|
|
|
|
Felcím: Filmszemle Főcím: Megújul-e a magyar film?
|
Február 3-án kezdődik Budapesten a filmszemle, előtte 2-án osztják ki a filmkritikusok díjait. Mint minden esztendőben, most is vita előzte meg a szavazást. A kritikusok úgy érezték, hogy azok a dokumentumfilmek, amelyek a múlt évben a közönség elé kerültek, jobbak, érdekesebbek, izgalmasabbak, mint a játékfilmek. Elég csak egy rövid felsorolást tartani, hogy itt a kritika és a közönség - nem is olyan gyakori - egyetértését bizonyítsuk. Ebben az évben láthatjuk például a Gulyás testvérek Törvénysértés nélkül című dokumentumfilmjét a hortobágyi kitelepítések históriájáról. Most mutatták be Sára Sándor Sír az út előttem című, a csángók hányatott életútját nyomon követő, négyrészes produkcióját. Az év vége felé került a közönség elé (és sok helyen máig sorban állnak a jegyekért) Bokor Péter az utolsó Habsburg trónörököst, Ottót bemutató munkája, Isten kegyelméből címmel. Böszörményi Géza Faludy György költőt szólaltatta meg, aki életéről, különös tekintettel a recski táborban töltött időszakról beszélt drámaian, s - ha lehet azt mondani - mégis szórakozatóan. Végül, de nem utolsó, sőt talán elsősorban ott van A Dunánál, Schiffer Pál dokumentumfilmje, amely hét dunapataji - ahogy ő nevezi - parasztpolgár életének utolsó 35-40 évével ismertet meg, úgy, hogy nemcsak egy jellegzetes magyar falu, hanem egy kicsit az egész magyar társadalom sorsát idézi meg ebben a fordulatokkal terhes időszakban. Közel sem voltak ilyen kedvező helyzetben a játékfilmeknél. Itt is akadt persze néhány érdekes munka, legalábbis, ami a témát, a tárgyalt valóságot illeti. Sára Sándor játékfilmjéről - Tüske a köröm alatt - kiderült például, hogy annyira igaz, hogy Debrecenben bírósági ítélet született a libaügyben és kapcsolt részeiben, amit a film is bemutat. Kósa Ferenc Egy teljes élet című produkciójának másik része igazán újszerűen, az eddig kötelezőnek tartott sémáktól eltérően, tárgyalta 1956 eseményeit. (folyt.)
1989. január 30., hétfő 15:39
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
Díjkiosztás 2.
|
Téglássy Ferenc elkészítette a "kitelepítés-téma" játékfilmes változatát Soha, sehol, senkinek címmel. Ez utóbbi filmre sokan szavaztak a kritikusok közül, bár elismerték, hogy a feldolgozás módjában, eszközeiben a filmművészet hagyományaival él, mint ahogy ez a már-már megmerevedő hagyomány tette hatástalanná - vélik többen - Sára és Kósa filmjeit is. A kritikusok többsége azonban végül mást választott, mást tartott díjazásra érdemesnek. Grunwalsky Ferenc Egy teljes nap című munkáját. Ez egy taxisofőr, gyilkossággal végződő egyetlen napjáról szól, a videotechnika felhasználásával oly módon, hogy a formai - szándékos - esetlegességek a főhős életének esetlegességeit hangsúlyozzák, egyben a helyzetek hitelességét erősítik. Ez a filmtípus sem önmagában volt jelen a tavalyi termésben, hiszen a - főleg fiatal - rendezők sokféle próbálkozását láthattuk a mozikban. (Ha egyáltalán egyes megyék vállalták, akár a szűk körű bemutatást is.) A végeredmény, a mozihatás szempontjából vegyes eredményt hoztak ezek a próbálkozások, de - legalábbis e sorok írójának meggyőződése szerint - el kellett indulni ezen a nehezebb úton, mert csak így remélhető a magyar játékfilm megújulása. Nem arról van szó, mint sokan a filmművészeknek vagy éppen a filmkritikáknak is a szemére vetik, hogy ami formában, technikában új, az már biztos, hogy jó, s ami régi, ismertebb, klasszikus filmnyelvre készült, az eleve rossz, konzervatív, érdektelen. Ilyesfajta leegyszerűsítése a művészet tartalmi és formai világának csak falakhoz, zsákutcába vezethet. A közvélemény gyanakodni kezd a kritikára, hogy az valójában blablázik, a filmművészek meg bosszankodnak, hogy nem segítik elő a megértést köztük és a nézők között. Pedig arról van csupán szó, hogy ha egy művész olyasmiről akar szólni, ami nálunk ma van - a fejekben, érzelmekben, gazdaságban, emberi kapcsolatokban vagy a kapcsolatok leépülésében -, s azokhoz akar szólni, akik ma elsősorban moziba járnak (a 15-25 évesek), akkor nem lehet figyelmen kívül hagyni a nézőközönség átlagéletkorát és tapasztalatait. (folyt.)
1989. január 30., hétfő 15:40
|
Vissza »
|
|
Díjkiosztás 3.
|
Azt, hogy már bölcsődés korukban a tévé-reklámok képi világán nőnek fel, azt, hogy a zene érzelmeiknek legalább olyan fontos kifejezési formája, mint az élőbeszéd. Azt sem, hogy nehéz lakáshoz jutniuk, lassan már nehéz megfelelő munkahelyet találni, miközben képletesen, s lassan már valóságosan is, otthonosan mozognak a világban, sőt a világegyetemben is. Azt sem lehet figyelmen kívül hagyni, hogy nem nagyon értik szüleik félelmeit, hajlamukat a megalkuvásra, szerintük túlzott türelmüket és így tovább, és így tovább... Aki tehát elsősorban hozzájuk akar szólni, az nehezen tud szót érteni velük hagyományos témákban, és a hagyományos kifejezési eszközökkel. Amelyek - számukra legalábbis - lejáratták magukat, amikor oly sokszor féligazságokat próbáltak közvetíteni segítségükkel. (MTI-Press) ág/pé B.L.
1989. január 30., hétfő 15:40
|
Vissza »
|
|
|
|
|
|