|
|
|
|
Főcím: Hol tart az önkormányzati törvény előkészítése? Alcím:
Beszélgetés dr. Gál Zoltán megbízott belügyminiszterrel
|
A szabad választások nyomán megalakult és már a törvényalkotó munkát is megkezdő új Parlament a rendszerváltozás jegyében látott hozzá a központi államhatalom alkotmányos alapjainak átrendezéséhez. A rendszerváltozás azonban nyilvánvalóan csak akkor lehet teljes, ha a központi hatalom után a helyi hatalom is megmérettetik egy szabad választáson, ha kialakulnak a helyi önkormányzatok. De hol tart jelenleg az önkormányzati törvény előkészítése? - kérdeztük dr. Gál Zoltán megbízott belügyminisztert, a jogszabály előkészítéséért felelős tárca vezetőjét.
- Az önkormányzat törvény tervezete lényegében a Belügyminisztériumban készült - válaszolt Gál Zoltán - és azok között a törvénytervezetek között szerepel, amelyeket a kormány, illetőleg személy szerint én fogok átadni az új kormánynak. A törvény előkészítése megítélésem korrekten, jó ütemben s kellő szakmai megalapozottsággal folyt, abban az értelemben is, hogy már az előkészítésében is részt vettek a parlamenti pártok képviselői, és mint arról a közvélemény is tájékozódott, széles körű nemzetközi tapasztalatokat hasznosítottunk a munka során. A törvény főbb fejezeteiről Budapesten nemzetközi tanácskozást is tartottunk. A szakértői közvélemény erős támogatást adott a koncepciónak, európai szintűnek tartotta a tervezetben vázolt elképzeléseket.
alc. A helyi önkormányzat és az adók
- Mi a lényege az önkormányzati törvénynek? Az, hogy a lakosság úgyszólván minden tekintetben a terület gazdájává válik? Hogy a helyi közösség dönt az őt érintő kérdésekben?
- Ezt a megközelítést a tanácsok esetében is gyakran alkalmaztuk. A tanácstörvénnyel azonban nem sikerült a gazdasági elosztás szintjén az említett gazdaszerepet, s ezt a felelősséget megteremteni. Az elmúlt évben történtek bizonyos korrekciók a tanácsi gazdálkodásban, a központi elosztás rendszerében. Ez a normativitás irányában hatott és nagyobb nyilvánosságot biztosított a helyi kérdések eldöntésénél. Más kérdés, hogy az ismert gazdasági helyzetben ténylegesen több pénzt nem teremtett a helyi célok, feladatok megvalósításához.
- A helyi önkormányzatot miképpen érintik az adóbevételek? (folyt.)
1990. május 14., hétfő 12:51
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
Hol tart az önkormányzati törvény előkészítése? (2. rész)
|
- A személyi jövedelemadó-bevétel már most is helyben marad, noha ez talán nem mindeki előtt ismert. De ha már itt tartunk, megemlítem, hogy a múlt évi korrekció egybevág sz új önkormányzati törvény konstrukciójával is. Ennek egyik lényeges eleme, hogy a településszintű tanácsok, pontosabban a települések lesznek a centrumai az önkormányzatnak. Ehhez kell igazodnia az elosztás formájának is. Egyrészt, hogy a keletkezett jövedelmek automatikusan helyben maradjanak - ez a vidék lakosságának régi sérelmét orvosolja -, másrészt pedig az elosztás rendszere is olyan legyen, hogy anyagi forrásokkal maguk a települések rendelkezzenek. A megye, illetőleg a központ szerepe ugyanakkor csökkenjen.
alc. Viták a megyék szerepéről
- Ami a megye szerepét illeti, azt hiszem, ez komoly viták tárgya lesz az Országgyűlésen is, amikor az önkormányzati törvényjavaslatról esik szó. Hiszen a különböző politikai erők nem ítélik meg egyformán ezt a kérdést. Vannak politikai pártok, amelyek testülettel, komoly apparátussal rendelkező megyét képzelnek el, bár visszafogott, korlátozott szerepkörrel. Mások egyfajta hivatal megszervezésére gondolnak. Sőt az utóbbi időben, ha nem is elég hangsúlyosan, bizonyos regionalizmus igénye is megjelent a helyi igazgatásban. Úgy gondolom, ebből a kérdésből nem kellene kabinet-ügyet csinálni, ezt a döntést alá kell rendelni az alapkoncepciónak. Nevezetesen a települések valóságos önállóságának. A megye szerepét és szervezeti formáit is ehhez kell alakítani. Tehát nem lehet kizárni, hogy a jövőben a megye teljesen más funkciót tölt be. Nem a központi igazgatás érdekeit közvetíti lefelé, hanem a településszintű önkormányzatnak lesz védőbástyája.
- A helyi önkormányzatok létrehozása azonban elképzelhetetlen a választási szabályok nélkül. Úgy gondolom, erre nem alkalmazható mechanikusan az országgyűlési választásokról szóló törvény.
- Valóban, önálló törvénytervezet készül az önkormányzatok választására. Képtelenség a két egymástól eltérő feladatot egy törvényen belül szabályozni. A konkrét megoldásokat illetően azonban ma még nem lehet véglegesen kiforrott elképzelésekről beszélni. Hiszen a választás az elképzelt szervezettel is szorosan összefügg. Így várhatóan párhuzamosan kell állást foglalni a még nyitott kérdésekben. Ha egy alulról építkező megyéről beszélünk - amit az önkormányzatok választanak, delegálnak -, akkor természetesen ahhoz kell igazítani a választás szabályait is. Egy közvetlen választáson alapuló rendszer esetén megint más szabályok előírása indokolt. (folyt.)
1990. május 14., hétfő 12:55
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
Hol tart az önkormányzati törvény előkészítése? (3. rész)
|
alc. A választási rendszer és a pártok
- Végül is a tanácsok mandátuma június 8-án lejár. Felmerül a kérdés, meg kelle-e hosszabbítani a mandátumukat? Ha igen, mi ennek a módja?
- A jelenlegi szabályok szerint a tanácstestületek nem működhetnek tovább, csak a végrehajtó bizottságok. Ezek megbizatása ugyanis az új végrehajtó bizottságok megalakulásáig tart. Ha az Országgyűlés nem hosszabbítja meg a testületek mandátumát, az iménti megoldás érvényes. Én ezt személy szerint politikai szempontból vitathatónak tartom, helyesebb lenne meghosszabbítani a mandátumot, ami azt jelentené, hogy a testületek is tovább működnek. Ez természetesen nagyobb legitimációt adna a helyi igazgatásnak az átmeneti időszakban. Ez annál is inkább így van, mert a helyi igazgatásban már kialakult gyakorlat, hogy a testületi munkában részt vesznek a különböző pártok képviselői. Tehát az a politikai elrendezettség, ami orszgos szinten létezik, napjainkban már jelen van a helyi igazgatás szintjén is.
- Lehet-e valami közelebbit tudni az önkormányzati választási törvényről?
- Erről nyilvánvalóan az új Országgyűlésnek kell dönteni. A különböző pártok a maguk nézőpontjából közelítik meg a kérdést, ezért ma még korai volna a részmegoldásokról szólni. De ha a most kialakult szabályokat nézzük, azt mondhatnám, hogy egy differenciált önkormányzati választási rendszerben gondolkodunk. Megpróbáltuk "leképezni" a választási szabályok szintjére az egyes települések közötti különbségeket is. Könnyű belátni, hogy másfajta szituáció alakul ki e tekintetben egy 300 lelket számláló, most önállósult településen, mint mondjuk egy megyeszékhelyen, netán a több mint kétmilliós fővárosbsn.
- Érvényesülni fog-e a választási törvény sajátos dualizmusa, vagyis az egyéni jelöltek mellett a pártok is kiállítanak majd saját jelölteket?
- Ma még csupán alternatív javaslatokkal rendelkezünk. Ennek alapján azt tudom válaszolni a kérdésre: is-is. Nyilvánvaló, hogy a többpártrendszert nem lehet nem figyelembe venni az önkormányzati választásoknál, ugyanakkor azt is szem előtt kell tartani: az önkormányzatok, a képviselőtestületek feladata éppen a települési, a helyi érdek érvényesítése, kötődés a helyi dolgokhoz. Ennek a helyzetnek az egyéni választókerületi szisztéma jobban megfelelne. Nagyobb településeken azonban nem biztos, hogy mindig az egyéni választókerületi megoldás fejezi ki, hordozza a valóságos helyi érdekeket. (MTI-Press)
1990. május 14., hétfő 13:01
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|