|
|
|
|
|
|
|
|
SZER, A munka világa:
Ne egymás ellen - mégegyszer a munkástanácsokról
"A többségi akarat önmagában kevés a törekvések, szándékok
végrehajtásához és a tovaszaladt egy esztendő tapasztalatai,
tanulságai azt bizonyítják, hogy az úgynevezett paternalista,
atyáskodó társadalom négy évtized alatt formálódott és megkövesedett
szokásait képtelenség sietve odébb lökni. Pedig a felszámolásra
ítélt vállalatok sokasodása, a pénzügyi csődök gyarapodása, a
létgondok szélesedése arra figyelmeztet, hogy ajánlatos lenne
kipróbálni az önigazgatás előnyeit, hátrányait.
Kétségtelen, akadnak zavaros ötletek, ostoba jelszavak szintjén
fogalmazott követelések, de ezek még mindig rokonszenvesebbek, mint
a kísérletet támadók érvelései, a piacgazdasági fejlődést féltők
magyarázkodásai. Hiszen ha alaposan viszgáljuk az elemzések
szövegeit, rögtön észrevehetjük, hogy kik és főleg miért védelmezik
a dolgozó részvételtől a jelenlegi vezetést a gyárak, üzemek,
vállalatok irányítását.
"
|
|
|
|
|
|
|
Új közlekedés- és hírközléspolitikai elképzelések (1. rész)
|
1990. augusztus 5., vasárnap - Készülőben van - és várhatóan
a jövő év elején az ország asztalára is kerül - az az új közlekedés-
és hírközléspolitikai csomagterv, amelynek néhány gondolatát a
napokban tette közzé a Közlekedési, Hírközlési és Vízügyi
Minisztérium.
A tervezet a közlekedésről szólva megállapítja: a jelenleg még érvényben lévő, 1968-ban elfogadott, majd 1979-ben megerősített és kis mértékben módosított közlekedéspolitikai koncepció már régen elavult. Az új koncepció kidolgozásának szükségességét azonban nem csak ez a tény indokolja, hanem az is, hogy a közlekedés területén az elmúlt években több alapvető változás is bekövetkezett. Emellett új meghatározó a folyamatban lévő rendszerváltás, valamint az 1992 után kialakuló egységes nyugat-európai piac.
A megváltozott feltételek között az első helyen mindenképpen a környezetvédelmet kell megemlíteni. Az új fejlesztésekkor egyre nagyobb hangsúlyt kapnak majd a környezetkímélő megoldások, a túlterhelt, és fokozottan környezetszennyező közúti közlekedéssel szemben nagyobb figyelmet szentelnek a vasúti, a vízi és a tömegközlekedés támogatásának. A teherfuvarozásban - a lehetőség szerint külföldi működőtőke bevonásával - mihamarabb meg kell kezdeni azoknak a közúti-vasúti, illetve közúti-vízi átrakó létesítményeknek a kiépítését valamint speciális járművek beszerzését, amelyek kombinált szállítást tesznek lehetővé. Az úthálózat fejlesztésénél is a szemléletmód megváltoztatására van szükség. Az eddigiekkel ellentétben környezetvédelmi beruházásnak is kell tekinteni az összefüggő magyarországi autópálya megépítését, mivel azon a közúti forgalom jelentős hányada egyenletes sebességgel és a településeken kívül - tehát kétszeresen környezetkímélő módon - bonyolódhat le.
A másik fontos változás az önkormányzatok szerepének növekedése. Fokozatosan ki kell alakítani azt a gazdasági környezetet, amely lehetővé teszi, hogy a helyi és területi önkormányzatok valódi gazdáivá váljanak területük közlekedésének és a minisztérium jogkörében csak a közlekedéspolitika általános irányítása, valamint a törzshálózat egysége érdekében elengedhetetlenül szükséges kezelői feladatok maradjanak. (folyt.köv.)
1990. augusztus 4., szombat 16:13
|
Vissza »
|
|
Új közlekedés- és hírközléspolitikai elképzelések (2. rész)
|
A gazdasági rendszerváltozás részeként a tulajdonviszonyok is alapvetően megváltoznak, s ez a közlekedés területére is nagy mértékben hat. Azt azonban már most le lehet szögezni: nem arról van szó, hogy az állam kivonul a közlekedésből, és azt privatizálni kívánja. Az állam felelősségi körében mindenképpen megmarad a közlekedés alaplétesítményeinek (utak, vasutak, kikötők, repülőterek) biztosítása, az erre létrehozott alapok, a költségvetés, illetve a működőtőke bevonásával. Ugyancsak megmarad a felelőssége a menetrendszerinti tömegközlekedés fenntartásában. A teherfuvarozást viszont egyértelműen piaci körülmények közé kell helyezni, amelyen belül a közúti és a vízi fuvarozás alapvetően privatizálható.
Külön kérdés felzárkózásunk az 1992 utáni liberalizált európai közlekedési piachoz. A kezdeti nehézségeket kétoldalú megállapodások kezdeményezésével próbálja meg áthidalni a közlekedési kormányzat.
Ami a környezetvédelem számára Bős-Nagymaros, az a közlekedési tárca számára a hírközlés. Napjainkban a hírközlés globalizációjának lehetünk tanúi, e nemzetközi folyamatból azonban Magyarország eddig kimaradt. Ahhoz, hogy a gazdaság normális működésének feltételeit megteremtsük, elengedhetetlen a postai és távközlési szolgáltatások nagymértékű fejlesztése. Ezt már az előző kormány jelenleg is érvényben lévő tíz éves fejlesztési programja is szorgalmazta. E program szerint az ezredfordulóra megháromszorozódik a telefonellátottság, és kiépül egy korszerű és gazdaságosan működtethető országos alaphálózat. Rövidebb távon, azaz az elkövetkezendő három évben 520 ezer fővonal kiépítését tervezik, amelyből 490 ezer az új vonalak és 30 ezer a felújított vonalak száma. A budapesti telefonínséget 139 ezer fővonal lesz hivatott enyhíteni.
A hároméves program az előzetes költségbecslések szerint 84 milliárd forintba kerül, s finanszírozása elsősorban világbanki hitelekből történik. A hírek, információk nemzetközi áramlásában részvételünket segíthetik azok a tervek is, amelyek az Intelsat-hoz és az Eutelsat-hoz kapcsolódó földi állomások építésével a nemzetközi hálózatokba való belépésünket jelentenék. A távközlés területén feltétlenül említést érdemel a rádió-telefonhálózat kiépítésének lehetősége, valamint a frekvencia moratórium jövőjének kérdése. A minisztérium rendkívüli jelentőséget tulajdonít annak, hogy a műsorszórásban minél nagyobb választék álljon a lakosság rendelkezésére. Tény ugyanakkor, hogy a rendelkezésre álló frekvenciák határokat szabnak a vágyaknak. (folyt.köv.)
1990. augusztus 4., szombat 16:16
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
Új közlekedés- és hírközléspolitikai elképzelések (3. rész)
|
A postai szolgáltatások területén a Magyar Posta régi hírnevének visszaszerzése a fő feladat. Az ehhez szükséges feltételeket a jelenleg még kidolgozás alatt lévő új postatörvény teremti meg. (MTI)
1990. augusztus 4., szombat 16:17
|
Vissza »
|
|
|
|
|
|