|
|
|
|
Kényszerpályán 3. rész
|
A kérdést nem könnyű megválaszolni, már csak azért is, mert igen sok a bizonytalansági tényező, gazdaságunk helyzetében rejlik néhány tányérakna. Ilyen például A MAGYAR-SZOVJET GAZDASÁGI KAPCSOLATOK ALAKULÁSA. Az egyre nehezebb helyzetben levő Szovjetuniótól függ energiaellátásunk, s számos vállalatunk piaca. Sok bizonytalanságot rejt A DOLLÁRELSZÁMOLÁSRA VALÓ ÁTTÉRÉS is, ami hosszú távon igen előnyösnek igérkezik ugyan, rövid távon azonban alighanem inkább a hátrányait fogjuk érezni. Bizonytalan a sokszor megigért, ám eddig még nem konkretizált nyugati segítség is, s egyáltalán nem erősíti az amúgyis gyengélkedő, strukturális és pénzügyi gondok sokaságával terhes gazdaságot az a bizonytalanság sem, amit a RENDSZERVÁLTÁS OKOZ A GAZDÁLKODÓ SZERVEZETEKNÉL. A közigazgatásban a minisztériumok átszervezése okoz elbizonytalanodást, a mezőgazdaságban a földdel kapcsolatos viták, az iparban a tulajdonviszonyokkal, a privatizálással kapcsolatos polemizálás, és a menedzserekkel szembeni, sok helyen tapasztalható ellenérzés okoz olyan gondokat, amelyekkel meg kell küzdeni a gazdaság stabilizálása érdekében.
Alcím: Úton a piacgazdaság felé
Az a GYORSPROGRAM, amelyet a kormány meghírdetett, s amely már csak a Parlament jóváhagyására vár, SOK BIZTATÓ ELEMET TARTALMAZ. A sorbanállások megszüntetése, a "kemény mag" ellen a felszámolási eljárás megindítása, a kisvállalatok megvédelmezése, a követelés-megelőlegezési alap, az Állami Vagyonügynökség révén mintegy 20 sikeres vállalat privatizálása, az Egzisztencia-bank, a szervezeti decentralizálást megindító programcsomag jó alapot adhat arra, hogy a gazdaság meginduljon egy, a mainál jobban működő piacgazdaság irányába. Ugyanezt a célt erősíti a nemsokára benyújtandó PRIVATIZÁCIÓS TÖRVÉNY, valamint a készülő versenytörvény is. Mindezek szükséges, de még nem elégséges feltételei annak, hogy a jövőben elkerülhető legyen a költségvetéssel kapcsolatos folytonos tűzoltás. Ahhoz ugyanis még a tulajdonviszonyok törvényi rendezésén túl olyan kérdéseket kell parlamenti szinten tisztázni, mint A LEENDŐ ÖNKORMÁNYZATOK ANYAGI ALAPJAI, azok adózási lehetőségei, ezzel összefüggésben a költségvetés szerepének változása. Mire terjedjen ki az állami költségvetés, honnan szerezheti bevételeit, milyen mértékben és milyen célokat szükséges támogatnia - egyszóval egy költségvetési, államháztartási reform keretében új elveket kell lefektetni a képződő jövedelmeknek az állam, az önkormányzatok, a gazdálkodó szervezetek és a lakosság közötti megosztására. (folyt.)
1990. július 2., hétfő 14:52
|
Vissza »
Folytatásokkal »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|