Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1990 › augusztus 15.
1989  1990
1990. június
HKSzeCsPSzoV
28293031123
45678910
11121314151617
18192021222324
2526272829301
2345678
1990. július
HKSzeCsPSzoV
2526272829301
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
303112345
1990. augusztus
HKSzeCsPSzoV
303112345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
OS:

Az SZDSZ ügyvivőinek nyilatkozata

"...a vállalati tanácsok újraválasztását el kell halasztani, az erről szóló kormányrendeletet fel kell függeszteni, majd módosítani kell. Mihelyt a Parlament összeül, a szabad demokrata képviselőcsoport megteszi a szükséges lépéseket. "
BBC, Panoráma:

Népszavazás vagy felkelés Horvátországban?

"Tudjman elnök Horvát Demokrata Szövetsége a három hánappal ezelőtti többpárti választásokon nagyarányú győzelmet aratott. A választások után megalakult jobbközép kormánya megpróbálta a gyakorlatba átültetni ígéreteit a választások előtti korteshadjáratban. Tudjman pártja ígéretet tett a horvát nemzeti értékek helyreállítására, a kommunista vezetők leváltására, a kommunisták által alkotott törvények megváltoztatására, csakúgy, mint Jugoszlávia laza szövetségi rendszerré való átalakítására, amely gyakorlatilag Horvátország függetlenségét jelentené. "

Az Országgyűlés jogi, igazgatási és igazságügyi bizottságának ülése (1. rész)

1989. június 21., szerda - A magyar fegyveres erők - az érvényes nemzetközi szerződésen alapuló hadgyakorlat, illetve az Egyesült Nemzetek Szervezete felkérésére végzett békefenntartó tevékenység kivételével - csak az Országgyűlés előzetes hozzájárulásával léphessék át az államhatárokat. Érvényes nemzetközi szerződés eltérő rendelkezése hiányában az ország területén idegen fegyveres erők tartós jelleggel csak az Országgyűlés előzetes hozzájárulásával állomásozhassanak. Egyebek között erről határozott - képviselői indítványra - az Országgyűlés jogi, igazgatási és igazságügyi bizottsága szerdai ülésén az alkotmány módosításáról szóló törvényjavaslat vitáját követően. A testület Sebők János Veszprém megyei képviselő javaslatára az alkotmány negyedik fejezeteként külön paragrafusokba foglalta a fegyveres erők feladatait, azokat a garanciális rendelkezéseket, amelyek azt fogalmazzák meg, hogy ki jogosult a Magyar Népköztársaság fegyveres erői felett rendelkezni, illetve ki irányítja a fegyveres erőket.

A bizottság kétnaposra tervezett ülésének első napján megkezdte
a politikai pártokról szóló törvényjavaslat vitáját is, ám annak
csak első fejezetéig jutott, mert a napirend első két pontjához
szinte valamennyi képviselőnek volt hozzáfűznivalója, módosító
javaslata. A testület tagjai végül is csaknem hétórás - helyenként
indulatoktól sem mentes - tanácskozást tudtak maguk mögött, jóllehet
az ülés kezdetén még azon vitatkoztak, hogy van-e értelme az
alkotmány módosításáról, a politikai pártokról, az
alkotmánybíróságról, illetve a Büntető Törvénykönyv módosításáról
szóló törvényjavaslat kérdéseit napirendre tűzni az MSZMP és az
Ellenzéki Kerekasztal tárgyalásait megelőzően.

    Kilényi Géza igazságügyminiszter-helyettes a végül is
megszavazott napirendi kérdésekhez fűzött szóbeli kiegészítőjében
hangoztatta: a törvénytervezetek kidolgozása az eredeti ütemtervnek
megfelelően történt, az Igazságügyi Minisztériumot az a cél vezeti,
hogy a külső és a belső bizalmat erősítse. Megítélése szerint
bizonyos törekvések a törvényhozás tevékenységének megbénítására
irányulnak, s ez nem használ az ország nemzetközi megbecsülésének,
tekintélyének. Kijelentette: nem szeretne asszisztálni egy olyan
helyzet kialakulásához, amely lehetetlenné teszi a központi állami
irányítást. (folyt.köv.)


1989. június 21., szerda 19:59


Vissza »


Az Országgyűlés jogi, igazgatási és igazságügyi bizottságának ülése (2. rész)

A jogállamiság megteremtésének szükségességét ma sok helyütt
hangoztatják, ehhez azonban törvényekre van szükség. Olyan magas
szintű jogszabályokra, amelyek visszafordíthatatlanná teszik a
reformfolyamatokat. Hangoztatta azt is, hogy nem a Parlament
legitimációs problémáiról kellene vitatkozni, hanem tartalmi
kérdésekről, arról, hogy jó, illetve progresszív javaslatok
kerülnek-e a Ház elé, s olyan törvények születnek-e, amelyek a
demokratikus jogállam irányába mutatnak vagy sem. Szerinte az
Országgyűlésnek legalább első olvasatban mindenképpen tárgyalnia
kellene e törvényjavaslatokról. A második olvasásra akkor kerülhetne
sor, amikor létrejött a konszenzus az MSZMP és az Ellenzéki
Kerekasztal résztvevői között. Ez a megoldás a politikai tárgyalások
sikerét is előmozdíthatná, mert a képviselők véleménye munícióként
szolgálhat a politikai egyeztető tárgyalásokon.

    Kilényi Géza a választásokra vonatkozó törvénytervezetet is
rendkívül fontosnak ítélte, ám mint mondta, nem az Igazságügyi
Minisztériumon múlt, hogy a közjogi csomag végül is hiányosan
kerülhet az Országgyűlés elé. A politikai pártok minimális induló
létszámával kapcsolatban elképzelhetőnek tartotta, hogy az
egyesülési törvénynek megfelelően ezek esetében is elegendő legyen
tíz alapító tag, ennek azonban a választási törvényben kell levonni
a konzekvenciáit. Szó sem lehet arról - fogalmazott -, hogy egy tíz
fős gyülekezet automatikusan jogot kapjon arra, hogy valamennyi
választókerületben minden további nélkül jelöltet állítson. Ez a
választások komolyságát veszélyeztetné. Valamiféle korlátot be kell
építeni vagy a párttörvénybe, vagy a választójogi törvénybe.
Hangoztatta: a magyar viszonyok között semmi sem indokolja, hogy
kétkamarás parlament működjék. A 387 fős parlamentet túlduzzasztott
létszámúnak ítélte. A tárca - a választójog szabályozása során -
olyan megoldást támogat, amelynek lényege: 200 egyéni
választókerület, s 50-80 képviselői hely elosztása a pártok országos
lajstromai alapján.

    Az alkotmány módosításáról szóló vitában a képviselők úgy
foglaltak állást, hogy a köztársasági elnök hat éven át töltse be
funkcióját, az országgyűlési képviselőket, illetve a tanácstagokat
pedig öt-öt évre válasszák. A pontról pontra haladó egyeztetések
során egyetértettek abban, hogy a főfoglalkozású képviselő más
kereső foglalkozást ne folytathasson, s egyéb tevékenységéért - a
tudományos, az oktató, az irodalmi és a művészeti tevékenységet
kivéve - díjazást ne fogadhasson el. (folyt.köv.)


1989. június 21., szerda 20:02


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


Az Országgyűlés jogi, igazgatási és igazságügyi bizottságának ülése (3. rész)

E kérdésben egyébként hosszas vita bontakozott ki, mert több
felszólaló arra hívta fel a figyelmet, hogy egyes ágazatok
képviselői eltűnnek a Parlamentből, pusztán megélhetési okokból.
Kilényi Géza szerint külön törvényre van szükség az országgyűlési
képviselők jogállását illetően, hogy ne érhesse semmiféle hátrány a
főfoglalkozású képviselőt, ha visszatér munkahelyére. A
függetlenített képviselők tiszteletdíját különben olyan magas
összegben kellene meghatározni, hogy amellett ne legyen szüksége
mellékjövedelemre.

    A köztársasági elnök jogaival kapcsolatban volt, aki arra
figyelmeztetett, hogy a Parlamenttel kapcsolatban erősebbek az
eszközei, mint a kormány irányában. Mások veszélyesnek vélték, hogy
ha egy egész nemzet dönt a köztársasági elnök személyéről,
amennyiben később elégedetlen vele, akkor nincs lehetősége a
visszahívására. A bizottság tagjainak többsége azonban elegendő
biztosítéknak tartotta, hogy az országgyűlési képviselők egyötöde
indítványozhatja az alkotmányt vagy valamely más törvényt megsértő
köztársasági elnökkel szemben a tisztségétől való megfosztását.

    A politikai pártokról szóló vitában többen ellenezték, hogy azok
tevékenységében a Magyarországon letelepedési engedéllyel rendelkező
nem magyar állampolgárok is részt vehessenek, A képviselők végül is
a tervezett szöveg támogatása mellett voksoltak, döntésüket a
hazánkban tartózkodó romániai menekültek tömeges jelenléte is
motiválta. Vitta kerekedett abból is, hogy a politikai pártoknak
lehessenek-e munkahelyi szervezetei, vagy sem. Pacsek József
vezérezredes, a Magyar Néphadsereg vezérkari főnöke kifogásolta a
megyei képviselőcsoportok azon döntését, hogy államigazgatási
szerveknél, a fegyveres erőknél, a fegyveres testületeknél, a
rendészeti szerveknél, a bíróságoknál és az ügyészségeknél a pártok
munkahelyi szervezeteket ne hozhassanak létre és ne
működtethessenek. Szerinte e döntésnek romboló hatása lenne a Magyar
Néphadsereg állományára, ezért kérte, hogy erről ne szülessék
törvény. A képviselők abban maradtak, hogy ez a kérdés a politikai
pártok megegyezésének függvénye, nem jogalkotási feladat, ezért
erről nem foglaltak állást.

A bizottság csütörtökön folytatja munkáját. (MTI)


1989. június 21., szerda 20:06


Vissza » A hírhez kapcsolódik »

Partnereink
Dokumentumok
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB10BUD