Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1990 › augusztus 15.
1989  1990
1990. június
HKSzeCsPSzoV
28293031123
45678910
11121314151617
18192021222324
2526272829301
2345678
1990. július
HKSzeCsPSzoV
2526272829301
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
303112345
1990. augusztus
HKSzeCsPSzoV
303112345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
OS:

Az SZDSZ ügyvivőinek nyilatkozata

"...a vállalati tanácsok újraválasztását el kell halasztani, az erről szóló kormányrendeletet fel kell függeszteni, majd módosítani kell. Mihelyt a Parlament összeül, a szabad demokrata képviselőcsoport megteszi a szükséges lépéseket. "
BBC, Panoráma:

Népszavazás vagy felkelés Horvátországban?

"Tudjman elnök Horvát Demokrata Szövetsége a három hánappal ezelőtti többpárti választásokon nagyarányú győzelmet aratott. A választások után megalakult jobbközép kormánya megpróbálta a gyakorlatba átültetni ígéreteit a választások előtti korteshadjáratban. Tudjman pártja ígéretet tett a horvát nemzeti értékek helyreállítására, a kommunista vezetők leváltására, a kommunisták által alkotott törvények megváltoztatására, csakúgy, mint Jugoszlávia laza szövetségi rendszerré való átalakítására, amely gyakorlatilag Horvátország függetlenségét jelentené. "

Részletes tájékoztató az autópálya-használati díjról és az útalapról (1. rész)

1989. április 6., csütörtök - A Közlekedési, Hírközlési és Építésügyi Minisztériumban Nagy Ervin miniszterhelyettes tájékoztatta az újságírókat csütörtökön az autópálya-használati díj és az útalap bevezetésének részletkérdéseiről. Elmondta: a díj bevezetését kényszerhelyzet indokolja. Egyre fejlődik a motorizáció, ugyanakkor a 60-as években megindult hazai autópálya-építés - pénzhiány miatt - csak nagyon lassú ütemben halad előre. A május 1-jei, igen közeli határidő oka: el kívánták kerülni a folyamatban lévő út- és hídépítések munkálatainak leállítását.

A szerdai bejelentésnek megfelelően a nyári idegenforgalmi
idénydíj (július-augusztus-szeptemberre) 800 forint lesz
személygépkocsinként, az I., a II. és a IV. negyedévre pedig 700-700
forint. A teljes évre szóló bérlet 1500 forintba kerül. A
tehergépkocsikra és az autóbuszokra különböző tarifákat állapítottak
meg. A legmagasabb éves díj összege 18 ezer forint lesz. A
motorkerékpárosok éves díja 500 forint.

    A használati díj megfizetését címke igazolja, amelyet a
szélvédőre kell ragasztani. Az útellenőrök távcsővel,
fényképezőgéppel kísérik figyelemmel a forgalmat. Azok, akik az
autópályát használják, de nem fizették meg a díjat, tízszeres
büntetést fizetnek. Jelenleg Magyarországon 210 kilométer az
autópálya és 110 kilométer a félautópálya hossza, erre az alig több
mint 300 kilométerre kell a használati díjat megfizetni.

    Az előzetes számítások szerint mintegy 1,8 milliárd forintra
tehető az autópálya-használati díjakból származó éves bevétel. Ebből
a forrásból tervezik továbbépíteni az M5-ös autópályát; az út a
nyári szezonra elkészül Kecskemétig. Folytatják az M0-ás autóút
építését is, ennek első, 15 kilométeres szakaszát a jövő évben
helyezik forgalomba. A szakemberek szerint az autópálya-használati
díj megteremti a feltételeket a külföldi működőtőke bevonásához a
magyar autópálya-hálózat fejlesztésébe. Az M1-es autópálya
továbbépítését Hegyeshalom és Győr között, valamint bővítését
Tatabánya és Győr között külföldi vállalkozók végzik majd. Ez a 15
milliárd forintos beruházás várhatóan 1995-ben fejeződik be. A
miniszterhelyettes bejelentette: a kormány vállalt garanciát arra,
hogy az autópálya-használati díjból származó bevétel csak közúti
beruházásokra, illetve autópálya-építésre használható fel.
(folyt.köv.)


1989. április 6., csütörtök 15:08


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


Részletes tájékoztató az autópálya-használati díjról és az útalapról (2. rész)

A tájékoztatón felvetődött a kérdés: vajon mi lesz azokkal az
autósokkal, akik a magas használati díj miatt leszorulnak az
autópályákról. A válasz: az autópályákkal párhuzamos utakon ingyen
lehet autózni. Igaz, legalább 10 százalékkal több üzemanyag fogy,
lassabban lehet haladni, kevésbé biztonságos a közlekedés, mint az
autópályákon. A miniszterhelyettes ígéretet tett arra, hogy az
autópályán utazók kényelmét növelni fogják: például telefonokat
szerelnek fel a parkolókban, üzleteket nyitnak a pihenőhelyeken.

    A cimkéket egyébként a Magyar Autóklub értékesíti majd, több
mint négyszáz helyen, egyebek között határátkelőhelyeken,
benzinkutaknál, sőt az országhatárokon kívül is.

    A sajtótájékoztatón az is elhangzott: a május, júniusi csonka
negyedévre 400 forintos díjat kell fizetni. Aki az idén már májusban
megvásárolja az egész évre, azaz a július 1-jétől 1990. június 30-ig
szóló bérletet, az 14 hónapra fizeti az 1500 forintos évi átalányt.

    Az úgynevezett útalap létrehozásáról is döntött legutóbbi ülésén
a kormány. Ez a pénzalap szolgál majd a közutak fejlesztésére és
fenntartására. Az útalap része lesz az autópálya-használati díj, de
tervezik azt is, hogy az üzemanyageladás növekedéséből származó
árbevétel-többlet egy részét ugyancsak az útalapba teszik. A
tapasztalatok szerint évente 50-80 ezer tonnával nő a benzineladás,
ebből tetemes bevételnövekedésre lehet számítani. Az útalap végleges
konstrukciójáról ez év június 30-áig döntenek, s várhatóan jövő év
január 1-jén vezetik be. Az útalap egyébként arra is hivatott, hogy
pótolja azokat a veszteségeket, amelyek az utak elégtelen
fejlesztése, hiányos karbantartása miatt keletkeznek. Ez a veszteség
évente mintegy 40 milliárd forintra tehető. A minisztérium
szakemberei bíznak abban, hogy az útalap megbízható feltételt teremt
majd a hosszú távú tervezéshez, és kizárja a hosszadalmas és
szubjektív tervalkut, ahogy eddig történt az úthálózat
fejlesztéséhez szükséges források biztosítása. (MTI)


1989. április 6., csütörtök 15:13


Vissza »

Partnereink
Dokumentumok
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB11BUD