Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1990 › augusztus 10.
1989  1990
1990. június
HKSzeCsPSzoV
28293031123
45678910
11121314151617
18192021222324
2526272829301
2345678
1990. július
HKSzeCsPSzoV
2526272829301
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
303112345
1990. augusztus
HKSzeCsPSzoV
303112345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
OS:

A Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége közleménye

"a zajló politikai események közepette nem jut elég figyelem sok fontos kérdésre, így a rokkantak ügyére sem. A kibontakozott piacgazdaság körülményei közepette a megszűnő munkahelyekről elsősorban egészségkárosodott emberek kerülnek utcára. "
SZER, Magyar híradó:

Cigány Népfőiskola Miskolcon

"Ma délután kettőkor kezdődött annak a cigánynépfőiskolának a nyitótábora, melynek a Miskolc melletti oktatási központ ad otthont az elkövetkezendő egy éven keresztül. A Phralipe miskolci tagozatának kezdeményezésére a megyei Művelődési- és Módszertani Központ szervezte a főleg cigány fiatalok képzését elősegítő tanfolyamot. Ma olyan 17 és 30 év közöttiek hallgatnak előadásokat, akik valahol már vettek részt szervező munkában, vagy érzik a tenniakarást. "

Ötödször a Magyar Nagydijért (1. rész)


1990. augusztus 12. vasárnap (MTI) - Azok, akik vasárnap nem
indultak elég korán, a délelőtti órákban bizony már jókora forgalmi
dugókba kerültek a Hungaroringre vezető M3-as autósztráda egyes
szakaszain, vagyis a korábbi évekhez hasonlóan ezuttal sem volt
könnyü kijutni a Magyar Nagydij Forma-1-es autós gyorsasági
világbajnoki futamra, amelyet 1986-tól immár ötödször reendeznek
meg. Mindkét irányból, Budapest és Miskolc felől ezrével érkeztek a
jármüvek, s nem sokkal később a technikai sportok kedvelői
elözönlötték a pálya nézőtéri részeit. Kora délelőtt, amikor a
Forma-1-esek még csak a bemelegitő edzést tartották, már
többtizezren foglaltak helyet a lelátókon, a domboldalakon. Igaz, az
időjárás is kedvezett a kiránduláshoz, sütött a Nap, az égbolt
kékjét csak itt-ott törte meg egy-egy kisebb felhő.

    A Hungaroring tarkállott a szinek sokaságától, nemzeti- és
csapatlobogókat vontak fel, sőt, a szurkolók is elhozták kedvenceik
nemzeti zászlaját, s arra gyakran különféle köszöntőket irtak:
Üdvözlünk Berger; Szervusz Gerhard; Professzor Prost; Gyerünk,
Nannini
; Sennából nem kérünk; Nigel ne vonulj vissza - és igy
tovább. Rengetegen érkeztek Itáliából, hogy a tucatnál több olasz
pilótáért szoritsanak. A legnépesebb szurkolótábora mégis az osztrák
Bergernek, a McLaren ,,szomszéd,, kiválóságának van.

    A bemelegitő gyakorláson egyébként nem sok emlitésre méltó
esemény történt. Előbb a francia Eric Bernard, majd honfitársa, Jean
Alesi csuszott ki a ,,nyomvonalról,,. A nagy igéretnek tartott Alesi
a tartalékautóval folytatta, de azzal is pályát tévesztett, igy nem
tudta teljes egészében kihasználni a 30 perces edzésidőt.

    A leggyorsabb kört a francia Alain Prost robogta, de 1:21.332
perces ideje alaposan elmaradt a szombaton tovább javitott
magyarországi körrekordtól, a belga Thierry Boutsen 1:17.919-es
eredményétől. (folyt.köv.)



1990. augusztus 12., vasárnap 11:41


Vissza »


Ötödször a Magyar Nagydijért (2. rész)


Bemelegitő edzés:

1. Alain Prost (francia, Ferrari) 1:21.332 p
2. Gerhard Berger (osztrák, McLaren) 1:22.496
3. Ayrton Senna (brazil, McLaren) 1:22.618
4. Riccardo Patrese (olasz, Williams) 1:22.659
5. Thierry Boutsen (belga, Williams) 1:22.698
6. Nigel Mansell (brit, Ferrari) 1:22.824
7. Mauricio Gugelmin (brazil, Leyton House Racing) 1:22.898
8. Alessandro Nannini (olasz, Benetton) 1:22.927
9. Nelson Piquet (brazil, Benetton) 1:23.348
10. Martin Donnelly (brit, Lotus) 1:23.511
11. Derek Warwick (brit, Lotus) 1:23.728
12. Philippe Alliot (francia, Ligier) 1:24.105
13. Ivan Capelli (olasz, Leyton House Racing) 1:24.316
14. Aguri Suzuki (japán, Espo Larrousse) 1:24.320
15. Emanuele Pirro (olasz, Scuderia Italia) 1:24.377
16. Jean Alesi (francia, Tyrrell) 1:24.519
17. Michele Alboreto (olasz, Arrows) 1:24.698
18. Andrea de Cesaris (olasz, Scuderia Italia) 1:24.907
19. Alex Caffi (olasz, Arrows) 1:24.952
20. Stefano Modena (olasz, Motor Racing Developement) 1:25.136
21. Eric Bernard (francia, Espo Larrousse) 1:25.178
22. Nicola Larini (olasz, Ligier) 1:25.249
23. Satoru Nakajima (japán, Tyrrell) 1:26.021
24. Pierluigi Martini (olasz, Minardi) 1:27.096
25. Gabriele Tarquini (olasz, AGS) 1:27.218
26. Paolo Barilla (olasz, Minardi) 1:27.345
(folyt.köv.)



1990. augusztus 12., vasárnap 11:47


Vissza »


Ötödször a Magyar Nagydijért (3. rész)


Még a délelőtt folyamán sor került az első ugynevezett
betétversenyre, amelyen magyar, osztrák, nyugatnémet és csehszlovák
turakocsisok mérték össze tudásukat. Bár négy körön át Cserkuti
József vezetett, a győzelmet az osztrák Wolfgang Treml szerezte meg,
aki nemcsak a végén, hanem a legelején is gyorsabban hajtott magyar
vetélytársánál. Az első hat helyezett közé három osztrák, és három
hazai pilóta verekedte be magát.

    A nemzetközi meghivásos turakocsi-futamon (10 kör, 39.680 km):
    --------------------------------------------------------------
1. Wolfgang Treml (osztrák, Ford Sierra Cosworth) 19:39.957 p
2. Cserkuti József (magyar, BMW M3) 19:40.640
3. Karl Oppitzhauser (osztrák, BMW M3) 20:08.749
4. Kövesdán András (magyar, BMW 325 1) 20:12.622
5. Manfred Jurasz (osztrák, BMW M3) 20:41.731
6. Móczár Péter (magyar, Ford Sierra Cosworth) 21:27.452

    Miközben ujabb és ujabb ezrek érkeztek a Hungaroringre,
lezajlott a második betétverseny, amelyen veterán turakocsik álltak
rajthoz. A nyugatnémet, osztrák és svájci pilóták vetélkedéséből a
nyugatnémet Helmut Dango került ki győztesen, ő egy 1963-as évjáratu
Lotus Elant vezetett.

    Veterán turakocsifutam (15 kör, 59.52 km):
    ------------------------------------------
1. Helmut Dango (nyugatnémet, Lotus Elan) 32:04.159 p
2. Thomas Lippe (nyugatnémet, Lotus Elan) 32:57.183
3. Peter Maurer (nyugatnémet, BMW 2000 TI) 33:15.804
    x x x
(folyt.köv.)



1990. augusztus 12., vasárnap 13:02


Vissza »


Ötödször a Magyar Nagydijért (4. rész)


A világbajnoki futam rajtja előtt mondták:

Alain Prost (a ,,Professzor,,), aki eddig 43 vb-futamon
diadalmaskodott:

    - A kocsim végre kitünő. Ha az első sorból indulhatnék, akkor
biztosan megnyerném a versenyt. Ugy érzem, a kanyarbemenetekben
mindenkinél gyorsabb vagyok, de sajnos ezt neemigen tudom
kihasználni, mert ezen a pályán nincs sok előzésre alkalmas pont.
(Prost, aki eddig nem nyert Magyarországon, csak a 4. sorból vághat
a távnak, mert a 8. legjobb eredményt érte el az időmérő edzéseken.)

    James Hunt, a britek világbajnok Forma-1-es pilótája, aki
1979-ben, három évvel legnagyobb sikere után mondott bucsut az F-1
világának:

    - Ha a mostani sztárok visszavonulnak, akkor szerintem az olasz
Stefano Modena lesz az egyik sikerember. Nagyon ügyes, gyors
versenyzőnek tartom a francia Jean Alesit is, de ugy vélem, hogy
nála nagyobb jövő előtt áll nemcsak Modena, hanem a brit Martin
Donnelly is. (Hunt augusztusban mindig rendszeresen visszatérő
vendége Magyarországnak, Mogyoródnak - évről évre a BBC angol
televiziós társaság szakkommentátoraként van jelen a futamon.)

    Nigel Mansell, a Ferrari brit pilótája, aki a közelmultban
jelentette be visszavonulási szándékát:

    - Sokan agitálnak, hogy változtassam meg elhatározásomat, még
maga Bernie Ecclestone (a Forma-1-es Konstruktőrök és Gyártók
Szövetsége, a FOCA elnöke - a szerk.) is felkeresett ez ügyben. Az
biztos, hogy a jövő évet kihagyom, szeretnék többet együtt lenni a
családommal, jó nagyokat golfozni, s az üzleti élet területén is
vannak terveim. Bizonyára sokan tudják azt is, hogy a fiatal
szigetországi pilótáknak kivánok versenyzési lehetőséget biztositani
a Mansell-Madgwick Forma-3000-es csapatban. S hogy mi lesz a
pihenőév után? Az majd 1992-ben kiderül... (Sokak szerint még mindig
nem kell véglegesnek tekinteni Mansell döntését, ugyanis több
csapatfőnök 1991-re is szenzációs szerződési ajánlatokkal bombázza.)

    Thierry Boutsen, a belgák ,,edzéskirálya,,, aki a Hungaroringen
az első rajtkockát érdemelte ki:

    - A délelőtti bemelegitő edzésen kiderült, hogy tele tankkal
másként ,,viselkedik,, az autó, mint néhány liter üzemanyaggal.
Nincs minden rendben a kanyarvétellel, s a sebességváltót sem
sikerült tökéletesen megjavitani, a hármas fokozatba még mindig
nehezen tudok kapcsolni. (Boutsen a szombaton elért 1:17.919 perces
idővel 183.329 km/órás átlagsebességgel tartja a magyarországi
körrekordot, a korábbi évek tapasztalata alapján ezt a csucsot a
versenyen nem fenyegeti veszély.) (folyt.köv.)



1990. augusztus 12., vasárnap 13:52


Vissza »


Ötödször a Magyar Nagydijért (5. rész)


A látványos rajtceremónia után megkezdődött a felvezető 4
kilométer, majd a 77 körös világbajnoki futam, ami az idei versenyek
sorában a tizedik. A start Boutsennek sikerült a legjobban, de
Berger beékelődött az első sorból indult két Williams-pilóta közé.
Utánuk Patrese, Mansell, Alesi és Senna következett. A világbajnoki
cimvédő, a Sennához hasonlóan idén négy futamon nyertes Prostnak be
kellett érnie a 10. hellyel. Azt igazolva, hogy a Hungaroringen
nagyon nehéz előzni, az élcsoportban sokáig nem változott a helyzet,
a sorrend először a 21. körben módosult, amikor Senna elhuzott Alesi
mellett. A következő körben a McLaren brazil pilótája kiállt
kerékcserére, s mivel a müvelet viszonylag hosszasan, 10
másodpercnél tovább tartott, visszaesett a 11. helyre. Alesi
visszafoglalta helyét, mig Nannini előrejött hatodiknak. Közben
Prost is megkezdte a felzárkózást, a 34. körben hetedikként haladt
át a célvonalon, a fáradni látszó Alesi pedig nyolcadikként. A 37.
körben Alesi és Martini összeakadt, mindketten a verseny feladására
kényszerültek. Ugyanebben a körben Prost megpördült, kicsuszott a
pályáról, s az esélyesek közül elsőként bucsuzott.

    Valamivel a verseny féltávja után, a 40. kör elérését követően
az első négy helyen nem volt semmiféle változás a rajt utáni
sorrendhez képest. Továbbra is Boutsen vezetett, Berger, Patrese és
Mansell előtt. (folyt.köv.)



1990. augusztus 12., vasárnap 15:14


Vissza »


Ötödször a Magyar Nagydijért (6. rész)


A kiesések is hozzájárultak ahhoz, hogy Senna, aki 1988-ban
megnyerte a Magyar Nagydíjat, fokozatosan tört előre, s amikor
csapattársa, Berger a második helyről a 48. körben kiállt
kerékcserére, magához ragadta az 5. helyet. Az osztrákok kedvencének
döntése azzal járt, hogy a dobogós poziciókon is módosult a sorrend:
Boutsen mögé feljött Patrese és Mansell. Aztán az 53. kör nem igazán
sikerült a brit versenyzőnek, Nannini és Senna mögé visszaesett az
5. helyre. Ujabb változást hozott az 56. kör, ekkor Patrese szintén
a 2. helyről állt ki kerékcserére, Nannini a 2., Senna pedig a 3.
helyet foglalta el. Hiába dolgoztak gyorsan a szerelők, Patresének a
8. helyről kellett megkezdenie a visszazárkózást.

    Emlitést érdemel, hogy tavaly az ,,edzéskirály,, Patrese 55
körön keresztül vezetett, de aztán a verseny feladására kényszerült
Vajon csapattársának, Boutsennek sikerül-e a bravur, s rajt-cél
győzelemmel teszi fel a koronát nagyszerü szereplésére? -
kérdezgették mind többen a nézőtéren és a sajtószobában. Közben a
64. körben Senna hátulról ,,elkapta,, Nanninit, akinek Benettonja
ettől az ütközéstől a levegőbe emelkedett, majd az aszfalton tul a
bukótérben landolt. Az olasznak csak arra volt ereje, hogy a
box-utcáig becsorogjon, de nem tudta folytatni a száguldást.

    Ezzel kezdetét vette egy nagy párharc Boutsen és Senna között, a
brazil egész szorosan ott lihegett az éllovas belga pilóta nyakában.
De nagy harc indult a harmadik helyért is, amelynek a hajrában két
kiválóság is áldozatául esett: a 72. körben az egyik kanyarnál
Mansell és Berger akaszkodott össze. Mansell a sóderágyban kötött
ki, de nem járt jobban Berger sem, neki is ki kellett állnia,
kocsija annyira megsérült. Senna rendkivül elszántan üldözte
Boutsent, de az éllovas szivósan visszavert minden támadási
kisérletet, s végül rajt-cél győzelmet aratott.

    A 33 éves Boutsennek ez volt pályafutása harmadik elsősége,
korábban 1989-ben sikerült két győzelmet kivivnia, a Kanadai és az
Ausztrál Nagydijat nyerte meg. Dicséret illeti Sennát is, aki
folytatva szenzációs magyarországi szereplését, az 1988-as első
helye mellett immár negyedszer lett második. A másik brazil sztár,
Piquet is remekelt, két mogyoródi győzelme után 1988-ban 8., tavaly
a 6. helyen végzett, mig most ismét dobogós lett. (folyt.köv.)



1990. augusztus 12., vasárnap 16:11


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


Ötödször a Magyar Nagydijért (7. rész)


5. Magyar Nagydij, 77 kör, 305.536 km, végeredmény:
---------------------------------------------------
1. Thierry Boutsen (belga, Williams) 1:49.30.597 - 167.402 km/ó
    átlagsebesség
2. Ayrton Senna (brazil, McLaren) 1:49:30.885
3. Nelson Piquet (brazil, Benetton) 1:49:58.490
4. Riccardo Patrese (olasz, Williams) 1:50:02.430
5. Derek Warwick (brit, Lotus) 1:50:44.841
6. Eric Bernard (francia, Espo Larrousse) 1:50:54.905
7. Martin Donnelly (brit, Lotus) 1:49:56.675
8. Mauricio Gugelmin (brazil, Leyton House Racing) 1:50:13.198
9. Alex Caffi (olasz, Arrows) 1:50:25.889
10. Emanuele Pirro (olasz, Scuderia Italia) 1:50:39.407
11. Nicola Larini (olasz, Ligier) 1:50:49.488
12. Michele Alboreto (olasz, Arrows) 1:49:33.039
13. Gabriele Tarquini (olasz, AGS) 1:49:34.520
14. Philippe Alliot (francia, Ligier) 1:49:48.938
15. Paolo Barilla (olasz, Minardi) 1:50:05.163
16. Gerhard Berger (osztrák, McLaren) 1:42:50.076
17. Nigel Mansell (brit, Ferrari) 1:40:57.821

     Nem értek el értékelhető teljesitményt:

18. Alessandro Nannini (olasz, Benetton) 1:31:43.271
19. Ivan Capelli (olasz, Leyton House Racing) 1:20:51.024
20. Aguri Suzuki (japán, Espo Larrousse) 54:28.591
21. Alain Prost (francia, Ferrari) 51:37.892
22. Jean Alesi (francia, Tyrrell) 51:41.529
23. Stefano Modena (olasz, Motor Racing Developement) 51:30.964
24. Pierluigi Martini (olasz, Minardi) 51:40.135
25. Andrea de Cesaris (olasz, Scuderia Italia) 32:00.917
26. Satoru Nakajima (japán, Tyrrell) 13:29.789
(folyt.köv.)



1990. augusztus 12., vasárnap 16:31


Vissza »


Ötödször a Magyar Nagydijért (8. rész)


A vb-pontverseny állása a 10. futam után:

pilóták:
1. Ayrton Senna 54 pont
2. Alain Prost 44
3. Gerhard Berger 29
4. Thierry Boutsen 27
5. Nelson Piquet 22
6. Riccardo Patrese 15
7. Alessandro Nannini,
    Jean Alesi és
    Nigel Mansell 13-13
10. Ivan Capelli 6
11. Eric Bernard 5
12. Derek Warwick 3
13. Stefano Modena és
    Alex Caffi 2-2
15. Satoru Nakajima és
    Aguri Suzuki 1-1

    márkák:
1. McLaren 83 pont
2. Ferrari 57
3. Williams 42
4. Benetton 35
5. Tyrrell 14
5. Leyton House és
    Espo Larrousse 6-6
7. Lotus 3
8. Arrows és
    Motor Racing Developement 2-2
(folyt.köv.)



1990. augusztus 12., vasárnap 16:35


Vissza »


Ötödször a Magyar Nagydíjért (9. rész)


Vélemények:

Thierry Boutsen, a győztes:

- Bizonyos mértékig tudatos kockázatot vállaltam azzal, hogy
elhatároztam: ha lehet, azonos gumival hajtom végig a távot. Jól
kezdtem, s általában 5-7 másodperc előnnyel vezettem. A verseny
utolsó szakaszában éreztem, egyre jobban csúszkál a kocsim.
Fohászkodtam magamban, csak ne kelljen kiállnom cserére. Hogy a
hátam mögött mi történt, ezt nem nagyon észleltem, de Senna keményen
üldözött, ezt jól láttam. Úgy gondolom, ha még egy kört kell futnom,
akkor a brazil megelőz. Ezzel együtt is, nyertem, s bebizonyosodott,
hogy az ,,egygumis,, elgondolás helyes elképzelésem volt.

    Ayrton Senna, a második helyezett:

    - A gyors gumicsere után a 10. helyről kellett felvennem a
harcot. Éreztem, a kocsim igen jól állja a próbát, ezért egyre
jobban felbátorodtam. Hogy az olasz Nanninivel való koccanásomat mi
váltotta ki? Nem tudom, én nagyon vigyáztam rá is, magamra is.
Mielőtt megtörtént a koccanás, akkor készakarva a füves rész felé
helyezkedtem, így kívántam elkerülni a nagyobb bajt. Sajnálom
Nanninit. Prost kiesését jelezték kivülről. Gondoltam magamban, itt
az esély arra, hogy jelentős előnyre tegyek szert vele szemben a
pontversenyben. Összességében: félelmetes viadal volt ez a mai, a
kocsik ide-oda cikáztak. Nagy öröm a második helyezés.

    Nelson Piquet, a harmadik helyezett:

    - Ha Sennának félelmetes, nekem egész egyszerűen unalmas
versenyt hozott a Magyar Nagydíj. Csaknem mindvégig elektromos
gondjaim adódtak. Nem is tudom, miként és mitől ,,önállósította,,
magát ennyire a kocsim...? Hol jól tudtam adni a gázt, hol nem.
Végül is a harmadik hely jó, bár tény, számos rivális szép sorjában
,,hullott el,, előttem. (folyt.köv.)



1990. augusztus 12., vasárnap 16:45


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


Ötödször a Magyar Nagydíjért (10. sport)


Zsembery Jenő versenyigazgató arról tájékoztatta az MTI
munkatársát, hogy az ütközésnél Mansell keze megsérült, de a brit
versenyző nem igényelt orvosi beavatkozást, bár az is elképzelhető,
hogy csontrepedése van. A versenyigazgató azt is elmondta, hogy a
nemzetközi zsűri videón többször visszajátszotta a Senna - Nannini
karambolt, ám megállapították, hogy az esetnél az olasz pilóta
hibázott, nem tartotta az ívet, így a brazil versenyzőnek nem kell
tartania semmiféle szankciótól. Ugyanis felvetődött, hogy a
világbajnoki pontversenyben vezető Sennát szabálytalan előzés miatt
kizárják.

    x x x

    Szamos Miklós a versenyigazgató-helyettes úgy vélekedett, hogy a
vasárnapi küzdelmeket mintegy 130-140 ezer néző tekintette meg a
Hungaroringen.

    x x x

    A Forma-1-es világbajnokság következő futamát augusztus 26-án a
belgiumi Spa-Francorchampsban rendezik meg. (folyt.köv.)



1990. augusztus 12., vasárnap 17:07


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


Ötödször a Magyar Nagydijért (11. rész)


A világbajnoki futamot megtekintette Siklós Csaba közlekedési és
hirközlési miniszter, Gallov Rezső helyettes államtitkár, az
Országos Testnevelési és Sporthivatal elnöke, valamint Schmitt Pál,
a Magyar Olimpiai Bizottság elnöke is.

    x x x

    A modern sportautók versenye zárta a nap küzdelemsorozatát. Az
erőpróbán, amelyen osztrák és nyugatnémet pilóták vettek részt, az
osztrák Sepp Manhalter volt a leggyorsabb.

    Modern sportautók versenye (15 kör, 59.52 km):
    ----------------------------------------------
1. Sepp Manhalter (osztrák, BMW M1) 32:11.467 p
2. Otto Jacobs (osztrák, Porsche 911) 32:54.439
3. Dave Welz (nyugatnémet, Porsche 911) 33:16.854
+++



1990. augusztus 12., vasárnap 17:46


Vissza »

Partnereink
Dokumentumok
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB10BUD