|
|
|
|
|
|
|
|
SZER, A munka világa:
Ne egymás ellen - mégegyszer a munkástanácsokról
"A többségi akarat önmagában kevés a törekvések, szándékok
végrehajtásához és a tovaszaladt egy esztendő tapasztalatai,
tanulságai azt bizonyítják, hogy az úgynevezett paternalista,
atyáskodó társadalom négy évtized alatt formálódott és megkövesedett
szokásait képtelenség sietve odébb lökni. Pedig a felszámolásra
ítélt vállalatok sokasodása, a pénzügyi csődök gyarapodása, a
létgondok szélesedése arra figyelmeztet, hogy ajánlatos lenne
kipróbálni az önigazgatás előnyeit, hátrányait.
Kétségtelen, akadnak zavaros ötletek, ostoba jelszavak szintjén
fogalmazott követelések, de ezek még mindig rokonszenvesebbek, mint
a kísérletet támadók érvelései, a piacgazdasági fejlődést féltők
magyarázkodásai. Hiszen ha alaposan viszgáljuk az elemzések
szövegeit, rögtön észrevehetjük, hogy kik és főleg miért védelmezik
a dolgozó részvételtől a jelenlegi vezetést a gyárak, üzemek,
vállalatok irányítását.
"
|
|
|
|
|
|
|
Az Alkotmányügyi, Törvényelőkészítő és Igazságügyi Bizottság
ülése
|
1990. július 31., kedd - A helyi önkormányzatokról szóló
törvényjavaslattal kapcsolatos, és egyúttal az alkotmány
paragrafusait is érintő módosító indítványokról tárgyalt - a többi
parlamenti bizottsághoz hasonlóan - keddi ülésén az Alkotmányügyi,
Törvényelőkészítő és Igazságügyi Bizottság.
Bár a képviselőknek több tucatnyi módosító javaslatról és kiegészítésről kellett véleményt formálniuk, számos indítvány tárgyalásakor hosszan tartó vitára, a pártok közötti pengeváltásra került sor. Csaknem valamennyi indítvány esetében élesen ütköztek egymással a kormánypárti és az ellenzéki képviselők nézetei, és - lévén a bizottságban is kormánypárti többség - az ellenzéki pártok képviselőinek módosító javaslatait sorra elvetették.
Így történt ez Áder János (Fidesz) indítványával is, aki azt javasolta, hogy az alkotmánysértést elkövető helyi önkormányzatot ne az Országgyűlés, hanem az Alkotmánybíróság oszlathassa fel. Ezt messzemenően támogatták a az SZDSZ képvielői is, azzal érvelve: ha ebben a kérdésben is a parlament dönt, akkor félő, hogy itt is a kormánypárti többség érdeke és álláspontja szerint születhet a határozat. Kónya Imre (MDF) azonban határozottan elutasította a módosító indítványt, s az ahhoz kapcsolódó indoklást, mondván: az Alkotmánybíróság nem rendelkezhet a feloszlatás jogkörével, hiszen egészen más jellegű szerepet tölt be. Ugyancsak nem támogatta a bizottság azt a szintén a Fidesz részéről érkezett módosító javaslatot, amely azt szorgalmazta: az önkormányzat jogai védelmében ne az Alkotmánybírósághoz, hanem a közigazgatási bírósághoz forduljon. A javaslattevő ezt egyébként azzal indokolta, hogy az Alkotmánybíróság működése megbénulna, ha valamennyi önkormányzati panaszt, jogsérelmet ezen a fórumon kellene megvizsgálni.
A módosító indítványok feletti vitában az ellenzéki pártok főként azt kifogásolták a kormány előterjesztésében, hogy az továbbra is a korábbi, az előző rendszerből ,,átörökített,, hierarchikus rendszerben képzeli el az önkormányzatok működését. Mint Tölgyessy Péter (SZDSZ) leszögezte: egy demokratikus jogállamban nem lehet egységes hierarchia, s az önkormányzatok főképpen nem illeszthetők bele egy ilyen hierarchikus rendszerbe. Hozzétette: az önkormányzatok nem állami szervek, hanem köztestületek, s mint ilyenek nem lehetnek alárendeltjei az Országgyűlésnek sem. (MTI)
1990. július 31., kedd 16:37
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|