|
|
|
|
Új közlekedés- és hírközléspolitikai elképzelések (2. rész)
|
A gazdasági rendszerváltozás részeként a tulajdonviszonyok is alapvetően megváltoznak, s ez a közlekedés területére is nagy mértékben hat. Azt azonban már most le lehet szögezni: nem arról van szó, hogy az állam kivonul a közlekedésből, és azt privatizálni kívánja. Az állam felelősségi körében mindenképpen megmarad a közlekedés alaplétesítményeinek (utak, vasutak, kikötők, repülőterek) biztosítása, az erre létrehozott alapok, a költségvetés, illetve a működőtőke bevonásával. Ugyancsak megmarad a felelőssége a menetrendszerinti tömegközlekedés fenntartásában. A teherfuvarozást viszont egyértelműen piaci körülmények közé kell helyezni, amelyen belül a közúti és a vízi fuvarozás alapvetően privatizálható.
Külön kérdés felzárkózásunk az 1992 utáni liberalizált európai közlekedési piachoz. A kezdeti nehézségeket kétoldalú megállapodások kezdeményezésével próbálja meg áthidalni a közlekedési kormányzat.
Ami a környezetvédelem számára Bős-Nagymaros, az a közlekedési tárca számára a hírközlés. Napjainkban a hírközlés globalizációjának lehetünk tanúi, e nemzetközi folyamatból azonban Magyarország eddig kimaradt. Ahhoz, hogy a gazdaság normális működésének feltételeit megteremtsük, elengedhetetlen a postai és távközlési szolgáltatások nagymértékű fejlesztése. Ezt már az előző kormány jelenleg is érvényben lévő tíz éves fejlesztési programja is szorgalmazta. E program szerint az ezredfordulóra megháromszorozódik a telefonellátottság, és kiépül egy korszerű és gazdaságosan működtethető országos alaphálózat. Rövidebb távon, azaz az elkövetkezendő három évben 520 ezer fővonal kiépítését tervezik, amelyből 490 ezer az új vonalak és 30 ezer a felújított vonalak száma. A budapesti telefonínséget 139 ezer fővonal lesz hivatott enyhíteni.
A hároméves program az előzetes költségbecslések szerint 84 milliárd forintba kerül, s finanszírozása elsősorban világbanki hitelekből történik. A hírek, információk nemzetközi áramlásában részvételünket segíthetik azok a tervek is, amelyek az Intelsat-hoz és az Eutelsat-hoz kapcsolódó földi állomások építésével a nemzetközi hálózatokba való belépésünket jelentenék. A távközlés területén feltétlenül említést érdemel a rádió-telefonhálózat kiépítésének lehetősége, valamint a frekvencia moratórium jövőjének kérdése. A minisztérium rendkívüli jelentőséget tulajdonít annak, hogy a műsorszórásban minél nagyobb választék álljon a lakosság rendelkezésére. Tény ugyanakkor, hogy a rendelkezésre álló frekvenciák határokat szabnak a vágyaknak. (folyt.köv.)
1990. augusztus 4., szombat 16:16
|
Vissza »
Folytatásokkal »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)
Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
|
|
|
|
|