Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1990 › július 18.
1989  1990
1990. május
HKSzeCsPSzoV
30123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031123
45678910
1990. június
HKSzeCsPSzoV
28293031123
45678910
11121314151617
18192021222324
2526272829301
2345678
1990. július
HKSzeCsPSzoV
2526272829301
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
303112345
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
OS:

A Hungaroton dolgozóinak levele Andrásfalvy Bertalanhoz

"... megdöbbenéssel értesültünk róla, hogy Bors Jenő vezérigazgató munkaviszonyát a Művelődési és Közoktatási Minisztérium felmondta oly módon, hogy munkájára már másnap sem tartanak igényt. Az intézkedést antidemokratikusnak és elhibázottnak tekintjük, mivel: ..."
BBC, Panoráma:

Európai közösségi tagság?

"Kevesebb mint három hánappal ezelőtt Antall miniszterelnök közeli tanácsadója, Jeszenszky Géza, jelenlegi külügyminiszter azt mondta: Magyarország tagsága az Európai Közösségben akadémikus kérdés."

Rabár Ferenc a válsághelyzetről


-------------------------------


Washington, 1990. október 26. (Amerika Hangja, Esti híradó) - Mi
a véleménye a magyar kormánynak a közlekedési sztrájkról, a
kialakult hangulatról? Thassy Jenő:

    - A vonal túlsó végén a budapesti kormánytanács irodája, Rabár
Ferenc pénzügyminiszter van a telefonnál. Jelentést kaptunk
Budapestről és a vidéki városokból az ottani taxisofőröknek az
akciójáról és az elkeseredett hangulatról, amely bizonyos fokig
olyan messze elment, hogy a Kádár-rendszer alatti jobb állapotokat
emlegetik. Mi az Ön véleménye erről?

    - A hangulat valóban nagyon elkeseredett, és ezt a benzináraknak
a felemelése okozta. A benzináremelés egy gazdaságilag
elkerülhetetlen lépés volt a kormány részéről. Azt hiszem, hogy az
egész világon tudják, hogy a kuvaiti válság miatt a benzinárak
kétszeresére emelkedtek a közelmúltban. A magyar kormány ezt a
lépést nagyon sokáig halasztotta. Magyarországon a benzinár nem
szabadár, hanem hatósági ár, és most elkerülhetetlenné vált az
áraknak a felemelése, annál is inkább, mert a Szovjetunióból jövő
szállítások akadoznak. A harmadik negyedévben egyharmaddal kevesebb
olaj érkezett, és a negyedik negyedévben még kevesebbet várunk.

    A benzináremelés mértéke az tulajdonképpen nem a jelenlegi igen
magas olajárakhoz alkalmazkodott, hanem egy 25-29 dolláros
barrelenkénti árra volt alapozva. Olyan mértékű volt, hogy
Magyarországon mintegy 60-64 százalékos áremelést tett szükségessé.

    A taxivállalat dolgozói, a magántaxisok és általában a
szállításból és a fuvarozásból élők érthetően megrázkódtatásként
értékelték ezt az áremelkedést. Természetes, hogy tiltakoznak
ellene, hiszen arra kényszeríti őket, hogy átgondolják,
átkalkulálják a ráfordításaikat és ennek megfelelően tarifaemelésre
is fognak kényszerülni. Természetes, hogy a mai feszített gazdasági
helyzetben a tarifaemelés egyben egy keresletcsökkenést is fog
okozni, és ezt nagyon nehezen tudják elviselni. (folyt.)



1990. október 26., péntek


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


- Rabár Ferenc a válságról - 1. folyt.


A gazdasági megrázkódtatás tehát valóban nagyon kemény volt, és
lélektanilag is és gazdaságilag is indokolt, hogy ezzel szemben egy
tiltakozás alakult ki. A gazdasági indokoltságot úgy értem, hogy
azok, akik ebből élnek, kénytelen lesznek valóban mindent újra
átkalkulálni és átgondolni.

    - Mit tud a kormány tenni a segítségükre? Budapesten
valószínűleg - meg nem erősített számadatok szerint - körülbelül 20
ezer taxi van, New Yorkban talán 8 ezer, és a lakosságnak a száma
hatszorosa majdnem a budapestinek.

    - Igen.

    - Van-e mód a taxiengedélyek csökkentésére?

    - Természetesen. Nagyon sok minden más lehetőség is van arra.
Nem az áraknak a visszaállításával, mert ez lehetetlen. Hiszen
hogyha a benzinárakat visszaállítanánk az eredeti szintre, akkor ez
annyit jelentene, hogy a világpiaci ár és a hazai ár közötti
különbözetet támogatásként kellene a kormánynak megadni. Ez a
támogatás pedig másként azt jelenti, hogy azt valakitől el kellene
vonni. A társadalom minden rétege a teherviselőképesség határán van,
és másokat nem tudunk ezzel tovább terhelni, tehát az árakhoz nem
tudunk hozzányúlni.

    Ugyanakkor a kormány kész arra, hogy nyugodt körülmények között,
nem zsarolásnak a hatása alatt tárgyaljon a taxisoknak kiadott
koncepciókról, tárgyaljon arról, hogy az ebből élőknek a terheit
hogyan lehet más vonatkozásban csökkenteni, tehát minden szempontból
kompromisszumra kész.

    Egy dolgot nem tehet a kormány: a zsarolás hatásának nem
engedhet, mert az teljesen lejáratná azt hiszem nemcsak a nemzetközi
közvélemény előtt, hanem a hazai közvélemény előtt is. (folyt.)



1990. október 26., péntek


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


- Rabár Ferenc a válságról -2. folyt.


- Miniszter úr
Az egyik kifogása a taxisoknak, és ez még az
áremelés előtt volt, hogy a 20 forintos alapdíj messze túl alacsony.
Még el sem indította a motort, máris ráfizetett. Hogy lehet ezt
ellensúlyozni?

    - A díjtételeknek a megállapítása, a tarifának a meghatározása
az már réges régen nem a kormány feladata. Azon már túl vagyunk,
hogy ilyen dolgokat központilag határozzunk meg. Gyakorlatilag ők
teljesen szabadok a tarifa meghatározásában, és a tarifa
fokozatainak a megállapításában. Itt a kérdés - ahogy említettem -
inkább az, hogy a megemelkedett tarifa miatt keresletcsökkenésre
számítanak. Hozzá kell azonban azt is tenni, hogy a
keresletcsökkenés mértékét csak a gyakorlat fogja tudni megmondani.

    Ugyanígy csak a gyakorlat tudja megmondani, hogy Magyarországon,
pontosabban Budapesten 17 ezer taxira van-e szükség, vagy 15 ezerre,
vagy 12 ezerre. A piac sajnos így működik, hogy ezt csak a
gyakorlat, a tapasztalat, a dolgoknak a megérése tudja meghatározni.

    - A külső felmérés Magyarország helyzetéről rendkívül kedvező,
és úgy tűnik, hogy a kormány ez alatt a fél év alatt sok mindent
elért. Belülről nézve és a pillanatnyi fájdalmakat átszenvedve egész
más a szemlélet és a hangulat. Hogy lehetne áthidalni ezt a nagy
szakadékot?

    - Szerintem egyféleképpen: a lakosságnak az állandó,
következetes és nagyon őszinte tájékoztatásával. Ez a tájékoztatás
nem mindig volt egyenletes. Ennek oka volt a külső körülményeknek,
olyan külső körülményeknek a megjelenése, amelyek a kormány számára
is váratlanul jöttek. De kétségtelen, hogy az új külső
megrázkódtatások, tehát az olajválság, a kuvaiti helyzet, a szovjet
kereskedelem összeomlása és az aszály együttvéve olyan helyzetet
teremtettek, amelyek sokkal rosszabbak a kiinduló helyzetnél, és azt
a különbséget indokolják, amely a kormány kezdeti optimizmusa és a
jelenlegi szemlélete között valóban létezik. (folyt.)



1990. október 26., péntek


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


- Rabár Ferenc a válságról - 3. folyt.


Ugyanakkor meggyőződésem, hogyha az egyes társadalmi rétegekkel
következetesen és folyamatosan tórgyalunk, hogyha azokat nagyon
őszintén tájékoztatjuk, akkor a magyar népet meg lehet győzni, még
akkor is, hogyha ezek az intézkedések fájdalmasak, kellemetlenek, és
sokszor az elviselhetőség határát súrolják. +++



1990. október 26., péntek


Vissza »

Partnereink
Dokumentumok
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB10BUD