Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1990 › július 22.
1989  1990
1990. május
HKSzeCsPSzoV
30123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031123
45678910
1990. június
HKSzeCsPSzoV
28293031123
45678910
11121314151617
18192021222324
2526272829301
2345678
1990. július
HKSzeCsPSzoV
2526272829301
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
303112345
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
SZER, Világhíradó:

Megjegyzések az önkormányzati törvény vitájához

"... elfogadható önkormányzati törvényhez - földtörvény kell Ugyanez vonatkozik az önkormányzatok területén található, nem mezőgazdasági ingatlanokra és egyéb vagyontárgyakra. Ahhoz, hogy az önkormányzatok működhessenek, a földtörvényen kívül elengedhetetlenül szükséges a tulajdonreform alapelveinek tisztázása is. Feladataik ellátáshoz községeknek és a városoknak adóra is szükségük van. Tisztázni kell, hogy milyen adó kivetésére és felhasználására lesz joguk az önkormányzatoknak. Vagyis: ki kell dolgozni az államháztartási törvényt és az adórendszeren belül ki kell jelölni a helyi adók és az ingatlanadók helyét, nagyságát és kivetésének módját. "

Megjegyzések az önkormányzati törvény vitájához


-----------------------------------------------


München, 1990. július 22. (SZER, Világhíradó) - Kemény István
fűz néhány megjegyzést az önkormányzati törvény vitájához.

    - Első megjegyzésem úgy szól, hogy nincs önkormányzat -
önkormányzati vagyon, és jövedelem nélkül. A községek és a városok
területén van földvagyon, telekállomány, ingatlanok és egyéb
vagyontárgyak. Üres léggömb az önkormányzati törvény, amíg ezekről
gondoskodás nem történik. A kereszténydemokrata párt például azt
javasolta, hogy a földek kerüljenek az önkormányzatok tulajdonába,
és a tsz-ek, állami gazdaságok, magántermelők fizessenek bért az
általuk használt földért.

    Nem tárgyalom most a javaslat mellett és ellen szóló érveket.
Csak jelzem, hogy elfogadható önkormányzati törvényhez - földtörvény
kell
Ugyanez vonatkozik az önkormányzatok területén található, nem
mezőgazdasági ingatlanokra és egyéb vagyontárgyakra. Ahhoz, hogy az
önkormányzatok működhessenek, a földtörvényen kívül
elengedhetetlenül szükséges a tulajdonreform alapelveinek tisztázása
is.

    Feladataik ellátáshoz községeknek és a városoknak adóra is
szükségük van. Tisztázni kell, hogy milyen adó kivetésére és
felhasználására lesz joguk az önkormányzatoknak. Vagyis: ki kell
dolgozni az államháztartási törvényt és az adórendszeren belül ki
kell jelölni a helyi adók és az ingatlanadók helyét, nagyságát és
kivetésének módját.

    Második megjegyzésem a vármegyékre vonatkozik. Bibó István
mutatta ki hogy a vármegyék túlságosan nagyok, hogy a megyéken belül
nincs érdekközösség, és ezért hiába adnak - papíron - a vármegyének
önkormányzatot -, ezt a keretet a lakosok nem tudják valódi
tartalommal kitölteni. Ennek folytán a vármegyei igazgatás
szükségszerűen üres malommá válik.

    Bibó azt javasolta, hogy vármegyék helyett "városmegyéket" kell
szervezni: a közigazgatás szervezetét a valóságos gazdasági,
társadalmi és közlekedési gócok körül kialakult organikus egységekre
kell építeni. 1946-os közigazgatási reeformjavaslatában az
önigazgatási szervezeteket 70-80 városi, vagy városiasodó központ
körüli városmegyékre kívánta bontani. (folyt.)



1990. július 22., vasárnap


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


- Megjegyzések az önkormányzati törv. vitájához - 1. folyt.


A 70-es évek elején készült területrendezési javaslatában 80-90
városkörnyékről írt, átlagosan 1000 négyzetkilométer területtel,
átlagosan 60-80 ezer lakossal, és egymástól 20-40 kilométerre fekvő
székhelyekkel. Ezeket a városmegyéket önkormányzati alapon javasolta
megszervezni, úgy hogy a városok szervesen kapcsolódjanak be a
városmegyébe és a környék életébe. Ehhez a szervezethez akarta
hozzárendelni a szakigazgatásokat -, úgy hogy ezek kirendeltségei
ugyanazokon a székhelyeken működjenek.

    Nem azt javaslom, hogy betű szerint vegyük át az 1946-os, és az
1971-es tervezetet. Az alapelvek azonban ma is érvényesek és
követendők.

    Befejezésül Bibó néhány sorát idézem. "A legnagyobb veszedelme
lenne a demokráciának, ha a régi szervezetet véglegesítenék. A
jelenlegi kereteket sem választással, sem kinevezéssel véglegesen
betölteni nem lehet -, tehát történelmi alkalom nyílik most arra,
hogy ahogy az államforma terén a köztársaságot véglegesítettük, úgy
most a közigazgatásban is új demokratikus szervezetet
véglegesítsük".

    A demokrácia követelménye nem az, hogy a mai községi, városi és
megyei keretek között végleges képviselőtestületet és végleges
tisztviselőket válasszunk -, hanem az, hogy teremtsük meg a
közigazgatás valóban demokratikus szervezetét, és azt töltsük ki
végleges választással. +++



1990. július 22., vasárnap


Vissza »

Partnereink
Dokumentumok
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB11BUD