|
|
|
|
A lipcsei ,,vásárdiplomácia,, (1. rész)
|
1989. március 10. péntek (MTI-Panoráma) - Aligha van a világon még egy vásár, amely olyan fontos politikai szerepet töltene be, mint a lipcsei. Március közepén és szeptember elején a tavaszi, illetve az őszi vásárok megnyitásáról szóló hírek az újságokban ma már inkább a politikai, mint a gazdasági hírek között szerepelnek. Lipcse ugyanis egyfajta ,,vásárdiplomácia,, helyszíne lett. A szász vásárváros árubemutatóin való nyugati részvétel és a vásárban zajló eszmecserék alapján mérik le az újságírók, hogy hol tart, miként fejlődik az NDK és egyes nyugati országok, de mindenekelőtt a két német állam viszonya.
Az ötvenes-hatvanas években, amikor a szocialista német állam még nemzetközi elismertetéséért küzdött, politikai jelentőségűnek számított, hogy kit sikerül megnyerni a lipcsei részvételnek, kivel tudnak a vásárban üzletet kötni. Másrészt a német kérdésben, s azon belül is Berlin státusának sajátos alakulásában keresendő, hogy Lipcse miért lett a diplomáciai érintkezések fontos helyszíne. A nyugatiak, különösen a nyugatnémetek, a hetvenes évek elejéig nem fogadták el azt, hogy Berlin keleti fele az NDK fővárosa. Nem is voltak hajlandók oda utazni. (Ez a fenntartás elvileg még létezik, de a gyakorlatban ma már nem akadályozza, hogy Berlinben tárgyalásokat folytassanak.) Amikor gazdasági és politikai érdekből egyre többen keresték az érintkezést az NDK vezetőivel, a lipcsei vásár kínálkozott olyan fórumnak, ahol az elvi álláspont feladása nélkül tárgyalhatnak, a kapcsolatfejlesztés szándékát tükröző gesztusokat tehetnek. A vásárok nyitónapján elmaradhatatlan program, hogy az NDK legfőbb vezetői, élükön Erich Honeckerrel, az NSZEP KB főtitkárával, az Államtanács elnökével körtsétát tesznek. Általában mintegy 30 ország kiállítóit keresik fel. A 77. évében járó főtitkár mindmáig vállalkozik erre meglehetősen fárasztó, három és fél vagy négy órás vásárjárásra. Csupán egyetlen alkalommal hagyta ki, 1987. szeptemberében, amikor bonni utazásának kezdete előtt egy nappal nyílt meg az őszi vásár. A két német állam közötti hivatalos érintkezések szaporodásával, a szerződéses kapcsolatok bővülésével a ,,vásárdiplomáciának,, már nem jut olyan nagy szerep, mint amilyet a nyolcvanas évek első felében betöltött, amikor még lényegesen ingadozóbb volt Berlin és Bonn viszonya. (folyt.)
1989. március 10., péntek 10:28
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
Lipcsei ,,vásárdiplomácia,, (2. rész)
|
Megfigyelők számára a legtöbbször helyesnek bizonyuló helyzetértékelések megírásakor fontos támpont volt, hogy a körséta során felkeresett nyugatnémet pavilonban Honecker elfogadta-e a hellyel kínálást, hajlandó volt-e koccintani vendéglátóival és milyen hangulatban, miről társalgott velük. A bonni gazdasági miniszter és több nyugatnémet tartományi miniszterelnök ma már szinte mindíg elmegy a lipcsei vásárra. Ennek kapcsán az egyik nyugatnémet lap tavaly már a ,,szokásos lipcsei zarándoklatról,, írt. Franz Josef Strauss bajor miniszterelnök az utóbbi években Lipcsében több ízben is kezet szorított Honeckerrel, Berlinben azonban egyszer sem kereste fel őt. A március 12-én nyíló vásárra - mint évek óta szokásos - ezúttal is az NSZK-ból érkezik a legtöbb külföldi kiállító. A két német állam közötti keresekdelem immár három éve tartó csökkenő irányzata nem ijeszti el a nyugatnémet üzletembereket. Remélik, hogy az NDK módosítja álláspontját, s bátrabban vesz igénybe hiteleket, meggyorsítja gazdasági szerkezetátalakítását. Ennek égető szükségességét mutatja, hogy az NDK éppen azért csökkenti importját, mert megfelelő mennyiségű és minőségű árualap híján nem tudja növelni kivitelét. Annak ellenére is zsugorodnak az NDK exportlehetőségei, hogy az NSZK-ba bevitt termékeit nem sújtja beviteli vám. A bonni felfogás szerint ugyanis mindmáig egységes a német vámterület. Az ebből fakadó előnyök kapcsán szokták említeni, hogy az NDK gyakorlatilag tagja a közös piacnak. A lipcsei vásár belpolitikai jelentősége is számottevő. Az NDK vállalatai mindíg itt rukkolnak elő újdonságaikkal, legyen szó akár új személyi számítógépről, akár új, VW-motorral felszerelt Wartburgról. A vásáron bemutatkozó mintegy 9 ezer kiállítónak a fele hazai. A ,,Lipcse-központúságot,, az is tükrözi, hogy az ország külkereskedelmi szerződéseinek kétharmadát ezeken a vásárokon kötik.+++ Pach Ferenc(Berlin), MTI-Panoráma
1989. március 10., péntek 10:32
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|