Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1990 › augusztus 04.
1989  1990
1990. június
HKSzeCsPSzoV
28293031123
45678910
11121314151617
18192021222324
2526272829301
2345678
1990. július
HKSzeCsPSzoV
2526272829301
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
303112345
1990. augusztus
HKSzeCsPSzoV
303112345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
SZER, A munka világa:

Ne egymás ellen - mégegyszer a munkástanácsokról

"A többségi akarat önmagában kevés a törekvések, szándékok végrehajtásához és a tovaszaladt egy esztendő tapasztalatai, tanulságai azt bizonyítják, hogy az úgynevezett paternalista, atyáskodó társadalom négy évtized alatt formálódott és megkövesedett szokásait képtelenség sietve odébb lökni. Pedig a felszámolásra ítélt vállalatok sokasodása, a pénzügyi csődök gyarapodása, a létgondok szélesedése arra figyelmeztet, hogy ajánlatos lenne kipróbálni az önigazgatás előnyeit, hátrányait. Kétségtelen, akadnak zavaros ötletek, ostoba jelszavak szintjén fogalmazott követelések, de ezek még mindig rokonszenvesebbek, mint a kísérletet támadók érvelései, a piacgazdasági fejlődést féltők magyarázkodásai. Hiszen ha alaposan viszgáljuk az elemzések szövegeit, rögtön észrevehetjük, hogy kik és főleg miért védelmezik a dolgozó részvételtől a jelenlegi vezetést a gyárak, üzemek, vállalatok irányítását. "

Új közlekedés- és hírközléspolitikai elképzelések (1. rész)

1990. augusztus 5., vasárnap - Készülőben van - és várhatóan a jövő év elején az ország asztalára is kerül - az az új közlekedés- és hírközléspolitikai csomagterv, amelynek néhány gondolatát a napokban tette közzé a Közlekedési, Hírközlési és Vízügyi Minisztérium.


A tervezet a közlekedésről szólva megállapítja: a jelenleg még
érvényben lévő, 1968-ban elfogadott, majd 1979-ben megerősített és
kis mértékben módosított közlekedéspolitikai koncepció már régen
elavult. Az új koncepció kidolgozásának szükségességét azonban nem
csak ez a tény indokolja, hanem az is, hogy a közlekedés területén
az elmúlt években több alapvető változás is bekövetkezett. Emellett
új meghatározó a folyamatban lévő rendszerváltás, valamint az 1992
után kialakuló egységes nyugat-európai piac.

    A megváltozott feltételek között az első helyen mindenképpen a
környezetvédelmet kell megemlíteni. Az új fejlesztésekkor egyre
nagyobb hangsúlyt kapnak majd a környezetkímélő megoldások, a
túlterhelt, és fokozottan környezetszennyező közúti közlekedéssel
szemben nagyobb figyelmet szentelnek a vasúti, a vízi és a
tömegközlekedés támogatásának. A teherfuvarozásban - a lehetőség
szerint külföldi működőtőke bevonásával - mihamarabb meg kell
kezdeni azoknak a közúti-vasúti, illetve közúti-vízi átrakó
létesítményeknek a kiépítését valamint speciális járművek
beszerzését, amelyek kombinált szállítást tesznek lehetővé. Az
úthálózat fejlesztésénél is a szemléletmód megváltoztatására van
szükség. Az eddigiekkel ellentétben környezetvédelmi beruházásnak is
kell tekinteni az összefüggő magyarországi autópálya megépítését,
mivel azon a közúti forgalom jelentős hányada egyenletes sebességgel
és a településeken kívül - tehát kétszeresen környezetkímélő módon -
bonyolódhat le.

    A másik fontos változás az önkormányzatok szerepének növekedése.
Fokozatosan ki kell alakítani azt a gazdasági környezetet, amely
lehetővé teszi, hogy a helyi és területi önkormányzatok valódi
gazdáivá váljanak területük közlekedésének és a minisztérium
jogkörében csak a közlekedéspolitika általános irányítása, valamint
a törzshálózat egysége érdekében elengedhetetlenül szükséges kezelői
feladatok maradjanak. (folyt.köv.)



1990. augusztus 4., szombat 16:13


Vissza »


Új közlekedés- és hírközléspolitikai elképzelések (2. rész)


A gazdasági rendszerváltozás részeként a tulajdonviszonyok is
alapvetően megváltoznak, s ez a közlekedés területére is nagy
mértékben hat. Azt azonban már most le lehet szögezni: nem arról van
szó, hogy az állam kivonul a közlekedésből, és azt privatizálni
kívánja. Az állam felelősségi körében mindenképpen megmarad a
közlekedés alaplétesítményeinek (utak, vasutak, kikötők,
repülőterek) biztosítása, az erre létrehozott alapok, a
költségvetés, illetve a működőtőke bevonásával. Ugyancsak megmarad a
felelőssége a menetrendszerinti tömegközlekedés fenntartásában. A
teherfuvarozást viszont egyértelműen piaci körülmények közé kell
helyezni, amelyen belül a közúti és a vízi fuvarozás alapvetően
privatizálható.

    Külön kérdés felzárkózásunk az 1992 utáni liberalizált európai
közlekedési piachoz. A kezdeti nehézségeket kétoldalú megállapodások
kezdeményezésével próbálja meg áthidalni a közlekedési kormányzat.

    Ami a környezetvédelem számára Bős-Nagymaros, az a közlekedési
tárca számára a hírközlés. Napjainkban a hírközlés globalizációjának
lehetünk tanúi, e nemzetközi folyamatból azonban Magyarország eddig
kimaradt. Ahhoz, hogy a gazdaság normális működésének feltételeit
megteremtsük, elengedhetetlen a postai és távközlési szolgáltatások
nagymértékű fejlesztése. Ezt már az előző kormány jelenleg is
érvényben lévő tíz éves fejlesztési programja is szorgalmazta. E
program szerint az ezredfordulóra megháromszorozódik a
telefonellátottság, és kiépül egy korszerű és gazdaságosan
működtethető országos alaphálózat. Rövidebb távon, azaz az
elkövetkezendő három évben 520 ezer fővonal kiépítését tervezik,
amelyből 490 ezer az új vonalak és 30 ezer a felújított vonalak
száma. A budapesti telefonínséget 139 ezer fővonal lesz hivatott
enyhíteni.

    A hároméves program az előzetes költségbecslések szerint 84
milliárd forintba kerül, s finanszírozása elsősorban világbanki
hitelekből történik. A hírek, információk nemzetközi áramlásában
részvételünket segíthetik azok a tervek is, amelyek az Intelsat-hoz
és az Eutelsat-hoz kapcsolódó földi állomások építésével a
nemzetközi hálózatokba való belépésünket jelentenék. A távközlés
területén feltétlenül említést érdemel a rádió-telefonhálózat
kiépítésének lehetősége, valamint a frekvencia moratórium jövőjének
kérdése. A minisztérium rendkívüli jelentőséget tulajdonít annak,
hogy a műsorszórásban minél nagyobb választék álljon a lakosság
rendelkezésére. Tény ugyanakkor, hogy a rendelkezésre álló
frekvenciák határokat szabnak a vágyaknak. (folyt.köv.)



1990. augusztus 4., szombat 16:16


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


Új közlekedés- és hírközléspolitikai elképzelések (3. rész)


A postai szolgáltatások területén a Magyar Posta régi hírnevének
visszaszerzése a fő feladat. Az ehhez szükséges feltételeket a
jelenleg még kidolgozás alatt lévő új postatörvény teremti meg.
(MTI)



1990. augusztus 4., szombat 16:17


Vissza »

Partnereink
Dokumentumok
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB10BUD