Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1990 › augusztus 12.
1989  1990
1990. június
HKSzeCsPSzoV
28293031123
45678910
11121314151617
18192021222324
2526272829301
2345678
1990. július
HKSzeCsPSzoV
2526272829301
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
303112345
1990. augusztus
HKSzeCsPSzoV
303112345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
OS:

A Szolidaritás Szakszervezeti Munkásszövetség és az MSZOSZ közös nyilatkozata

"A kétoldalú tárgyalások keretében a felek megállapodtak arról, hogy a Szolidaritás Szakszervezeti Munkásszövetség működési feltételeit - a vagyon végleges megosztásából ráeső tulajdon megelőlegezéseként - a jelenlegi MSZOSZ székházában biztosítják. A munkavállalók jobb érdekvédelme céljából szorosabb együttműködésben, rendszeres találkozásokban, a rendelkezésre álló információk folyamatos cseréjében, együttes fellépésében és közös akciókban érdekeltek. "
SZER, Világhíradó:

Önállósodási törekvések Szlovákiában

"A várható gazdasági nehézségek kezelése érdekében elkerülhetetlen a dolgok állásának, valamint a hatásköröknek a tisztázása. A szlovák kormány ezirányban - úgy tűnik - teljesen világos és határozott elképzelésekkel rendelkezik, melyre a cseh fél egyelőre nem tudott dinamikusan reagálni. Meglepte őket Meciar hajthatatlansága, erődemonstrációs kijelentései, és nemzeti érdekekkel alátámasztott abszolút érvényű intézkedései."

Trabant: egy tündöklő karrier szomorú vége (1.rész)

Berlin, 1990. június 13. (MTI-Panoráma) - Alig fél évvel ezelőtt egyedül hazájában három millióan vártak rá - sokan tíz, sőt tizenöt éve - nem is beszélve a kelet-európai országokban számon tartott előjegyzésekről. Az NDK-beli szabadpiacon még a 4-5 éves példányok is az újak árán cseréltek gazdát. Mára azonban gyökeresen megváltozott a helyzet. Százával állnak a zwickaui gyár udvarán a többnyire pasztell színű mobilok, s még a jelentős árengedmény sem tudta megnövelni a keletnémetek vásárlási kedvét a Trabantok iránt.


Igen, e - hajdan - roppant népszerű kisautóról van szó, amely az
NDK gyártmányai közül elsőkent vérzik el a német gazdasági és
pénzügyi unió oltárán. Olcsósága, igénytelensége, alacsony
fogyasztása igazi kelet-európai népautóvá (Volkswagen) tette a
,,Trabit,, , amelyből 1957 óta napjainkig három millió darab hagyta
el a zwickaui Sachsenring autógyárat. A jubileumi, három milliomodik
kocsi május 21-ikén készült el. Ebben már Volkswagen licenc alapján
gyártott Polo-motor duruzsol. Az üzem egy ideig még párhuzamosan
gyártja a négy- és a kétütemű változatot - ám az utóbbiakat (napi
400 darabot) május 21. óta kizárólag exportra.

    Ennek fő oka, hogy az NDK-ban szinte a nullára zuhant a műanyag
karosszérias autó iránti kereslet. Márciusban - a gyarapodó
raktárkészletek láttán - az IFA-Vertrieb vagyis az NDK-beli Merkur,
megszüntette az előjegyzés szerinti értékesítést, majd áprilistól a
zwickaui gyár is jogot kapott termékeinek forgalmazására. A legújabb
hír: 3000 márkával csökkentették a belföldi fogyasztói árat - ám a
vásárlók még a tízezer márkát is sokallják egy igénytelen, de
műszaki és formatervezési szempontból egyaránt elavult autóért.

    A kereslet visszaesése igen szorult helyzetbe juttatta a
zwickaui gyárat. A 13.000 márkás ár már maga is mintegy 2500 márka
szubvenciót tartalmazott, ám az árcsökkentés nyomán a ráfizetés 5500
márkára, vagyis az eladási ár több mint 50 százalékára duzzadt. A
vállalat - pénzügyi nehézségeit enyhítendő - korengedménnyel
nyugdíjba küldött 1000 dolgozót, és felbontotta 1000 vietnami,
angolai, kubai és lengyel vendégmunkás szerződését. (folyt.)



1990. június 13., szerda 09:54


Vissza »


Trabant: egy tündöklő karrier szomorú vége (2.rész)


A megmaradó mintegy 9500 dolgozó mégsem érezheti biztonságban
magát. Annál is kevésbé, mert a kormány elutasította figyelmeztető
sztrájkjukkal nyomatékosított követelésüket: az állam engedje el a
Sachsenring adósságait, s egyúttal engedélyezze 3500 kétütemű
Trabant exportját Romániába és Bulgáriába. Az utóbbi tétel 46 millió
márka bevételkieséstől mentené meg a gyárat. A kormány azonban
hajthatatlan volt. Mint a pénzügyminisztérium rámutatott, a két
balkáni ország kereskedelmi mérlege az NDK-val szemben máris
hatalmas passzívumot mutat, s az év végéig várhatóan eléri, illetve
meghaladja az 1-1 milliárd márkát. Piacképes ellentétel híján szóba
sem jöhet a Trabant-export engedélyezése.

    Zwickauban, a szász iparvidék legnagyobb üzemében többnyire
borúlátóak a dolgozók. Tudják, hogy a négyütemű Trabant is csupán
átmeneti mentőöv. Ma még vevőre találnak - többnyire közületek,
vállalatok körében - a csaknem 20.000 márkába kerülő kocsik. Viszont
július 1. után aligha lesz bárki is hajlandó nemhogy 20.000, de még
10.000 nyugatnémet márkát is fizetni értük. A reális, piacképes ár
6-7000 DEM lenne - ami azonban újabb ráfizetést jelent majd a
gyárnak.

    A kiutat a válságos helyzetből minden bizonnyal a wolfsburgi
,,sógorok,, segítsége jelenti. Május 21-én gördül ki a Zwickau
melletti Moselban épített új szerelőcsarnokból az NDK-ban
összeszerelt első Volkswagen Polo. A tervek szerint októbertől napi
50, 1992-ben pedig napi 400 Polo készül majd itt. 1994-től napi
1200-ra, azaz évi 250 ezerre - növekszik a termelés mennyisége. Az
ár a hírek szerint megegyezik majd a Wolfsburgban készülő
modellekével (13.000 DEM).

    A Trabikból pedig lassanként emléktárgy lesz. Ma még
mindenesetre körülbelül kétmillió gurul belőlük az NDK útjain. A
tavaly őszi határnyitás nyomán mintegy nyolcezer kelt át az NSZK-ba,
s talált lekes hívekre, elnyerve az év autója büszke címet az
Elbától nyugatra élő németek körében. Sokan családi másodautónak
használják, élve egy nyugatnémet cég ajánlatával, mely katalizátort
fejlesztett ki és hozott forgalomba kifejezetten a Trabant-motorhoz.
Ilyen példánnyal jár munkába például Svájc bonni nagykövete, aki -
Spiegelben megjelent nyilatkozata szerint - lépést kíván tartani a
korral... Lehet, hogy a Citroe:n gyár híres CV-2 modelljét utánozva
a Trabi lesz a 90-es évek ,,rút kiskacsája,,? +++

Dorogman László (Berlin), MTI-Panoráma



1990. június 13., szerda 10:01


Vissza » A hírhez kapcsolódik »

Partnereink
Dokumentumok
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB11BUD