetség közleménye

"... az Agrárszövetség önálló rehabilitációs- és földtörvény-tervezetet készít, mivel a kormánykoalíció földtörvény-tervezetét sem koncepciójában, sem pedig szakmai szempontból nem tartja elfogadhatónak. Mivel az SZDSZ, Fidesz, MSZP és az Agrárszövetség programjai ebben a fontos kérdésben majdnem azonosak, ezért az Agrárszövetség Országos Választmánya elképzelhetőnek tart ezen pártokkal a továbbiakban konkrét együttműködést is. "
SZER, Magyar híradó:

A privatizációs program

"Finoman fogalmazok: ez az eklektikus megközelítés a világos koncepció hiányát tükrözi. Nem válaszol két alapvető kérdésre. Piac hiányában hogyan kívánják értékelni az áruba bocsátandó állami vállalatokat, mi fogja az árukat megszabni? A másik kérdés: ki fogja megvenni, honnan lesz a magyar társadalomnak erre pénze és hajlandósága azon az áron, amit az állam kér ezekért a vállalatokért?"

Dávid és a góliátok Salzburgban (1. rész)

Brüsszel, 1990. augusztus 15. szerda (MTI-Panoráma) - Dávid és a góliátok - ez a hasonlat gyakran visszatér ezekben a napokban a belga zenei életben, amelynek résztvevői, zenészek, énekesek, karmesterek, kritikusok mintegy nemzeti ügyként követik a brüsszeli opera eddigi főintendánsának nagy salzburgi kalandját. Gerard Mortier ugyan hivatalosan még a brüsszeli La Monnaie opera vezetője, a következő szezonban még ő irányítja az együttest, ám fél lábbal már Salzburgban van: őt kérték fel ugyanis arra, hogy vegye át a néhai Karajan örökét a világhírű salzburgi fesztivál élén.


Ez megtisztelő és gigászi feladat, amelyre a jogot Mortier az
előző évek során vívta ki, amikor a Monnaie szinpadán mintaszerű
Mozart-programot mutatott be, méghozzá éppen a salzburgiakkal
koprodukcióban. A La Monnaie az évek során fokozatosan Európa egyik
legnívósabb operaszínpadává nőtte ki magát - méghozzá anélkül, hogy
rendszeresen a nemzetközi operaélet sztárjait hívta volna ide a
zeneigazgató. Brüsszelben nem fizettek ki csillagászati gázsikat, de
mégis hosszasan próbált minden szereplő. Mortier sorra járta Európa
operaszínpadait és szereposztásai mindíg jó találatok voltak.

    Salzburgban ugyanezt szeretné elérni - de mint a belga sajtó
tudósításaiból kitűnik, a festői osztrák városban nemcsak barátai
lesznek Mortiernek. Máris megindultak ellene a támadások. Giuseppe
Sinopoli zeneszerző és karmester például a Festspiele Österreich
júliusi számának hasábjain azzal támadta a belga zeneigazgatót, hogy
Pavarottival, a nagy tenor sztárral, vagy éppen, Puccini zenéjével
szemben érzett fenntartásai ,,a kultúra meggyalázását,, jelentik,
Mortier, úgymond, összetéveszti saját ízlését a közönség vágyaival,
és egyáltalán, ez egy ,,exhibicionista neurotikus,,.

    Igaz, Sinopolinak van oka arra, hogy ne rajongjon Mortier-ért,
mivel három évvel ezelőtt a belga a Der Spiegelnek adott interjúban
tiltakozott az ellen, hogy Sinopolit nevezték ki a berlini opera
zeneigazgatójává, noha még életében nem vezényelte Wagner
tetralógiáját... Ezeken a személyi vitákon túl azonban Gerard
Mortier, terveinek megvalósítása esetén, valóban komoly kihívást
képvisel nem csupán a ,,zenei jet-settel,, szemben, amely
természetesen ragaszkodik a maga méregdrága sztárjaihoz, mint afféle
zenei státusszimbólumhoz, s nemcsak magukkal a sztárokkal szemben,
akiktől elvárná, hogy ugyanúgy próbáljanak a produkciók kidolgozása
során, mint a többi szereplő, de - és főleg - a nagy
hanglemezgyárakkal szemben is, amelyek szintén érdekeltek a
sztár-rendszer fenntartásában. (folyt.)



1990. augusztus 15., szerda 10:21


Vissza »


Dávid és a góliátok Salzburgban (2. rész)


Salzburg Karajan éveiben az új zenei produkciók ideális
trambulinjává vált - a nagy német mester ahhoz is kiválóan értett,
hogy a köztámogatást élvező fesztiválra kidolgozott produkciókat
miként adja el a nagy hanglemezgyáraknak, amelyekben maga is
érdekeltséggel bírt. Egy salzburgi lemezfelvétel Pavarottival, vagy
Placido Domingóval, Leslie Normannal és a többiekkel: biztos
befektetés. Mortier azonban azért indul csatába, hogy a kereskedelmi
szempontokat alávesse a művészi program követelményeinek: szerinte
nem kizárólag a fénylő énekes-csillagok fotóit kellene a kirakatba
tenni, hanem a zeneszerzők, a rendezők, az alkotók képeit is. És így
tovább.

    Kérdés az is, hogy milyen kapcsolat marad a húsvéti és az
augusztusi fesztivál között. Az előbbi a néhai Karajan
magánvállalkozása volt, de programját rendszerint magába foglalta az
augusztusi, egyharmadában állami támogatást élvező ,,igazi,,
fesztivál is. (A húsvéti fesztivál vezetésére különben Solti
Györgyöt kérték fel Karajan után).

    A La Monnaie belga igazgatója tehát nem akármilyen kihívással
érkezett Salzburgba. A belga zenei közvélemény szerint azonban Dávid
és a góliátok nyílt csatáját kívánatos lenne elkerülni.
Hanglemez-üzlet nélkül aligha működne ma már a nagy fesztiváli
gépezet - viszont a zenei-üzleti megfontolásokkal szemben szükség
van egy olyan ellenhatalomra is, amely nem ugyanezt a logikát
követi.

    Persze hogy ez sikerül-e, korántsem biztos. Elvégre Mortier még
át sem vette a fesztivál irányítását Salzburgban, máris megkezdődtek
ellene a támadások. +++

Baracs Dénes (Brüsszel), MTI-Panoráma



1990. augusztus 15., szerda 10:24


Vissza » A hírhez kapcsolódik »

Partnereink
Dokumentumok
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB11BUD