 |
 |
|
 |
 |
|
 |
 |
SZER, A munka világa:
Ne egymás ellen - mégegyszer a munkástanácsokról
"A többségi akarat önmagában kevés a törekvések, szándékok
végrehajtásához és a tovaszaladt egy esztendő tapasztalatai,
tanulságai azt bizonyítják, hogy az úgynevezett paternalista,
atyáskodó társadalom négy évtized alatt formálódott és megkövesedett
szokásait képtelenség sietve odébb lökni. Pedig a felszámolásra
ítélt vállalatok sokasodása, a pénzügyi csődök gyarapodása, a
létgondok szélesedése arra figyelmeztet, hogy ajánlatos lenne
kipróbálni az önigazgatás előnyeit, hátrányait.
Kétségtelen, akadnak zavaros ötletek, ostoba jelszavak szintjén
fogalmazott követelések, de ezek még mindig rokonszenvesebbek, mint
a kísérletet támadók érvelései, a piacgazdasági fejlődést féltők
magyarázkodásai. Hiszen ha alaposan viszgáljuk az elemzések
szövegeit, rögtön észrevehetjük, hogy kik és főleg miért védelmezik
a dolgozó részvételtől a jelenlegi vezetést a gyárak, üzemek,
vállalatok irányítását.
"
|
|
 |
|
 |
 |
 |

Új közlekedés- és hírközléspolitikai elképzelések (2. rész)
|

A gazdasági rendszerváltozás részeként a tulajdonviszonyok is alapvetően megváltoznak, s ez a közlekedés területére is nagy mértékben hat. Azt azonban már most le lehet szögezni: nem arról van szó, hogy az állam kivonul a közlekedésből, és azt privatizálni kívánja. Az állam felelősségi körében mindenképpen megmarad a közlekedés alaplétesítményeinek (utak, vasutak, kikötők, repülőterek) biztosítása, az erre létrehozott alapok, a költségvetés, illetve a működőtőke bevonásával. Ugyancsak megmarad a felelőssége a menetrendszerinti tömegközlekedés fenntartásában. A teherfuvarozást viszont egyértelműen piaci körülmények közé kell helyezni, amelyen belül a közúti és a vízi fuvarozás alapvetően privatizálható.
Külön kérdés felzárkózásunk az 1992 utáni liberalizált európai közlekedési piachoz. A kezdeti nehézségeket kétoldalú megállapodások kezdeményezésével próbálja meg áthidalni a közlekedési kormányzat.
Ami a környezetvédelem számára Bős-Nagymaros, az a közlekedési tárca számára a hírközlés. Napjainkban a hírközlés globalizációjának lehetünk tanúi, e nemzetközi folyamatból azonban Magyarország eddig kimaradt. Ahhoz, hogy a gazdaság normális működésének feltételeit megteremtsük, elengedhetetlen a postai és távközlési szolgáltatások nagymértékű fejlesztése. Ezt már az előző kormány jelenleg is érvényben lévő tíz éves fejlesztési programja is szorgalmazta. E program szerint az ezredfordulóra megháromszorozódik a telefonellátottság, és kiépül egy korszerű és gazdaságosan működtethető országos alaphálózat. Rövidebb távon, azaz az elkövetkezendő három évben 520 ezer fővonal kiépítését tervezik, amelyből 490 ezer az új vonalak és 30 ezer a felújított vonalak száma. A budapesti telefonínséget 139 ezer fővonal lesz hivatott enyhíteni.
A hároméves program az előzetes költségbecslések szerint 84 milliárd forintba kerül, s finanszírozása elsősorban világbanki hitelekből történik. A hírek, információk nemzetközi áramlásában részvételünket segíthetik azok a tervek is, amelyek az Intelsat-hoz és az Eutelsat-hoz kapcsolódó földi állomások építésével a nemzetközi hálózatokba való belépésünket jelentenék. A távközlés területén feltétlenül említést érdemel a rádió-telefonhálózat kiépítésének lehetősége, valamint a frekvencia moratórium jövőjének kérdése. A minisztérium rendkívüli jelentőséget tulajdonít annak, hogy a műsorszórásban minél nagyobb választék álljon a lakosság rendelkezésére. Tény ugyanakkor, hogy a rendelkezésre álló frekvenciák határokat szabnak a vágyaknak. (folyt.köv.)
1990. augusztus 4., szombat 16:16
|

Vissza »
Folytatásokkal »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
 |
|
|