Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1990 › augusztus 15.
1989  1990
1990. június
HKSzeCsPSzoV
28293031123
45678910
11121314151617
18192021222324
2526272829301
2345678
1990. július
HKSzeCsPSzoV
2526272829301
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
303112345
1990. augusztus
HKSzeCsPSzoV
303112345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
OS:

Az SZDSZ ügyvivőinek nyilatkozata

"...a vállalati tanácsok újraválasztását el kell halasztani, az erről szóló kormányrendeletet fel kell függeszteni, majd módosítani kell. Mihelyt a Parlament összeül, a szabad demokrata képviselőcsoport megteszi a szükséges lépéseket. "
BBC, Panoráma:

Népszavazás vagy felkelés Horvátországban?

"Tudjman elnök Horvát Demokrata Szövetsége a három hánappal ezelőtti többpárti választásokon nagyarányú győzelmet aratott. A választások után megalakult jobbközép kormánya megpróbálta a gyakorlatba átültetni ígéreteit a választások előtti korteshadjáratban. Tudjman pártja ígéretet tett a horvát nemzeti értékek helyreállítására, a kommunista vezetők leváltására, a kommunisták által alkotott törvények megváltoztatására, csakúgy, mint Jugoszlávia laza szövetségi rendszerré való átalakítására, amely gyakorlatilag Horvátország függetlenségét jelentené. "

Országgyülés - harmadik nap (14. rész)

Országgyűlés - harmadik nap (14. rész) - Békesi 12. A bizottsági
viták során Hellner Károly képviselő úr felvetette, hogy az
általános forgalmi adóhoz hasonlóan a fogyasztási adók
megállapítását is törvény szabályozza. A kormány szándéka is ez,
ezért a decemberi ülésszakra előterjesztjük a fogyasztási adókról és
fogyasztóiár-kiegészítésről szóló törvényjavaslatot.

    Végezetül még egy problémakörről és javaslatról szólt a
miniszter. Széles körű az igény - mindenekelőtt a gazdasági kamara,
a szakszervezetek és más érdekképviseleti szervek részéről -, hogy a
kormány folytassa és 1990-től tegye teljes körűvé a
bérliberalizálást a piaci szférában - mondta. Ez gyakorlatilag a ma
még meglévő bérnövekményadó megszüntetését jelentené, hiszen más
kötöttség vagy gazdasági teher ma már nem állja útját a piaci
szférában a bérek növelésének. Elvileg a kormány is egyetért a
teljes bérliberalizálással. Eredetileg terveztük a bérnövekményadó
megszüntetését, azonban két ok gátol meg abban bennünket, hogy már
1990-re megszüntessük ezt a szabályozó eszközt. Az egyiket a
béralakulás 1989-es tapasztalatai szolgáltatják. Köztudott, hogy a
már ma is nagymértékben liberalizált bérgazdálkodás a puha piaci
korlátok, az érvényesíthetetlen bérmegállapodások, a valódi
tulajdonosok hiánya és az erőteljes bérkövetelések együttes hatására
ebben az évben a gazdasági teljesítmények növekedését messze
meghaladja a bérek növekedése, s ez növeli a fogyasztást, illetve az
inflációs nyomást. Az alapvető viszonyok 1990-ben sem változnak
gyökeresen, s noha a bérnövekményadó csak a legalacsonyabb
hatékonyságú vállalati körben korlátozza a bérek emelkedését, ma még
nem célszerű lemondani róla. A másik ok, hogy a költségvetésben nem
tudjuk pótolni azt a mintegy 10 milliárd forintnyi bevételt, amit a
bérnövekményadó jelent. Ez utóbbi probléma áthidalására, valamint
a foglalkoztatáspolitikai gondok és a vállalatok felszámolásával
együttjáró feszültségek enyhítésére javasolta a SZOT, hogy a
bérnövekményadó megszüntetésével egyidejűleg a vállalkozások
árbevételük 1, vagy 0.5 százalékát egy elkülönített állami
pénzalapba fizessék be. A nettó árbevétel 1 százaléka 45 milliárd
forintos befizetési kötelezettséget jelentene. Ez közel 20
százalékkal csökkentené a vállalkozások eredményét, néhány esetben,
mint például a vasúti közlekedésben, a könnyűiparban, a
műszergyártásban, az élelmiszeriparban és a belkereskedelemben több
mint 50 százalékos mértékben. Ez a lépés a felsorolt ágazatokban
ellehetetlenüléshez vezetne, s a csökkenő nyereség miatt mérséklődő
nyereségadó-bevételek következményeként a költségvetés pozícióját is
rontaná mintegy 15 milliárd forinttal. Mindezek alapján nem tudom
javasolni a szakszervezetek indítványának elfogadását, s ezzel
együtt a bérnövekményadó megszüntetését. (folyt. köv.)


1989. november 23., csütörtök 12:36


Vissza » Folytatásokkal » A hírhez kapcsolódik »

Partnereink
Dokumentumok
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB11BUD