Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1990 › augusztus 23.
1989  1990
1990. június
HKSzeCsPSzoV
28293031123
45678910
11121314151617
18192021222324
2526272829301
2345678
1990. július
HKSzeCsPSzoV
2526272829301
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
303112345
1990. augusztus
HKSzeCsPSzoV
303112345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
OS:

Az Agrárszövetség közleménye

"... az Agrárszövetség önálló rehabilitációs- és földtörvény-tervezetet készít, mivel a kormánykoalíció földtörvény-tervezetét sem koncepciójában, sem pedig szakmai szempontból nem tartja elfogadhatónak. Mivel az SZDSZ, Fidesz, MSZP és az Agrárszövetség programjai ebben a fontos kérdésben majdnem azonosak, ezért az Agrárszövetség Országos Választmánya elképzelhetőnek tart ezen pártokkal a továbbiakban konkrét együttműködést is. "
SZER, Magyar híradó:

A privatizációs program

"Finoman fogalmazok: ez az eklektikus megközelítés a világos koncepció hiányát tükrözi. Nem válaszol két alapvető kérdésre. Piac hiányában hogyan kívánják értékelni az áruba bocsátandó állami vállalatokat, mi fogja az árukat megszabni? A másik kérdés: ki fogja megvenni, honnan lesz a magyar társadalomnak erre pénze és hajlandósága azon az áron, amit az állam kér ezekért a vállalatokért?"

Felcím: Filmszemle Főcím: Megújul-e a magyar film?

Február 3-án kezdődik Budapesten a filmszemle, előtte 2-án
osztják ki a filmkritikusok díjait. Mint minden esztendőben, most is
vita előzte meg a szavazást. A kritikusok úgy érezték, hogy azok a
dokumentumfilmek, amelyek a múlt évben a közönség elé kerültek,
jobbak, érdekesebbek, izgalmasabbak, mint a játékfilmek.

    Elég csak egy rövid felsorolást tartani, hogy itt a kritika és a
közönség - nem is olyan gyakori - egyetértését bizonyítsuk. Ebben az
évben láthatjuk például a Gulyás testvérek Törvénysértés nélkül című
dokumentumfilmjét a hortobágyi kitelepítések históriájáról. Most
mutatták be Sára Sándor Sír az út előttem című, a csángók hányatott
életútját nyomon követő, négyrészes produkcióját. Az év vége felé
került a közönség elé (és sok helyen máig sorban állnak a jegyekért)
Bokor Péter az utolsó Habsburg trónörököst, Ottót bemutató munkája,
Isten kegyelméből címmel. Böszörményi Géza Faludy György költőt
szólaltatta meg, aki életéről, különös tekintettel a recski táborban
töltött időszakról beszélt drámaian, s - ha lehet azt mondani -
mégis szórakozatóan.

    Végül, de nem utolsó, sőt talán elsősorban ott van A Dunánál,
Schiffer Pál dokumentumfilmje, amely hét dunapataji - ahogy ő nevezi
- parasztpolgár életének utolsó 35-40 évével ismertet meg, úgy, hogy
nemcsak egy jellegzetes magyar falu, hanem egy kicsit az egész
magyar társadalom sorsát idézi meg ebben a fordulatokkal terhes
időszakban.

    Közel sem voltak ilyen kedvező helyzetben a játékfilmeknél. Itt
is akadt persze néhány érdekes munka, legalábbis, ami a témát, a
tárgyalt valóságot illeti. Sára Sándor játékfilmjéről - Tüske a
köröm alatt - kiderült például, hogy annyira igaz, hogy Debrecenben
bírósági ítélet született a libaügyben és kapcsolt részeiben, amit a
film is bemutat. Kósa Ferenc Egy teljes élet című produkciójának
másik része igazán újszerűen, az eddig kötelezőnek tartott sémáktól
eltérően, tárgyalta 1956 eseményeit. (folyt.)


1989. január 30., hétfő 15:39


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


Díjkiosztás 2.

Téglássy Ferenc elkészítette a "kitelepítés-téma" játékfilmes
változatát Soha, sehol, senkinek
címmel. Ez utóbbi filmre sokan
szavaztak a kritikusok közül, bár elismerték, hogy a feldolgozás
módjában, eszközeiben a filmművészet hagyományaival él, mint ahogy
ez a már-már megmerevedő hagyomány tette hatástalanná - vélik
többen - Sára és Kósa filmjeit is.

    A kritikusok többsége azonban végül mást választott, mást
tartott díjazásra érdemesnek. Grunwalsky Ferenc Egy teljes nap című
munkáját. Ez egy taxisofőr, gyilkossággal végződő egyetlen napjáról
szól, a videotechnika felhasználásával oly módon, hogy a formai -
szándékos - esetlegességek a főhős életének esetlegességeit
hangsúlyozzák, egyben a helyzetek hitelességét erősítik. Ez a
filmtípus sem önmagában volt jelen a tavalyi termésben, hiszen a -
főleg fiatal - rendezők sokféle próbálkozását láthattuk a mozikban.
(Ha egyáltalán egyes megyék vállalták, akár a szűk körű bemutatást
is.) A végeredmény, a mozihatás szempontjából vegyes eredményt
hoztak ezek a próbálkozások, de - legalábbis e sorok írójának
meggyőződése szerint - el kellett indulni ezen a nehezebb úton, mert
csak így remélhető a magyar játékfilm megújulása.

    Nem arról van szó, mint sokan a filmművészeknek vagy éppen a
filmkritikáknak is a szemére vetik, hogy ami formában, technikában
új, az már biztos, hogy jó, s ami régi, ismertebb, klasszikus
filmnyelvre készült, az eleve rossz, konzervatív, érdektelen.
Ilyesfajta leegyszerűsítése a művészet tartalmi és formai világának
csak falakhoz, zsákutcába vezethet. A közvélemény gyanakodni kezd a
kritikára, hogy az valójában blablázik, a filmművészek meg
bosszankodnak, hogy nem segítik elő a megértést köztük és a nézők
között.

    Pedig arról van csupán szó, hogy ha egy művész olyasmiről akar
szólni, ami nálunk ma van - a fejekben, érzelmekben, gazdaságban,
emberi kapcsolatokban vagy a kapcsolatok leépülésében -, s azokhoz
akar szólni, akik ma elsősorban moziba járnak (a 15-25 évesek),
akkor nem lehet figyelmen kívül hagyni a nézőközönség átlagéletkorát
és tapasztalatait. (folyt.)


1989. január 30., hétfő 15:40


Vissza »


Díjkiosztás 3.

Azt, hogy már bölcsődés korukban a tévé-reklámok képi világán
nőnek fel, azt, hogy a zene érzelmeiknek legalább olyan fontos
kifejezési formája, mint az élőbeszéd. Azt sem, hogy nehéz lakáshoz
jutniuk, lassan már nehéz megfelelő munkahelyet találni, miközben
képletesen, s lassan már valóságosan is, otthonosan mozognak a
világban, sőt a világegyetemben is. Azt sem lehet figyelmen kívül
hagyni, hogy nem nagyon értik szüleik félelmeit, hajlamukat a
megalkuvásra, szerintük túlzott türelmüket és így tovább, és így
tovább...

    Aki tehát elsősorban hozzájuk akar szólni, az nehezen tud szót
érteni velük hagyományos témákban, és a hagyományos kifejezési
eszközökkel. Amelyek - számukra legalábbis - lejáratták magukat,
amikor oly sokszor féligazságokat próbáltak közvetíteni
segítségükkel.

    (MTI-Press)



ág/pé B.L.


1989. január 30., hétfő 15:40


Vissza »

Partnereink
Dokumentumok
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB11BUD