|
|
|
|
Kulcsár Kálmán expozéja (10. rész)
|
2. E jog gyakorlását csak a törvényben megállapított olyan korlátozásoknak lehet alávetni, amelyek egy demokratikus társadalomban az állam biztonsága, a közbiztonság és a közrend, illetőleg a közerkölcs vagy mások jogai és szabadságai védelme érdekében szükségesek. E cikk nem akadályozza, hogy e jogoknak a fegyveres erők és a rendőrség tagjai által történő gyakorlását törvényes korlátozásnak vessék alá.,, Ezután így folytatta: - Nem látom e szövegekben a vitában emlegetett diszkriminációra utaló rendelkezést. A konvenció szövegében található megkülönböztetési tilalom ugyanis teljesen világosan az egyesülési jogokat gyakorló személyekre, s nem a kialakítandó szervezetek típusára vonatkozik. A politikai párt súlya azonban megkövetelheti például, hogy 10 tagnál többen hozzák létre, vagy hogy az ország legmagasabb alkotmányjogi fóruma, az Alkotmánybíróság végezze el a regisztrációs eljárást, s ítélje meg a beterjesztett program alapján - minden esetleges befolyást kizárva, kételytől mentesen - azt, hogy a párttá alakult szervezet az Alkotmány keretei között kíván-e működni. S valószínűleg a felügyelet ellátása keretében a döntést is az Alkotmánybíróság hozhatja meg. Nem hiszem, hogy ez ,,diszkrimináció,, az idézett cikkelyek értelmében, legfeljebb ,,pozitív,, diszkrimináció, amit egy párt társadalmi súlya, politikai sebezhetősége, így fokozottabb jogi védelme indokol. S csak épppen megemlítem: a Német Szövetségi Köztársaság 1964. augusztus 5-én kelt törvénye az egyesületekről, 21. pragrafusával kifejezetten kiveszi a törvény hatálya alól a politikai pártokat. Ennyit a diszkriminációról. - Felmerült a vitában, s hadd térjek ki erre is, hogy a javaslat éppen a politikai pártra vonatkozó rendelkezéseivel politikai problémát old meg vagy kísérel megoldani jogi szabályozással. Politikai problémák jogi kezelése persze nem idegen a közjogtól a legdemokratikusabbnak tekintett társadalmakban sem, lévén, hogy a közjog szabályai politikai viszonyokat szabályoznak. Képmutatás lenne erről megfeledkezni. S a jogállam nem is azt jelenti, hogy a jog nem szabályoz politikai folyamatokat, pontosabban nem ad számukra keretet. Az azonban igaz - s erre már rámutatott a politikatudomány -, hogy minden politikai viszony nem oldható fel a jogban, mert ugyan feltehető, de valójában illúzió, hogy a politika joggá való oldásával eltávolítható a kockázat a politikából. (folyt.köv.)
1989. január 9., hétfő 22:11
|
Vissza »
Folytatásokkal »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|