Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1990 › július 19.
1989  1990
1990. május
HKSzeCsPSzoV
30123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031123
45678910
1990. június
HKSzeCsPSzoV
28293031123
45678910
11121314151617
18192021222324
2526272829301
2345678
1990. július
HKSzeCsPSzoV
2526272829301
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
303112345
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
OS:

Vasárnap:

lakitelki falunap

" A politikai és a különféle szórakoztató programok reggel hat órától estig a község piacterén és a tőserdei Holt-Tisza partján zajlanak. "
BBC, Panoráma:

Moszkva adósságai

"Gorbacsov egy nyilatkozatát többen úgy értelmezték, hogy Moszkva bizonyos adósságainak törlesztését talán átütemezik. De miért lenne szüksége viszonylag kevés egy főre jutó adósságállománnyal rendelkező Szovjetuniónak átütemezni a visszafizetést?"

Felc. Ugye eljönnek majd a repülők? Főcím: Látogatóban a szolnoki középiskolás honvédkollégiumban

Tamás: - Édesapám katona, édesanyám polgári alkalmazott. Igen,
vehetjük úgy, hogy családi hagyomány. Tényleg repülős dinasztia,
hiszen apu is repülős, nagyapám is. Nyolcadikos koromban kezdtem
repülni Farkashegyen. Nem, nem mondhatnám, hogy féltem. Ezek a
vitorlázó gépek végtelenül biztosak.

    Mi a kollégium előnye? Szerintem a célirányú képzés. Azt
mondják, hogy aki egy vitorlázó géppel megtanult leszállni, annak
gyerekjáték ugyanazt megcsinálni a vadászgéppel. Aki közülünk kerül
be a főiskolára, az nem akkor lát először akadálypályát, egyenruhát.

    Zsolt: - Ha az ember nem hibázik, nem érheti baj. Ha hibázik? A
Góbé például leszáll magától, nyugodtan elengedheted a kormányt. A
sport? Elég komolyan vesszük
Jómagam a Vízügy SE-ben úsztam
általánosban. Hogy kezdődött? Apu repülőgép-szerelő, sokat kivitt
magával a reptérre. Itt lakunk a Széchenyin, kőhajításra a
kollégiumtól. Nem, nincs ebben semmi szívszorító. Még jó is, hogy
bármikor hazamehetek. Hát igen, az első két napon tényleg
hazavágytam. Aztán elmúlt. Iskolatársak vagyunk az öcsémmel, ő most
elsős a Széchenyi Gimnáziumban. Hogy látom a gimit? Úgy, hogy a
katonai osztályok jobban tanulnak
Nem hinném, hogy több a
kötöttségünk, mint bármelyik más kollégistának. Inkább úgy
mondhatnám, mi többet vállaltunk.

    Csaba: - Bajáról jöttem. Szerelmem a kosárlabda. Bánt, hogy nem
játszhatok az "Olajban". Célom természetesen a főiskola. Ez az, ami
itt tart. Igen, azt hiszem, nehezebb körülmények között tanulunk,
mint akinek otthon külön szobája van. Itt százötven ember csapkodja
az ajtót. Elég kötött a napirendünk. Ahhoz is alkalmazkodnunk kell,
meg egymáshoz is. Nem, az nem igaz, hogy itt laktanyás a rend. Az
kellene még csak
Nem, nem járunk egyenruhában, nem tisztelgünk,
ugyanolyan kollégisták vagyunk, mint bármelyik magyar középiskolás.
(folyt.)


1989. január 19., csütörtök 15:25


Vissza »


Látogatóban 2.

A repülés? Hát ez nagyon érdekes. Én például szédülök otthon a
tetőn, ha fölmegyek a tévé-antennát megigazítani, de fönn, ezer
méteren nem
Ugye furcsa? Szorongás? Van. De a gépek tökéletesek.
Bízni kell bennük és kész
Az nagyon jó érzés, amikor az oktató
hozzá sem nyúl a kormányhoz. Valóban, a suli elég furcsa
Mi vagyunk
a "katonai osztályok". Nem azt mondom, hogy lenéznek bennünket, de
az elgondolkoztató, amikor a tanár azt mondja: ez a fiú milyen
értelmes, de kár, hogy katona lesz. Igen, ezzel szembe kell néznünk.
A katonatiszti pálya presztizse nem emelkedett az utóbbi
évtizedekben


    Beszélgető partnereim a Magyar Néphadsereg 10. számú
középiskolai honvédkollégiumának másodéves növendékei. Urbán Tamás a
fővárosból, Duda Zoltán Szolnokról, és Lövész Csaba Bajáról.
Szolnokon vagyunk, a Széchenyi városrészben. Új épület a
honvédkollégium. A nyáron adták át, ősszel költöztek ide a fiúk. Az
ország 10. honvédkollégiuma 1987 őszén alakult. Miben különbözik a
többi kilenctől? Abban, hogy Szolnokon valóban célirányos a képzés.
Feladatuk a Magyar Néphadsereg repülőtiszti utánpótlásának
biztosítása. Ezért Szolnokra az ország bármely részéről
jelentkezhetnek a nyolcadikosok. És jelentkeznek is Zalától
Szabolcsig mindenhonnan. Az első évfolyamon hetvenegyen, a másodikon
hatvanhárman tanulnak.

    A jelentkezők között válogatnak. Az első két év tapasztalata
alapján háromszoros a túljelentkezés. Felvételi vizsga nincs, ám a
jelentkezőket mégis megszűrik alaposan.

    Alapkövetelmény a jó tanulmányi eredmény. Elsősorban a
matematika, a fizika és az orosz nyelv jegyei számítanak. A
kollégium nevelőtestülete, a szaktanárok, a pszichológusok másfél
napon át ismerkednek a pályázókkal. Mindebbe beletartozik az alapos
egészségügyi szűrővizsgálat is, hiszen aki bekerül, annak vitorlázó
repülésre alkalmasnak kell lennie. A fiúk az első két évben a
vitorlázó repüléssel ismerkednek. A komolyabb egészségügyi szűrés a
második tanév végén következik. Alkalmas-e a fiatal motoros
repülőgép vezetésére? És ha nem? Ott kell hagynia a kollégiumot?
Örökre búcsút mondhat már az általános iskolában választott
hivatásának?

    Nem
Kétségtelenül komoly lelki megrázkódtatás vár rájuk, mert a
többség nem lesz vadászrepülő, sem helikopter-vezető. Ám lehet
ugyanolyan értékes, a technikát kitűnően ismerő földi irányító


(folyt.)


1989. január 19., csütörtök 15:25


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


Látogatóban 3.

A matematikához, a fizikához és az oroszhoz még két kiemelt
tantárgy csatlakozik a kollégiumban: a repülésben és a
repülés-irányításban nélkülözhetetlen angol nyelv, valamint a
fizikai képességek megalapozásához a mindennapos testnevelés.

    A fiúk a Széchenyi Gimnáziumban tanulnak külön osztályokban, de
a többiekkel megegyező tanterv szerint. A különbség mindössze annyi,
hogy ők már hivatást választottak.

    A teljesen ingyenes ellátás - ahogy Szaniszló Attila százados, a
kollégium igazgatója megfogalmazza - nemcsak vonzerő, hanem bizony a
követelményeknek is alappillére.

    - Tavaly nyolc, az idén egyelőre egy fiú hagyott el bennünket -
tájékoztat az igazgató. - Számítunk is erre a lemorzsolódásra. Így
természetes, hiszen tizenhárom-tizennégy éves korában tényleg
rájöhet bárki; nem erre vágyott, nem ezt akarta.

    A közös nagy élmény - amit az ország egyetlen középiskolája,
egyetlen más honvédkollégiuma sem nyújt - a repülés. Ám nemcsak a
levegőben tanulnak vezetni, hanem a földön is
Mire leérettségiznek,
megszerzik a jogosítványt. De fő a repülés. Telepovszki Tibor
őrnagy, az igazgató repülésért felelős helyettese szerint a
kollégium akkor tölti be hivatását, ha a tanulás mellett a
rendszeres repülés lehetőségét is megadja a srácoknak. Egy éves
késéssel igaz, de megalakult a kollégium önálló repülőklubja.
Egyelőre vitorlázó és motoros repülő szakosztályokkal, ám ahogy
haladunk az időben, biztosan lesz ejtőernyős, sárkányrepülő és
hőlégballonos szakosztályuk is.

    És, hogy miért adjuk közre éppen most mindezt? Nem titkoltan a
nyolcadikosok pályaválasztását segítő szándékkal, hiszen január
végéig jelentkezhetnek a megyei Területvédelmi és Hadkiegészítő
Parancsnokságokon az ország összes középiskolai honvédkollégiumába,
így a szolnoki "repülős" kollégiumba is. (MTI-Press)


1989. január 19., csütörtök 15:26


Vissza »

Partnereink
Dokumentumok
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB10BUD