Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1990 › július 27.
1989  1990
1990. május
HKSzeCsPSzoV
30123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031123
45678910
1990. június
HKSzeCsPSzoV
28293031123
45678910
11121314151617
18192021222324
2526272829301
2345678
1990. július
HKSzeCsPSzoV
2526272829301
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
303112345
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
OS:

A Balkantourist közleménye

"Felelősségünk teljes tudatában kijelentjük, hogy jelenleg az idegenforgalmi főszezon normális mederben zajlik, a Bulgáriába történő utazást kizáró vagy azt gátló komoly tényezőről nincs tudomásunk, beleértve a közbiztonsági helyzetet is."
SZER, Magyar híradó:

A SZER és a Kossuth Rádió nézeteltérése

"a Szabad Európa Rádió kilenc nyelven sugároz műsort. Ezeket kilenc, egymástól független szerkesztőség készíti. Szerkesztőségek, amelyek erkölcsi, világnézeti, politikai alapkérdésekben egyetértenek, de a napi politikai, vagy nemzeti érdeket érintő ügyekben gyakran eltérő, vagy olykor egymással ellentétes véleményen vannak. Természetes, hogy ez a véleménykülönség is megmutatkozik a műsorokban. Kétnyelvű, erdélyi vagy felvidéki hallgatóink a megmondhatói annak, hogy mennyire így van ez. "

Brüsszel: magyarok és az európai Art Deco (1.rész)

Brüsszel, 1989. március 15. (MTI-Panoráma) - A formájában kissé bumfordi, ám egyszerűségében mégis megkapó karosszék karfája piros, huzata szürke, s a beleszőtt minta a magyar népmesék kacsalábon forgó várát idézi. Igaz, csak afféle őrbódé-vár, egy kapuval és négy ablakkal, fölötte bonyolult ornamentikával, amely mintha valami különösen cirádás nemesi címerről érkezett volna. Kozma József alkotása a budapesti Iparművészeti Múzeumból jutott Brüsszelbe, a Palais des Beaux Arts egyik csarnokába, ahol március elején nyílt meg az ,,Art Deco Európában,, című kiállítás. A szék így puszta jelenlétével is érzékelteti, hogy mi magyarok is részt vettünk ennek a dekoratív és sokarcú művészeti irányzatnak tobzódásaiban és tévelygéseiben.

A brüsszeli kiállítás rendezői, óvatosan, alcímet is
biggyesztették díszes katalógusukra, amely mind a 276 (
) kiállított
tárgy - váza, plakát, hímzés, bútor, kisplasztika, ékszer,
térplasztika, tapéta, szőnyeg, lámpa, kerámia, stb. - fotóját
tartalmazza. ,,Dekoratív irányzatok az alkalmazott művészetekben
1925 körül,, - így hangzik az alcím, frappánsan érzékeltetve, hogy
az Art Deco fogalma mindmáig viták tárgya. Nálunk inkább a
szecesszió fogalomköre tapad hozzá, ha nem is mindenben azonos vele.
A katalógus tanulmányai pedig - köztük a kiállítás rendezésében
magyar részről részt vett Kiss Éváé a magyar Art Deco keletkezéséről
és forrásairól - még inkább érzékeltetik, hogy az 1925-ös nagy
párizsi kiállítással apoteózisához ért, aztán pedig a modernizmus
rohamai nyomán gyorsan háttérbe szorult stílus olyan sokfelől jött
hatásokat ötvözött és olyan sokfelé ágazott el, hogy pontos
meghatározása mindmáig viták tárgya.

    De talán éppen ezzel magyarázható, hogy reneszánsza, amely fél
évszázaddal e párizsi csúcs után kezdődött, azóta is tart, egyre
több kiállítás idézi-sorakoztatja fel a szemnek kétségkívül
tetszetős, csábítóan színes és csábítóan csábító alkotásait. Így nem
csoda, hogy a brüsszeli szépművészeti palota, fennállásának idei
hatvanadik évfordulójára készülvén, ehhez a témához fordult, de
eredeti megközelítéssel. Nem belga, hanem - mintegy Brüsszel, az
,,európai főváros,, hivatásából következően - európai
keresztmetszetet kívánt nyújtani erről a rafinált - sokak szerint
dekadens -, a múlt és a gyönyörök, ugyanakkor más ágaiban, az
egzotikus, illetve a népi-folklorisztikus források felé forduló
formaművészetről, annak is elsősorban alkalmazott, iparművészeti
részéről. (folyt.)


1989. március 15., szerda 11:06


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


Brüsszel: magyarok és az európai Art Deco (2.rész)

Párizs, Berlin, és Bécs volt az Art Deco legfontosabb központja.
Onnan is érkezett a legjelentősebb anyag, de mi érzékeltetni akartuk
e mozgalom egész jelentőségét. Márpedig (Bécsen keresztül) ez az
irányzat eljutott Budapestre, eljutott Prágába is, északra
kisugárzott Svédország, Dánia, Anglia felé, természetesen megjelent
Belgiumban, Hollandiában, Lengyelországban, délen átlépett
Olaszországba is, hogy csak az itt képviselt országokról beszéljünk
- mondja Martine Caeymaex, a kiállítás koordinátora, aki a lelkes
brüsszeli gárda más tagjaival, Marc Lambrechts biztos irányítása
mellett alig kilenc hónap alatt ,,hozta tető alá,, ezt a gazdag
anyagot.

    Itt a míves tudás csúcspontjára jut, itt a biedermeier és a
rokokó, a stilizált antik és a formajátékká szelidített primitív
mind dekorációvá válik - üvegek, porcelánok, kerámiák, fémek, lakkok
olvadnak össze burjánzó és öncélú díszítéssé, a polgárság, a háborút
túlélő, vagy éppen azon meggazdagodott újgazdagok pazar luxusává.
Világmegváltás, forradalom, erő nincs már ezekben a tárgyakban, de
annál több a formai és testi játék, a keresett hatás, az
elefántcsont-torony magábanvalósága: persze a gyönyörű, cizellált,
elegáns tárgyaké, s így még a modern formakeresésnek is tér nyílik,
akár a futurizmusig....

    A 276 kiállítási tárgyból 16 érkezett Budapestről, az
Iparművészeti Múzeumból és magángyűjteményekből. Miután a rendezők
témák - és nem nemzetek - szerint csoportosították az anyagot, a
magyar látogató hol itt, hol ott kapja fel a fejét egy Kozma-bútor,
egy Gádor- vagy egy Zsolnay-kerámia, egy Gorka Géza vagy Vörös Béla
készítette doboz, vagy mondjuk Léczfalvi Gyárfás Erzsébet által
kötött könyv láttán: hát itt vagyunk. Fischer-Fiora Margit János
Vitéz kupája, lám, európai áramlat része a maga mesevilágával
éppúgy, mint Gádor István kedves kis kerámiája a vizilón lovagoló
kutyáról és kisfiúról, vagy Kaeszné Lukáts Kató
folklór-faliszőnyege, Gusztáv Miklós modernista nagy kapukilincsei.
(folyt.)


1989. március 15., szerda 11:19


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


Brüsszel: magyarok az európai Art Deco-ban (3.rész)

Talán elfogult vagyok, de nem a vidékiességet érzem a többi
kiállított műhöz képest, hanem a couleur locale-t: jelenlétünk
nagyon is kapcsolódó, nagyon is egyidejű - nem érezni, hogy ezek a
magyar művészek mások mögött jártak vagy másoltak volna, egyszerűen
maguk álmodtak a hazai anyagokba, valóságba a nemzetközi ,,levegőben
lebegő,, irányzatot. Párizsból a Cartier-ház küldött korabeli pompás
nyakéket, Raoul Dufy tervezte a fényűző damasztot, André Groult a
kifinomult faliszekrényt - a magyarok nem vehették fel a versenyt
ezzel a luxussal, de fantáziájuk hasonlóan gazdag, bennük is ugyanaz
dolgozott.

    Százezer látogatót várnak a május 28-ig nyitva tartó kiállításra
- köztük sok külföldit. Számos szponzor támogatta, a belgiumi
francia közösségtől (amely a kulturális költségvetést kezeli a
franciaajkú területeken) a Kredietbankig és az IBM-ig. Az
Iparművészeti Múzeum Budapestről ingyen kölcsönözte az anyagot, de a
költségek (szállítás, biztosítás) a szervezőket terhelik. A
számítások szerint a belépőjegyek és a katalógus eladásából várható
összeg a kiadásoknak jó esetben a harmadát fedezi. A művészet
Belgiumban sem önellátó, szükség van támogatókra. Nélkülük az Art
Deco e néhány hónapos tobzódása sem képzelhető el.

    - Hosszabbítás, mondja Martine Caeymaex, nem lehetséges, amint
hogy ez az anyag így együtt soha többé nem kerül, nem kel
vándorútra.

    Jan Debbaut, a Szépművészeti Palota igazgatója pedig azt írja a
katalógusban, hogy kiállítást rendezni annyi, mint homokra írni - de
néha mégis akadnak olyan kiállítások, amelyek tartósabb nyomot
hagynak a homokon. Ő abban reménykedik, hogy az európai Art Deco
brüsszeli kiállítása ezek közé tartozik majd.+++

Baracs Dénes (Brüsszel), MTI-Panoráma


1989. március 15., szerda 11:30


Vissza » A hírhez kapcsolódik »

Partnereink
Dokumentumok
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB11BUD