Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1990 › augusztus 15.
1989  1990
1990. június
HKSzeCsPSzoV
28293031123
45678910
11121314151617
18192021222324
2526272829301
2345678
1990. július
HKSzeCsPSzoV
2526272829301
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
303112345
1990. augusztus
HKSzeCsPSzoV
303112345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
OS:

Az SZDSZ ügyvivőinek nyilatkozata

"...a vállalati tanácsok újraválasztását el kell halasztani, az erről szóló kormányrendeletet fel kell függeszteni, majd módosítani kell. Mihelyt a Parlament összeül, a szabad demokrata képviselőcsoport megteszi a szükséges lépéseket. "
BBC, Panoráma:

Népszavazás vagy felkelés Horvátországban?

"Tudjman elnök Horvát Demokrata Szövetsége a három hánappal ezelőtti többpárti választásokon nagyarányú győzelmet aratott. A választások után megalakult jobbközép kormánya megpróbálta a gyakorlatba átültetni ígéreteit a választások előtti korteshadjáratban. Tudjman pártja ígéretet tett a horvát nemzeti értékek helyreállítására, a kommunista vezetők leváltására, a kommunisták által alkotott törvények megváltoztatására, csakúgy, mint Jugoszlávia laza szövetségi rendszerré való átalakítására, amely gyakorlatilag Horvátország függetlenségét jelentené. "

A DISZ állásfoglalása a népszavazásra feltett kérdésekről és a köztársasági elnök alkotmányban rögzített jogköréről (1. rész) (OS)

1989. november 10., péntek - A debreceni Demokratikus Ifjúsági
Szövetség felkéri minden szavazásra jogosult tagját, hogy vegyen
részt az 1989. november 26-án kiírt népszavazáson, és erősítse meg
az Országgyűlés közelmúltban hozott döntéseit, így:

    - a munkahelyeken, intézményekben, középiskolákban, egyetemeken
ne működjenek pártok, szervezetek;

    - a Munkásőrség szűnjön meg;

    - az MSZMP számoljon el a vagyonával;

    - a köztársaság elnökét a nép közvetelenül válassza meg az
országgyűlési választások előtt.

    Szükségesnek tartjuk azonban, hogy a legfontosabb kérdésben - a
köztársasági elnök megválasztását illetően - megtegyük
észrevételeinket.

    A DISZ nem tartja elfogadhatónak és elegendőnek a köztársasági
elnök alkotmányban rögzített jogkörét annak ellenére, hogy ez a
politikai egyeztető tárgyalások eredménye. Ez egy szűk politikai
elit kompromisszuma, amely egy báb, a pártok erős befolyása alatt
lévő köztársasági elnököt konstruált. Jelenleg az ország felnőtt
lakosságának 1 százaléka - körülbelül 80 000 fő - tekinti magát
valamelyik politikai párt tagjának. Az állampolgárok jelentős része
nem képes különbséget tenni pártok programjai között, ennek ellenére
a választójogi törvény a megválasztásra kerülő képviselők több mint
50 százalékát listán (megyei és országos) rendeli el megválasztani.

    Valószínű, hogy a demokratikusabb választások élményéhez nem
szokott állampolgárok döntő többsége a pillanatnyi rokonszenv
alapján fog dönteni, így a végleges arányok meghatározásában sok
esetben a szerencseelem lesz a döntő. Ebben a helyzetben szükség van
egy önálló hatalmi ágra, és ez a köztársasági elnök intézménye. Ez
csak akkor lehet független, ha a nép közvetlenül választja, hiszen
ha az új Országgyűlés választja, akkor funkcióját az ország
lakosságának egy szűk rétege által alkotott pártok alkalmi
koalíciójának, vagy - bár ezt most nem valószínű - egy, a
parlamentben abszolút többséget szerzett pártnak köszönheti. Ezért
hiába van joga:

    - a törvényeket egyet nem értése esetén újratárgyalásra
visszaküldeni az Országgyűlésnek, hiszen ezt legtöbbször az őt
támogató koalíció döntése ellen kellene megtennie;

    - a működésképtelen Országgyűlést jogköre szerint feloszlatni,
ha ezzel - mivel a parlament által gyakorolja hatáskörét - saját
legitimációs alapját szüntetné meg; (folyt.köv.)


1989. november 10., péntek 15:13


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


A DISZ állásfoglalása a népszavazásra feltett kérdésekről és a köztársasági elnök alkotmányban rögzített jogköréről (2. rész) (OS)

- népszavazást kezdeményezni, ha ezzel szintén a saját
legitimációs alapját képező Országgyűlés mindenhatóságát
kérdőjelezné meg.

    Ezeket a lehetőségeket végig elemezve, bár egy közepesen erős
köztársasági elnök is ennél lényegesen több érdemi és nem
protokolláris jogosítványt és jogkört élvez, nem csodálkozunk azon,
hogy a politikai pártok mostanában egymás után (lásd MSZDP,
Kisgazdapárt) sietve jelentik ki, hogy kívánatosabb lenne az elnököt
majd az új parlamentnek megválasztani.

    Túl nagy lenne számukra egy olyan elnök hatalma, aki funkcióját
nem a pártok egyezkedéséből származtatja, hanem a nép előtt mérte
meg magát és találtatott súlyosnak. A fentiekre tekintettel ezért
kezdeményezzük azt, hogy a magyar állampolgárok döntsenek november
26-án amellett, hogy ők válasszák meg majd január 7-én a
köztársasági elnököt.

    Kezdeményezzük az országgyűlési képviselőknél azt, hogy még a
decemberi ülésszak alatt módosítsák az Alkotmány 29/A. paragrafusa
(1) bekezdését - mely szerint a köztársasági elnököt az Országgyűlés
választja négy évre - úgy, hogy ez mindig a nép jogosítványa legyen.
Magyarországon még nagyon fejletlen a pártstruktűra, nem tisztultak
még le a pártok arculatai - ehhez még legalább egy évtized kell -,
ezért a jelenlegi pártokból felálló Országgyűlés nem alkalmas egy
önálló hatalmi ág letételményesét, a köztársasági elnököt
megválasztani.

    Kezdeményezzük egy pontban még a köztársasági elnök jogkörének
megváltoztatását. Ha az elnök visszaküldi a törvényt egyet nem
értése esetén újratárgyalásra az Országgyűlésnek, és ha az ennek
ellenére változatlan formában kívánja elfogadni, ezt csak minősített
többséggel tehesse meg. Ennél erősebb jogkörű elnök megválasztását
mi sem tartjuk kívánatosnak, de a függetlenségét a Parlamenttől,
nagyon fontosnak. Ha ezt a módosítást az Országgyűlés nem valósítja
meg, az új összetételű, pártokra épülő Parlament biztos nem fogja,
hiszen nem is várható el tőle, mert ezzel saját hatalmát korlátozná.

    Nem szabad abszolutizálni az Országgyűlést, hiszen a nyugati
tapasztalatok egyértelműen mutatják, hogy összetételét a legerősebb
párt vagy pártkoalíció által elfogadtatott hatályos választójogi
törvény határozza meg. Ez legtöbbször nem tükrözi a valóságos
szavazati arányokat. Például nálunk is az egyéni választókerületek
töredékszavazatainak kisebb súllyal történő értékelése, a kis
pártokra leadott szavazatok elvesztése, s a nagy pártok
mandátumainak ezzel történő növelése mind-mind torzítják az
arányokat. (f.k.)


1989. november 10., péntek 15:15


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


A DISZ állásfoglalása a népszavazásra feltett kérdésekről és a köztársasági elnök alkotmányban rögzített jogköréről (3. rész) (OS)

Ezért nem szabad arra hivatkozva nem biztosítani a hatalmi ágak
egyensúlyát, hogy ezzel a népképviselet hatalma korlátozódik, hiszen
a Parlament valóságban pártharcok színtere, ami nagyon helyes,
hiszen a vitákból lehet egy-egy kérdést több oldalról megvilágítani,
és így az információk birtokában jól dönteni.

    A köztársasági elnök jogkörének megerősítésével, illetve a nép
által történő megválasztásával azt kívánjuk elérni, hogy ez az
önálló hatalmi ág a Parlamentben képviselettel rendelkező pártokat
kompromisszumokra, önmérsékletre intse. Hiszen a köztársasági elnök
funkciója, tevékenysége csak akkor kerül előtérbe, ha a Parlamentben
lévő pártok egymással nem tudnak megegyezni, így koalíciós válságot
előidézve nem biztosítják a folyamatok stabilitását.

    A fentiek védelmében bármikor, bárkivel hajlandók vagyunk vitába
szállni, érveiket meghallgatni, de változatlan álláspontunk az, hogy
a hatalmi ágak megosztása a politikában részt nem vevő nagy többség,
a dolgozó nép védelmét biztosítja a politikában közvetlenül részt
vevők kis csoportja, a politikai pártok stabilitását veszélyeztető
torzsalkodásával szemben.

     Sarkadi Sándor Dr. Dobrossy István
     elnök főtitkár

(OS)


1989. november 10., péntek 15:18


Vissza » A hírhez kapcsolódik »

Partnereink
Dokumentumok
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB11BUD