|
|
|
|
Részletes tájékoztató az autópálya-használati díjról és az útalapról (1. rész)
|
1989. április 6., csütörtök - A Közlekedési, Hírközlési és Építésügyi Minisztériumban Nagy Ervin miniszterhelyettes tájékoztatta az újságírókat csütörtökön az autópálya-használati díj és az útalap bevezetésének részletkérdéseiről. Elmondta: a díj bevezetését kényszerhelyzet indokolja. Egyre fejlődik a motorizáció, ugyanakkor a 60-as években megindult hazai autópálya-építés - pénzhiány miatt - csak nagyon lassú ütemben halad előre. A május 1-jei, igen közeli határidő oka: el kívánták kerülni a folyamatban lévő út- és hídépítések munkálatainak leállítását.
A szerdai bejelentésnek megfelelően a nyári idegenforgalmi idénydíj (július-augusztus-szeptemberre) 800 forint lesz személygépkocsinként, az I., a II. és a IV. negyedévre pedig 700-700 forint. A teljes évre szóló bérlet 1500 forintba kerül. A tehergépkocsikra és az autóbuszokra különböző tarifákat állapítottak meg. A legmagasabb éves díj összege 18 ezer forint lesz. A motorkerékpárosok éves díja 500 forint. A használati díj megfizetését címke igazolja, amelyet a szélvédőre kell ragasztani. Az útellenőrök távcsővel, fényképezőgéppel kísérik figyelemmel a forgalmat. Azok, akik az autópályát használják, de nem fizették meg a díjat, tízszeres büntetést fizetnek. Jelenleg Magyarországon 210 kilométer az autópálya és 110 kilométer a félautópálya hossza, erre az alig több mint 300 kilométerre kell a használati díjat megfizetni. Az előzetes számítások szerint mintegy 1,8 milliárd forintra tehető az autópálya-használati díjakból származó éves bevétel. Ebből a forrásból tervezik továbbépíteni az M5-ös autópályát; az út a nyári szezonra elkészül Kecskemétig. Folytatják az M0-ás autóút építését is, ennek első, 15 kilométeres szakaszát a jövő évben helyezik forgalomba. A szakemberek szerint az autópálya-használati díj megteremti a feltételeket a külföldi működőtőke bevonásához a magyar autópálya-hálózat fejlesztésébe. Az M1-es autópálya továbbépítését Hegyeshalom és Győr között, valamint bővítését Tatabánya és Győr között külföldi vállalkozók végzik majd. Ez a 15 milliárd forintos beruházás várhatóan 1995-ben fejeződik be. A miniszterhelyettes bejelentette: a kormány vállalt garanciát arra, hogy az autópálya-használati díjból származó bevétel csak közúti beruházásokra, illetve autópálya-építésre használható fel. (folyt.köv.)
1989. április 6., csütörtök 15:08
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
Részletes tájékoztató az autópálya-használati díjról és az útalapról (2. rész)
|
A tájékoztatón felvetődött a kérdés: vajon mi lesz azokkal az autósokkal, akik a magas használati díj miatt leszorulnak az autópályákról. A válasz: az autópályákkal párhuzamos utakon ingyen lehet autózni. Igaz, legalább 10 százalékkal több üzemanyag fogy, lassabban lehet haladni, kevésbé biztonságos a közlekedés, mint az autópályákon. A miniszterhelyettes ígéretet tett arra, hogy az autópályán utazók kényelmét növelni fogják: például telefonokat szerelnek fel a parkolókban, üzleteket nyitnak a pihenőhelyeken. A cimkéket egyébként a Magyar Autóklub értékesíti majd, több mint négyszáz helyen, egyebek között határátkelőhelyeken, benzinkutaknál, sőt az országhatárokon kívül is. A sajtótájékoztatón az is elhangzott: a május, júniusi csonka negyedévre 400 forintos díjat kell fizetni. Aki az idén már májusban megvásárolja az egész évre, azaz a július 1-jétől 1990. június 30-ig szóló bérletet, az 14 hónapra fizeti az 1500 forintos évi átalányt. Az úgynevezett útalap létrehozásáról is döntött legutóbbi ülésén a kormány. Ez a pénzalap szolgál majd a közutak fejlesztésére és fenntartására. Az útalap része lesz az autópálya-használati díj, de tervezik azt is, hogy az üzemanyageladás növekedéséből származó árbevétel-többlet egy részét ugyancsak az útalapba teszik. A tapasztalatok szerint évente 50-80 ezer tonnával nő a benzineladás, ebből tetemes bevételnövekedésre lehet számítani. Az útalap végleges konstrukciójáról ez év június 30-áig döntenek, s várhatóan jövő év január 1-jén vezetik be. Az útalap egyébként arra is hivatott, hogy pótolja azokat a veszteségeket, amelyek az utak elégtelen fejlesztése, hiányos karbantartása miatt keletkeznek. Ez a veszteség évente mintegy 40 milliárd forintra tehető. A minisztérium szakemberei bíznak abban, hogy az útalap megbízható feltételt teremt majd a hosszú távú tervezéshez, és kizárja a hosszadalmas és szubjektív tervalkut, ahogy eddig történt az úthálózat fejlesztéséhez szükséges források biztosítása. (MTI)
1989. április 6., csütörtök 15:13
|
Vissza »
|
|
|
|
|
|