|
|
|
|
|
|
|
|
BBC, Esti műsor:
A horvát népszavazás
"Nehéz tudni, hogy a horvátországi szerb kisebbség
tulajdonképpen mit akar, mit kíván jelenleg. Egyelőre arról
beszélnek, hogy a kulturális autonómia megőrzését szeretnék
valamilyen módon megvalósítani. Attól félnek, hogy az új
horvátországi - eléggé nacionalista - kormány, valamilyen módon
megpróbálja tőlük elvenni ezeket a jogokat.
Ez, nem hiszem, hogy megfelel a valóságnak: a horvát kormány
garantálta ezeket a kulturális és egyéb jogokat. Ami komolyabb
veszély a szerbek számára: hogy az a fajta tisztogatás, ami az
egykori kommunista pártfunkcionáriusok pozícióiban folyik most már
az új kormány hivatalba lépése óta -, az nagymértékben a szerbeket
is érinti, úgy, hogy valóban a szerb kisebbség egy ilyenfajta nyomás
alatt érzi magát.
- Egyáltalán milyen körülmények között zajlik ez a népszavazás?
A jelekből úgy tűnik, hogy a fenyegetettség légköre uralkodik. Kik
vehetnek részt és milyen eredményt várhatunk?
- Ennek a népszavazásnak semmi köze a demokráciához. Egy nem
hivatalos szerb kisebbségből álló felfegyverzett polgárőrség
igazoltat embereket, nem engedi be őket erre a szerb területre.
Hozzátenném, hogy egész Jugoszláviában rendkívül sok embernek van
fegyvere, még a II. világháborúból - visszamenőleg. "
|
|
|
|
|
|
|
Eltérített szovjet repülőgép - (1)
|
Karacsi/Újdelhi/Moszkva, 1990. augusztus 20. hétfő
(MTI-tud/Reuter/AP-DJ/TASZSZ) - A karacsi nemzetközi repülőtéren
hétfőn leszállt az az eltérített TU-154-es szovjet polgári
repülőgép, amelyet vasárnap éjszaka kerített hatalmába több fegyenc.
A gépeltérítésről ellentétes beszámolók jelentek meg.
A TASZSZ a szovjet polgári repülési minisztériumra hivatkozva azt közölte hétfőn, hogy tizenöt fegyenc hatalmába kerítette a Jakut Autonóm Köztársaság Csulman repülőtér betonján álló belföldi járatú repülőgépet, miután lefegyverezte a kísérő őröket. A fegyencek ellenőrzése alá került repülőgép ezt követően felszállt, majd rövid időn belül visszatért Csulmanba, ahol elengedték a nőket és a gyereket. A rabok hat fegyenctársukat is ,,kitették,, a repülőtér betonjára. A fedélzeten huszonkilenc férfi utas maradt.
A minisztériumi illetékes közlése szerint a géprablók egyidejüleg azt követelték, hogy engedjék el két rabtársukat a helyi börtőnből. Miután követelésüket a hatóságok teljesítették, a repülőgép Taskentbe repült, majd Karacsi felé vette útját.
A szovjet rádió sajtószolgálatának, az Interfaxnak hétfői jelentése szerint tizenöt fegyenc, akiket a szibériai Nyerjungri és Jakutszk közötti belföldi járaton szállítottak, lefegyverezte három kisérőjét. Azt követelték, hogy a gép, amelynek fedélzetén 92 személy tartózkodott térjen vissza Nyerjungriba. Amikor a gép visszatért a városba, a fegyencek 41 utas asszonyt és gyerekek elengedtek, miután a hatóságoktól követelt két pisztolyt és hatvan lövedéket megkapták. A cserét követően hat fegyenc megadta magát. A többiek folytatták útjukat Taskentbe. A közép-ázsiai város repülőterén egész éjjel folyt az alkudozás a hatóságokkal.
A repülőgép a délelőtti órákban indult tovább. Az első jelentések szerint a következő úticél Újdelhi lett volna, de a dél-pakisztáni Karacsi térségében a pilóta jelezte a repülésirányítóknak, hogy már csak harminc percre elegendő üzemanyaga van, és engedélyt kért a kényszerleszállásra.
Az MTI újdelhi tudósítójának értesülései szerint az Indira Gandhi nemzetközi repülőtéren minden szükséges biztonsági intézkedést meghoztak arra az esetre, ha a gép oda érkezne. Az indiai hatóságok a repülőtér kifutópályája mellé a terroristák elleni harcra kiképzett kommandós alakulatokat vezényeltek ki. A Reuter viszont úgy tudja: az újdelhi kormány már engedélyt adott a gépnek arra, hogy szükség estén leszálljon a főváros Palam nevű repülőterén, ahova terroristaellenes különítményt rendeltek ki. +++
1990. augusztus 20., hétfő 10:46
|
Vissza »
Folytatásokkal »
|
|
|
|
|
|