|
 |
 |
 |

A politikai egyeztető tárgyalások második fordulója (1. rész)
|

1989. június 21., szerda - A politikai egyeztető tárgyalások második plenáris ülését szerdán tartották meg a Parlament Vadász-termében, egy héttel az első fordulót követően. A tárgyaláson egyenrangú és egyenjogú félként résztvevőket - az MSZMP, az Ellenzéki Kerekasztal, valamint az úgynevezett harmadik oldal delegációját - Szűrös Mátyás, az Országgyűlés elnöke, a tanácskozás elnöke köszöntötte.
A tárgyalóasztalnál az MSZMP részéről Pozsgay Imre, Iványi Pál, Berecz János és Fejti György, az Ellenzéki Kerekasztal oldalán a Bajcsy-Zsilinszky Endre Baráti Társaságtól Vígh Károly, Morvai László, Zétényi Zsolt, Domokos István, a Fiatal Demokraták Szövetsége képviseletében Kövér László, Orbán Viktor, Fodor Gábor, a Független Kisgazda-, Földmunkás és Polgári Párttól Prepeliczay István, Boross Imre, Hardi Péter, a Keresztény Demokrata Néppárttól Keresztes Sándor, Füzessy Tibor, Szakolczay György, a Magyar Demokrata Fórumtól Für Lajos, Sólyom László, Szabad György, a Magyar Néppárttól Márton János, Kónya László, Varga Csaba, a Magyarországi Szociáldemokrata Párttól Révész András, Takács Imre, a Szabad Demokraták Szövetségétől Mécs Imre, Pető Iván, Magyar Bálint, a Független Szakszervezetek Demokratikus Ligájától Bruszt László, Kerényi Imre, Fonyódi Ilona foglalt helyet. Az úgynevezett harmadik oldal delegátusai a Baloldali Alternatíva Egyesüléstől Kemény Csaba, Drucker György, Varjas András, a Hazafias Népfronttól Huszár István, István Lajos, Kukorelli István, a Magyar Demokratikus Ifjúsági Szövetségtől Nagy Imre, Boldvai László, Rabi Béla, a Magyar Ellenállók, Antifasiszták Szövetségétől Sárközi Sándor, Ispánovics Márton, Csillag László, a Magyar Nők Országos Tanácsától Duschek Lajosné, Fazekas Sándorné, Soósné dr. Dobos Mária, a Münnich Ferenc Társaságtól Berényi Ferenc, Aggod József, Széchy András, a Szakszervezetek Országos Tanácsától Kósáné Kovács Magda, Bálint Attila és Hajdú Attila voltak jelen. (folyt. köv.)
1989. június 21., szerda 19:23
|

Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
 |

A politikai egyeztető tárgyalások második fordulója (2. rész)
|

Szűrös Mátyás elöljáróban emlékeztetett arra, hogy az elmult héten az egész ország nagy figyelemmel kisérte az Ellenzéki Kerekasztal, az MSZMP és a különböző szervezetek és mozgalmak alkotta harmadik tárgyalócsoport első plenáris ülését és a további szakértői megbeszélésekről szóló hireket. Utalt arra is, hogy a nemzeti megbékélés jegyében temettük el Nagy Imrét és sorstársait. Politikánk, de főleg nemzetünk erkölcsileg erősödött - állapitotta meg, majd igy folytatta: - Az a tény, hogy a három tárgyaló fél ma nyilvános plenáris ülésen folytatja munkáját, valamint az, hogy a megfigyelők státuszába jelentkezők száma is megnőtt, azt bizonyitja: mindenki tudatában van annak, hogy milyen nagy felelősséggel tartozik az országnak, a nemzetnek. - Köztudomásu, hogy az országgyülés ülésszakát junius 27-re - az előkészitett törvényjavaslatok és más előterjesztések megtárgyalására és természetesen döntéshozatalra - összehívtam. A napokban zajló képviselői csoportülések és bizottsági ülések kapcsán jelezni kívánom a tárgyaló feleknek, hogy az országgyülési képviselők ugyancsak igen nagy figyelmet szentelnek az önök tárgyalásainak. Úgy gondolom, a tárgyalófelektől is elvárható, hogy a képviselőket időben és kellő mélységben megismertessék a tárgyalások eredményeivel, felvetéseivel, hogy azokkal kapcsolatban véleményüket kialakithassák. Mindenki számára alapvető fontosságu a politikai egyeztető tárgyalások és az országgyülési munka összehangolása. (folyt.köv.)
1989. június 21., szerda 19:31
|

Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
 |

Politikai egyeztető tárgyalások második fordulója (3. rész)
|

Az országgyűlési képviselők tudatában vannak annak, hogy döntéseik társadalmi és politikai hátterét nagy mértékben a három fél tárgyalásai adhatják meg. A mai helyzetben nincs vesztegetni való időnk, de a kapkodás, a sietség, a végiggondolatlanság sem lehet vezérlő elvünk. Éppen ezért, amikor arra kérem önöket, hogy a tárgyalások eredményes folytatása és mielőbbi sikeres befejezése legyen a cél, egyetértek azokkal, akik azt jelzik, hogy a társadalomban összegyűlt feszültségek, gondok olyan sokrétűek, bonyolultak, hogy megoldásuk nemcsak közös erőt, hanem alkalomadtán sok időt és türelmet is igényel. A sürgető idő és a megalapozott döntéshozatal látszólag egymásnak ellentmondó követelménye úgy tűnik feloldhatónak, ha a tárgyalások a bizottságokban, a szakértői megbeszéléseken rendkívüli intenzitással folytatódnak. Az első plenáris ülés óta eltelt néhány hét alatt a tárgyalófelek szakértői megállapodtak a pontos tematikáról, a tárgyalási szintekről, a munkabizottságok kiküldéséről, valamint a megfigyelők meghívásáról. Ezt részletesen ismertetve elmondta: Az első témakörben az érdemi politikai tárgyalások keretében a demokratikus politikai átmenet megvalósítását szolgáló elvek és szabályok meghatározása a feladat. Elsőként: az alkotmány-módosítás időszerű tételei, a köztársasági elnöki intézmény és az alkotmánybíróság kérdései. Másodszor: a politikai pártok működésének jogi szabályozása. Harmadszor: a választásokkal kapcsolatos kérdések, a választójogi törvények. Negyedszer: a Büntető Törvénykönyv és a Büntetőeljárási Törvénykönyv módosításának elvei. Ötödször: a tájékoztatás és az információ kérdései, az új tájékoztatási törvény. Hatodszor: az erőszakos megoldásokat kizáró jogi garanciák megteremtése. A gazdasági és szociális válság leküzdésének stratégiai feladatai tekintetében, először: a gazdasági válság, az eladósodás, szerkezetátalakítás, az infláció stb. kezelésének stratégiai kérdései. Másodszor: a gazdasági válság szociális következményei és kezelésének módjai. Harmadszor: a tulajdonreform - különös tekintettel az állami vagyon átalakulására. Negyedszer: a földtulajdon és a szövetkezeti törvény kérdései. Ötödször: a költségvetési reform és az államháztartási törvény. Hatodszor: a versenyjog és a monopolellenes szabályozás, a vállalkozások jogi akadályainak lebontása. (folyt.köv.)
1989. június 21., szerda 19:36
|

Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
 |

A politikai egyeztető tárgyalások második fordulója (4. rész)
|

Az egyes témakörökön belüli további alkérdések meghatározása, a már elfogadottak pontosítása - ha a tárgyalások menete ezt igényli - a bizottságok feladata. A felsorolt témák érdemi tárgyalása a soros plenáris ülést követően haladéktalanul megkezdődik. Tekintettel a politikai átmenethez tartozó első, második és harmadik téma sürgősségére mindhárom fél indokoltnak tartja ezekben a gyorsított ütemű munka vállalását. A tárgyalások három szinten folynak: a plenáris ülésen, amely általában deklaratív politikai funkciókat tölt be. A témaköröknek megfelelően létrehozott két bizottságban, ahol lehetőség nyílik a szakértői munka koordinálására és a felmerülő vitás kérdések politikai eszközökkel történő feloldására. A témák szerint kialakított munkabizottságokban, amelyek a szakértői munka keretéül szolgálnak. A két bizottságot a tárgyalóküldöttségek a mai napon kiküldik, és egyben felhatalmazzák őket a munkabizottságok megalakítására. A megállapodásban a felek megerősítik, hogy a plenáris üléseket nyitottá kívánják tenni a megfigyelők számára. Ugyanakkor fontosnak tartják, hogy a megfigyelők meghívásakor a következő szempontok érvényesüljenek: ténylegesen működő, nyilvánosságra hozott politikai platformmal rendelkező, továbbá országos szervezetként tevékenykedő - ha a tárgyalófelek valamelyike által nem képviselt szervezetek jelentkezését fogadja el a plenáris ülés elnöke. Szűrös Mátyás megnyitó szavait követően a demokratikus politikai átmenet megvalósítását szolgáló elvek és szabályok meghatározásával kapcsolatos felszólalások, nyilatkozattételek hangzottak el. Elsőként Pozsgay Imre, a Magyar Szocialista Munkáspárt e kérdésben kijelölt szóvivője kapott szó. A Politikai Bizottság tagja bevezetőjében hangsúlyozta: - Örömmel állapítom meg az MSZMP képviseletében, hogy a szakértők körében folytatott tárgyalások eredményeként plenáris ülést tarthatunk, tanúsítva, hogy közös szándék mutatkozik meg dolgaink, ügyeink előrevitelére. Az előbb ismertett megállapodások feljogosítanak erre a kijelentésre. (folyt.köv.)
1989. június 21., szerda 19:42
|

Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
 |

A politikai egyeztető tárgyalások második fordulója (5. rész)
|

- Szeretném azt is elmondani - éppen az idézett pontokhoz kapcsolódva -, hogy az MSZMP az előzetes megállapodásnak megfelelően tartja magát ahhoz a megegyezéshez, hogy bizonyos kérdésekben nem alkotnak törvényt mindaddig, amíg létre nem jön az előzetes politikai megállapodás. Ennek megfelelően - és ezt egyszersmind bizonyságul is említve - a bizalom alapjául fölajánlva jegyezem meg, hogy a június 27-én kezdődő országgyűlési ülésszakon az érintett törvénytervezeteket nem javasoljuk a kormánynak az Országgyűlés elé terjeszteni. Ezzel a bejelentéssel tartozom tisztelt tárgyalópartnereinknek és egyszersmind az együttműködésre felszólító tételként is szerettem volna előadni. Ami a demokratikus Magyarország megteremtésében vállalt szerepeket illeti, az MSZMP álláspontjáról szeretném tárgyalópartnereinket tájékoztatni. Olyan politikai berendezkedésre törekszünk, amelyben a politikai akarat az állampolgártól ered, s ezt az akaratot egy civil társadalom hiteles és alulról jövő kezdeményezésére épülő intézményei valósítják meg. Az európai politikai kultúrának és a XX. századi tapasztalatoknak megfelelően az MSZMP ezen állampolgári akarat kifejezésére egyik alkalmas formaként elfogadja a szabad választási rendszert, amely pártok küzdelmében fejezi ki ezt az állampolgári akaratot, szándékot. Ennek összes konzekvenciáját, saját eddigi politikai gyakorlatára nézve is, levonja. Legfőképpen azt, ami már az első tárgyaláson is a szándéknyilatkozatban elhangzott: felhagy a pártállam és az állampárt összefonódásából származó monopolisztikus hatalomgyakorlási móddal. Az MSZMP a plurális politikai berendezkedés szellemében, alkotmányosan intézményesített formái között vállalja a politikai küzdelmet az állampolgárok jóindulatának elnyeréséért, - korrekt, a nemzet érdekeit szem előtt tartó program és ennek megfelelő személyzeti politika alapján. Ez az a legfontosabb, talán mindannyiunknak közmegegyezésül is szolgálható politikai szempont, amelynek alapján a Magyar Szocialista Munkáspárt saját szervezetét is felülvizsgálja, és ezeknek a követelményeknek a szolgálatába állítja. Ennek a szemléletnek megfelelően és ebből következően az MSZMP számára a többi párt a programok harcában jelen lévő versenytárs. Ám ugyanakkor az a helyzet az állampolgárok számára azért is kedvező, mert ily módon szabadon fejezhetik ki akaratukat és dönthetnek politikai szándékaikat illetően. (folyt.köv.)
1989. június 21., szerda 20:17
|

Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
 |

A politikai egyeztető tárgyalások második fordulója (6. rész)
|

Ez a berendezkedési forma a közös magatartást illetően csakis a türelemre, a kölcsönös megértésre épülhet. Ebből a megértésből következik, hogy az MSZMP nem kívánja saját világnézetét és politikai törekvéseit kényszer útján, vagy különböző kényszerítő intézmények alkalmazásával általános társadalmi programmá tenni, csakis a választási küzdelemben megméretni. Ugyanakkor elvárja és reméli, hogy ebben a választási küzdelemben saját szociális programját és világnézeti, politikai elképzeléseit ugyanolyan szabadon hirdetheti, mint a többi párt és mozgalom. Ez a politikai szándékok dolgában fontos bejelentés következményekkel és remélhetően megfelelő következményekkel jár a törvényalkotásra, az állami berendezkedés megtervezésére. E tekintetben a Magyar Szocialista Munkáspárt következetesen tartva magát az előbb megfogalmazott elvekhez, az állami berendezkedés szempontjából az alkotmányos garanciákkal rendelkező jogállamot tartja a XX. századvégi európai Magyarország számára a legalkalmasabbnak. Ez a jogállami forma természetesen megköveteli az itt most halasztást szenvedő törvények meghozatalát. Alkotmányelőkészítés, választási törvény, az államformáról vagy a köztársasági elnökről szóló törvény és a pártok működését szabályozó jogszabályok nélkül ez a jogállami berendezkedés nem valósítható meg. A helyzet paradoxonát is érzékeli a Magyar Szocialista Munkáspárt: olyan feltételek között kell elvégezni ezt a feladatot, amikor sokan vitatják annak a törvényhozó testületnek a legitimitását, amely ezen törvények meghozatalára hivatott. E helyzet feloldása csak itt a tárgyalóasztalnál képzelhető el. Szeretném kijelenteni, hogy a törvényhozó munkát nem kellene megakadályoznunk. A törvényhozásnak szabad utat kellene engedni ahhoz, hogy az ország ne a bénultság és a szétesés reménytelenségével nézzen a jogállam megteremtése elé. Reményt kellene adni ahhoz, hogy a nemzetért, az országért felelős, s ezt a felelősséget - miként az előző tárgyaláson is elhangzott - nem egyenlő mértékben hordozó tárgyaló felek megállapodásra jutnak a jogállam megteremtésében és berendezésében. A tárgyalásokon tehát a konkrét törvénytervezetek dolgában előzetes politikai egyezségre kell jutnunk, s utána a kormány ezen egyezség szellemében terjesztheti az Országgyűlés elé a javaslatokat. Bízni kell abban, hogy a Parlament pontosan érzékeli azt a politikai folyamatot, amely az országban zajlik és a tárgyalóasztalnál megszületett egyezséget akceptálja és törvényerőre emeli. (folyt. köv.)
1989. június 21., szerda 20:28
|

Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
 |

A politikai egyeztető tárgyalások második fordulója (7. rész)
|

- Végül szeretnék arról szólni: az MSZMP természetesen nem vakon és nem tájékozatlanul vesz részt ezeken a tárgyalásokon. Tudja, hogy miközben eltökélten és politikáját remélhetően visszafordíthatatlanul ebbe az irányba viszi, működnek olyan politikai erők az országban, amelyek számára ez a folyamat az anarchia látszatát, a berendezett és képzetüknek megfelelő világ szétesését jelenti, s ragaszkodnak ahhoz a világhoz, amelyben nevelkedtek és amelyhez eszméiket, elkötelezettségüket láncolták. Ezt - a tolerancia jegyében - a nyílt politika egyik elemének kell tekinteni, ugyanakkor történelmi felelősségénél fogva az MSZMP-nek kell a leghatározottabban küzdenie azért, hogy ezek az erők ne nyerhessenek olyanfajta politikai teret, amelyben a politikai küzdelem károsultja a nép legyen. A szabad választásokon kifejeződő politikai küzdelmet a nép javárar szeretnénk eldönteni, összes következményével együtt, a politikai és hatalmi vákuum létrejötte nélkül, az átmenetet már a tárgyalófelek közös akarata szerint irányítva, a Parlamentben, a törvényhozáson keresztül. - Ezeket tartottam fontosnak - a minap elhangzott szándéknyilatkozaton túlmenően - itt és most, mint előrehaladási feltételt kijelenteni. Ezeken a pontokon tárgyalópartnereink remélhetőleg a társulást vállalni tudják - ehhez kérjük az együttműködést. (folyt.köv.)
1989. június 21., szerda 20:35
|

Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
 |

Politikai egyeztető tárgyalások - Szabad György (8. rész)
|

Pozsgay Imrének a nyilatkozat-tételét követően Szabad Györgyöt, az Ellenzéki Kerekasztal szóvivőjét illete a szó. Tisztelt elnök úr Tisztelt tanácskozás - Az Ellenzéki Kerekasztalt alkotó szervezetek a magyar nemzet felemelésére, a demokratikus jogok biztosítása révén törekszenek méghozzá annak nagyon őszinte reményében, hogy békés és következetes küzdelmüket megértéssel fogadják és rokonszenvvel támogatják nemcsak idehaza, hanem ezt teszi Kelet és Nyugat, mindenekelőtt pedig a szomszédos Ausztria, Csehszlovákia, Jugoszlávia, Románia és a Szovjetunió népei és kormányai. Ha rajtunk múlik, nem fog senki csalódni, aki bizalomért bizalmat, barátságért barátságot, együttműködési készségért együttműködési készséget kér tőlünk, és ajánl a válságból való kilábalásért küzdő nemzetünknek. Tisztelt tanácskozás Az Ellenzéki Kerekasztal június 13-i nyilatkozatában kijelentettük, hogy a megkezdendő és - Pozsgay Imrével egybehangzó reménnyel mondom - kívánságunk szerint a megegyezésig folytatandó pártközi tárgyalások célját a békés átmenet biztosításában látjuk, mégpedig az egypártrendszerre alapozott jelenlegi uralmi viszonyokból a megteremtendő jogállam keretei között működő képviseleti demokráciába. A tárgyalások során mindenekelőtt olyan, törvényekbe foglalandó megegyezésre törekszünk tehát, ami lehetővé teszi, hogy az 1848-ban megalapozott és korszerűsítve új életre keltendő képviseleti demokrácia a valóban szabad választásokon megnyilatkozó népakarat megtestesítője lehessen és legyen. Az elnökünk, Szűrös Mátyás által most ismertetett napirendi megegyezés ilyen irányultságú. Nem tárgyalási sorrendjének, hanem belső logikájának szálán haladva, fontossági sorrendben mindenekelőtt új választási rendszer kidolgozását javasoljuk. Indítványozzuk, miszerint: az elkészítendő törvényjavaslat egyfelől azt biztosítsa, hogy minden választó gondosan mérlegelhesse, majd szabadon és titkosan eldönthesse, ki, illetve milyen irányzat által kívánja képviseltetni érdekeit és politikai akaratát. Másfelől gondoskodjék a megegyezésen alapuló új választási rendszer arról, hogy minden, a képviseleti demokrácia alapelveinek sérthetetlenségét vállaló, egyben a választások erőszakos vagy csalárd befolyásolását megtagadó politikai párt és szervezet azonos, demokratikus feltételekkel állíthasson jelölteket, és törvényes eszközökkel azonos feltételekkel küzdhessenek megválasztásukért. (folyt.köv.)
1989. június 21., szerda 21:05
|

Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
 |

Politikai egyeztető tárgyalások - Szabad György (9. rész)
|

Gondoskodjék a javaslat a választások lefolytatásának, a szavazatok összeszámlálásának, az eredmények közzétételének demokratikus rendjéről és tisztaságáról. A szabad választások is feltételezik a jelenlegi alkotmány módosításának Szűrös Mátyás által jelzett szükségességét. Többek között elkerülhetetlennek tartjuk, hogy egy, a most kezdett tárgyalások keretében kidolgozandó törvényjavaslat rendelkezései értelmében felcseréltessék a jelenlegi alkotmánynak az egypárti hegemóniát megállapító tétele a többpártrendszer működésének törvényesítésével. Itt jegyezzük meg, hogy a köztársasági elnöki intézmény bevezetéséről és egy alkotmánybíróság felállításáról rendelkező törvények megalkotását is a szabad választások eredményeként összeülő új parlamenttől várjuk. Ez azonban korántsem jelenti azt, hogy ne lennénk készek a mostani pártközi tárgyalásokon olyan közös alapelvek kidolgozására, amelyek - befejezett tények teremtése nélkül - elősegíthetnék a megválasztandó országgyűlés majdani törvényalkotó munkáját e téren is. Harmadikként azt tartjuk szükségesnek, hogy a többpártrendszernek államjogunkba való újra beiktatásával járjon együtt a pártok megalapításának, működésük politikai, jogi és anyagi feltételeinek törvényes szabályozása, oly módon, hogy az általa biztosított lehetőségekkel a kitűzendő választások előtt az érdekeltek már legalább három hónapon át zavartalanul élhessenek. Annak is, hogy a választásokig és a választásokon minden honpolgárunk, illetve minden törvényesen működő politikai szervezet szabadon élhessen jogaival, feltétele és biztosítéka kell, hogy legyen a Büntető Törvénykönyv és a büntetőeljárási jog megfelelő, azaz a politikai jogok kiterjesztésével összhangban álló reformja, amelynek szükséges kitérnie az úgynevezett rendőri kényszerintézkedések megszüntetésére és a fennálló szabálysértési jog revíziójára. Nélkülözhetetlennek tartjuk új tájékoztatási, illetve információs törvény megalkotását annak érdekében is, hogy a választók ne vaktában, hanem a demagóg befolyásolási kísérletekkel szemben is a lehetséges mértékig felvérteződve, felismert érdekeik tényleges képviselőire szavazhassanak. (folyt.köv.)
1989. június 21., szerda 21:11
|

Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
 |

Politikai egyeztető tárgyalások - Szabad György (10. rész)
|

Indokolt tehát, hogy egy további törvényjavaslat, amikor a tudatformálás teljes eszköztárának használatát a demokrácia, a szabadság és a közerkölcs követelményeinek szem előtt tartásával újraszabályozza, gondoskodjék arról, hogy a választásokon induló valamennyi politikai szervezet körültekintően kialakítandó módon és mértékben élhessen, de lehetőleg egyikük se élhessen vissza a hírközlés, a sajtó, a rádió és televízió által nyújtott lehetőségekkel. Itt említjük meg, hogy szükségesnek tartjuk a személyes jogok fokozottabb védelmét a modern információs rendszerekre is időben kiterjeszteni. Végül, de nem utolsó sorban, a választások szabadságának és demokratizmusának biztosítása szempontjából is mellőzhetetlennek tartjuk olyan törvények megalkotását, amelyek az erőszak alkalmazásának még a lehetőségét is kizárják a közéletből. Ennek biztosítékait látjuk minden fegyveres testület, különösképpen az állambiztonsági szervezet feladat- és hatáskörének pontos rögzítésében, működésük hézagtalan alkotmányos ellenőrzési rendszerének megteremtésében és minden fegyveres erő pártpolitikai semlegesítésében. Indokoltnak tartjuk a megegyezést, a munkásőrség és más fegyveres segédalakulatok feloszlatásának kérdésében. Felülvizsgálandónak és szükség szerint módosítandónak tartjuk a fegyverviselési jogot, a fegyveres testületek szolgálati szabályzatait és a katonai büntetőjogot. Mindezt az 1989. június 10-én kötött előkészítő megállapodás II. részének 2. és 3. pontja értelmében megalakítandó politikai munkabizottság elé utalandónak tekintjük. Célszerűnek azt véljük, ha a fentiekkel összhangban megállapítandó feladatok ellátásának munkarendjét - összhangban elnökünk által elmondottakkal - maga az érdekelt bizottság készíti el, figyelemmel az idézett megállapodás azon pontjára is, miszerint az egyes munkabizottságok szakértők bevonásával albizottságokat is létrehozhatnak. Értelemszerűen érvényesítendőnek tekintjük mindezt, a gazdasági munkabizottság kívánatos munkamódszerére is, jelezve, hogy annak, felfogásunk szerint, a megszerzendő információk birtokában, mindenekelőtt olyan, eddig nélkülözött átfogó és realizálható gazdasági koncepció kialakítására kell törekednie, amely tényleges és megbízható alapja lehet majdani törvényhozási kezdeményezéseknek. (folyt.köv.)
1989. június 21., szerda 21:16
|

Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
 |

Politikai egyeztető tárgyalások - Szabad György (11. rész)
|

Az Ellenzéki Kerekasztal megelégedéssel veszi tudomásul, hogy - Pozsgay Imre államminiszter mostani bejelentésének tanúsága szerint - a kormányzat kész eleget tenni a június 10-i pártközi megállapodás azon követelményének, miszerint idézem a megállapodás szövegéből: ,,a tanácskozás ideje alatt a felek tartózkodnak minden olyan egyoldalú lépéstől, amely meghiúsítaná a tárgyalás célját, a törvényalkotás nem előzheti meg a politikai megállapodásokat tehát,,. Annál is inkább örülünk ennek a mostani bejelentésnek, hiszen a nemzet túlnyomó többségéhez hasonlóan az Ellenzéki Kerekasztal szervezetei és jelenlévő képviselői nagyon fontosnak tartják e tárgyalások sikerét, feltétlenül elhárítandónak tartanak tehát minden esetleges gáncsoskodást, úgy gondoljuk népünk többségének akaratával megegyezően - mondotta végezetül Szabd György. (folyt.köv.)
1989. június 21., szerda 21:19
|

Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
 |

Politikai egyeztető tárgyalások - Kukorelli István (12. rész)
|

Kokorelli István a harmadik oldal képviseletében kijelentette: elfogadják az előkészületek során kialakított és Szűrös Mátyás által ismertetett tárgyalási témákat, kiegészítést nem kívánnak hozzátenni. Ezután így folytatta: különösen fontosnak érezzük a 6. pontban megfogalmazott gondolatot az erőszakos megoldásokról, a direkt politikai harc eszközeiről való lemondást. Ennek át kell hatnia közéleti magatartásunkat és megalkotandó törvényeinket egyaránt. Örömmel hallottuk Pozsgay Imre bejelentését, hogy az MSZMP nem javasolja a törvények idő előtti napirendre tűzését. A törvényjavaslatoknak a döntéshozatalról való levétele politikai győzelem, nem politikai vereség, hanem a józan politikai belátás eredménye. - A békés és demokratikus politikiai átmenet folyamatában kiemelkedő jelentősége van a választásoknak, amely a törvényalkotás ütemezésének beszámítási pontja. Erre az időpontra figyelve ki kell cövekelnünk a sebességkorlátok alsó- és felső táblahatárait. - A hat tárgyalási témából mi valósítható meg a választásokig és mi az, amit feltétlenül el kell halasztani? A nyitó plenáris ülésen egyetértés volt közöttünk, hogy az új alkotmányról a választások után összeülő Országgyűlésnek kell döntenie, s addig lényeges alkotmánymódosítások ne legyenek. 1949 óta így is a 21. alkotmánymódosításnál tartunk, ebben az évben már három jelentős alkotmánymódosítás volt. Augusztus 20-án egységes szerkezetű alkotmányszöveg hiányában nehéz lesz eldönteni, milyen hatályos alkotmányt ünnepelünk. Kezdeményezzük legyen ez az ünnep a magyar államiságnak az államalapításig visszamutató nemzeti ünnepe. - Javasoljuk, hogy az alkotmánybíróságról szóló törvény - amelyet a párttörvény napi aktualitása tett sürgetővé - az új alkotmánnyal együtt alkossa meg az Országgyűlés, és csak ezt követően jöjjön létre a jogállamiságnak ez a hatalommegosztás elvein és a pártatlanságon alapuló nagyon fontos intézménye. - A köztársasági elnökről szóló törvényjavaslat elhalasztása mellett érvek sorolhatók, amelyeket kompromisszumként hajlandók vagyunk elfogadni. Mégis, gondoljuk meg jól közösen: ezzel a törvénnyel nem kellene-e kivételt tenni. Ezt az új intézményt mindenképpen a választásokkal összefüggésben érdemes megítélni, és nem csak a választások utáni erőviszonyok tükrében. Ezek pártpolitikai megfontolások, amelyeket alá kell rendelni az ország érdekeinek. (folyt.köv.)
1989. június 21., szerda 21:29
|

Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
 |

Politikai egyeztető tárgyalások - Kukorelli István (13. rész)
|

Reálisan fel kell készülnünk integrációs erővonalak hiányában az ország kormányozhatatlansági helyzetére, és éppen ezért stabilizátorokra van szükség. Ki fogja például a választások eredményének közzététele után a koalíciós kormányalakítási tárgyalásokat lebonyolítani? A köztársasági elnök ebben az átmeneti időben - mint ahogy a legtöbb országban is az egyik funkciója - a magyar nemzet egységének a szimbóluma lesz. Nem kívánok érveket felhozni a párttörvény mellett. Ennek a törvénynek az igénye még az egypárti politikai berendezkedésben fogalmazódott meg - jól emlékszünk az egyesülési törvény vitájára. Nem a pártok szabályozhatóságának kérdését vetjük el, azokat funkcionálisan, más-más törvényekben lehet és kell is szabályozni. Az egyesülési törvényben ismert közhatalmi korlátok elegendőek, külön regisztrációs párttörvényre nincs szükség; a nyilvántartásba vételt végezze el a rendes bíróság. - A pártok gazdasági tevékenységét csak megmérettetésük után lenne célszerű szabályozni. Itt és most a gazdasági infrastruktúra megteremtésére van szükség, amely két- és többoldalú alku eredménye lehet. Ezt valamennyi újonnan létrejött független politikai szervezet viszonylatában sürgetjük és támogatjuk. Végrehajtása állami feladat. - A politikai reformlépések közül kiemelkedő jelentősége van a választásoknak - ebben Szabad Györggyel egyetértünk. Nézetünk szerint helyi önkormányzati választásokra - az erről szóló külön törvény alapján - az alkotmány és az önkormányzati törvény megalkotása után kerülhet sor. - Az országgyűlési választásokról szóló törvény mielőbbi kidolgozása közös érdekünk, a tárgyalási témák közül legyen ez a soron következő plenáris ülések első napirendje. - A harmadik tárgyalófél az egykamarás politikai képviselet híve. Leszögezhető: a jelölési rendszer pártpolitikai legyen, de megőrizve a választások komolyságát, ne zárja ki az állampolgárokat és a közösségeiket megszervezni képes társadalmi szervezeteket és mozgalmakat. A választókerületi rendszer az ország valós településszerkezetén alapuló vegyes, átmeneti megoldás legyen. A vidéki Magyarországon, ahol a politikai tagoltság még mindig érezhető, maradjon meg a többségi elvet felhasználható egymandátumos választókerületi rendszer. A lényeg; ki kell egyensúlyozni a két választási rendszer hátrányait. (folyt.köv.)
1989. június 21., szerda 21:37
|

Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
 |

Politikai egyeztető tárgyalások (14. rész)
|

- Kiemelt jelentősége van a választási agitációnak, amelynek etikai kódexét és az esélyegyenlőség elvét a törvénynek tartalmaznia kell. A választások törvényességének biztosítéka a választási bíráskodás, és a választást lebonyolító szervezetek politikai kiegyensúlyozottsága legyen. A választásokról folytatandó vitában nem lesz könnyű a politikai egyeztetés, mert kialakulatlan, nem stabizálódott politikai környezetre kell optimális megoldást találni. Illúzió olyan törvényi technikákban bízni, amelyek minden politikai erőnek és a kormányzatnak egyaránt megfelelnek. Még egyszer hangsúlyozzuk: a pártpolitikai megfontolásokat rendeljük alá az ország érdekeinek. - Az állam elleni bűncselekmények szabályozásának felülvizsgálatával ne várjuk meg az új alkotmányt. A békés átmenet nézőpontjából át kell gondolni a Büntető Törvénykönyv minden egyes paragrafusát. A büntetőeljárási törvényben a védelem joga legyen egyensúlyban a közvád szerepével, és a kényszerintézkedésekből tünjenek el a diszkrecionális (kizárólagosságot fenntartó) normák. A szabálysértési jog hosszabb távon ne az államigazgatási igazság szolgáltatásban valósuljon meg. Ami az ötödik témát, a tájékoztatás és az információ kérdését illeti: a valóság fejleményeihez képest a jogi szabályozás jelentős lemaradásban van. Magyarországon a tömegkommunikáció hatalmi tényező; politikai nyílvánosság van; látjuk azt is, hogy a tényleges hatalom az információ birtoklásában rejlik. Az 1986. évi II. törvény ,,újságírótörvényre,, sikeredett, lényeges koncepcionális kérdéseket nem szabályoz. Így például az állampolgárt egyetlen egy esetben sem említi. E törvények megalkotását sürgetjük, s javasoljuk: ne csak a közvetítő rendszert szabályozzák, hanem jelenjen meg az állampolgár, és védjük a személyiség jogait. Sürget az idő a választások és a nyilvánosság összefüggéseinek tisztázása miatt is. - Végezetül szeretnénk leszögezni: ma törvényeinket olyan világpolitikai helyzetben alkothatjuk meg, amikor nincs modellkényszer. Rendkívül nagy a mozgástér, mert mindenkitől tanulhatunk. Vigyázzunk arra, nehogy a szerves fejlődéstől idegen lépéseket tegyünk. Nézetünk szerint Európának több történetileg kialakult régiója van, és nem lehet csak két modellben gondolkodni. Esélyünk van a jelzők nélküli magyar útra való újbóli visszatérésre, arra, hogy ne legyen zsákutcás ismét a magyar történelem - mondotta végezetül Kukorelli István. (folyt.köv.)
1989. június 21., szerda 21:44
|

Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
 |

Politikai egyeztető tanácskozások (15. rész)
|

A gazdasági és szociális válság leküzdésének stratégiai feladataival kapcsolatos nyilatkozatok következtek ezután. Iványi Pál, az MSZMP szóvivőjeként kifejtette: - Az MSZMP-nek az a szándéka, hogy e tárgyalások során a résztvevők törekvéseinek világos kifejtése alapján valamennyi nemzeti sorskérdésben megegyezés jöjjön létre. Meggyőződésünk, hogy a gazdaság válsága, a szociális problémák felhalmozódása olyan destabilizációs tényezővé válhat, amely a demokratikus többpártrendszeren nyugvó jogállamiságra való békés átmenetet veszélyeztetheti. Ezért tartjuk fontosnak, elengedhetetlennek, hogy a tárgyalások témái között a gazdasági és a szociálpolitikai kérdések is szerepeljenek. Az MSZMP viseli a kialakult helyzetért a felelősséget, a tárgyalásokon nem ebben kíván osztozni. - A jövőépítést szolgáló sürgető tennivalók és a nemzet sorsa iránti felelősség azonban megkívánja, hogy a feladatok megoldásában együttműködés jöjjön létre. Az MSZMP-nek van programja a politikai intézményrendszer reformjára, a népakarat érvényesítését kiteljesítő demokratikus szocialista jogállam megteremtésére, de ezzel egyenrangú célnak tekinti egy működőképes, a világgazdaság folyamatait integrálni tudó, az életszínvonal csökkentését megállító, a racionális döntések elvén működő vegyes tulajdonú piacgazdaság megteremtését. - Ez a jogállamiság elvének megfelelően a gazdaság területén gazdasági alkotmányosságot jelent, a kettő kiegészíti és feltételezi egymást. Nemzetközi fizetési kötelezettségeink teljesítése, a struktúraváltás előttünk álló nagy horderejű feladatai - a nemzetközi tapasztalatok szerint - a társadalmak politikai erőinek koncentrálását igénylik. Az elmúlt 15-20 évben hasonló feladatokat más országokban diktatúrák vagy széles körű pártkoalíciók tudtak sikeresen megvalósítani. Mindkettőre vannak jól ismert példák. Hangsúlyozzuk: mi a demokratikus megoldást látjuk egyedül elfogadhatónak. - A gazdaság jelenlegi helyzetében az MSZMP megítélése szerint kilábalást egy külgazdaságra nyitott, kínálatépítő, csak a hatékony termelést ösztönző gazdaságpolitika hozhat. Ezen az alapon kívánjuk megoldani külső és belső egyensúlyi feladatainkat. (folyt.köv.)
1989. június 21., szerda 21:50
|

Vissza »
|
 |

Politikai egyeztető tárgyalások (16. rész)
|

A szükséges és lehetséges fejlesztés stratégia csak a világgazdasági nyitásra alapozott, olyan növekedési pálya lehet, amelynek feltételeit már nem további eladósodással, hanem a belső erőforrások, tevékenységek erőteljes átcsoportosításával, s az ezt kiegészítő külföldi működőtőke bevonásával lehet megteremteni. Az elkövetett hibákat nem menti, hogy országunk nem egyedül esett bele az adósságcsapdába, maradt le a gazdasági alkalmazkodás folyamatában az elmúlt másfél évtized során. Ma az adósságválság világprobléma, s túlnyomórészt olyan országokat sújt, amelyek a tőkés világgazdaság részét képezték és képezik ma is. Ne feledjük, hogy a világ kisebb részének sikerei részben a világ nagyobbik felének gazdasági kudarcaiból táplálkoznak. Az adósságterheken felül hazánkat a technológiai embargó is sújtja, e történelmi lemaradottságunkat súlyosbító tényező mindmáig létezik. Ugyanakkor a szocializmus eddig érvényes gazdasági modellje belső erőforrásokból nem volt képes megújulni. Ez a régi, és most meghaladni szándékozott modell elhanyagolta az alkotó embert, nem épített a közösségek autonómiájára, öntevékenységére és nem adott teret a versenynek. Ezért köteleztük el magunkat a gyökeres változások mellett. Meggyőződésünk, hogy ha mindazt megtesszük, ami rajtunk múlik, és következetesen folytatjuk reformjainkat, a világ együttműködésre kész országai meg fogják adni az esélyt a felzárkózáshoz. Ebben mindannyiunknak közös a felelőssége. - Gazdaságunk modernizációja új modell kialakítását kívánja. A kulcsfontosságú kérdések közül mindössze négyet szeretnék kiemelni. A gazdaság piaci elven való működéséhez olyan tulajdonosokra van szükség, akik képesek racionális döntések meghozatalára, akik közvetlenül érzékelik döntésük következményeit. Célunk ezért az elszemélytelenedett, bürokratikusan működtetett állami tulajdon megszemélyesítése. Egyenrangúnak ismerjük el a tulajdon valamennyi formáját. Az állami tulajdon mai dominanciája elképzeléseink szerint megszűnik; helyébe nem a magántulajdon, hanem a köztulajdon új formái lépnek, amelyekben tulajdonosként megjelenhet az állampolgár is. Biztosítani kívánjuk az egyéb tulajdonformák szabad, szerves fejlődését. Egyedül egy sokszereplős, a különféle tulajdonformák szervezett együttműködésére alapított piac képes megszüntetni a monopolhelyzetet, megteremteni a vállalkozói szabadságot, magatartást, a hosszú távú vagyonérdekeltséget. (folyt.köv.)
1989. június 21., szerda 21:53
|

Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
 |

Politikai egyeztető tárgyalások (17. rész)
|

Mielőbb indokolt megteremteni ennek törvényi garanciáit is. - Célunk a hatékonyan működő belső piac fejlesztése, a piaci hatások érvényesítése. A piacot tekintjük a gazdaságot integráló elsődleges intézménynek. Ahol ez társadalmilag nem bizonyul hatékonynak, ott engedhető meg nem piaci mechanizmusok alkalmazása. A piacépítés szándéka a piac értékítéletének mint általános gazdasági rendezőelvnek az elfogadását jelenti, s az államtól is a piackomform eszközök alkalmazását kívánja meg. A piaci elven működő gazdaság azonban kedvezőtlen társadalmi hatásokat is kivált. Megjelent a munkanélküliség. Mi a minél teljesebb foglalkoztatásra, a munkahelyteremtésre, az átképzésre helyezzük a hangsúlyt. A foglalkoztatásból átmenetileg kiszorulók számára szociális garanciákat, szolgáltatásokat kell kialakítani. A hátrányba kerülők védelmét a szociális intézményrendszer garanciáinak megerősítésével akarjuk megoldani. Szociálpolitikánk tartóoszlopa marad az állam. Hatásosabb működése érdekében ésszerű munkamegosztást indokolt kialakítani a központi és helyi szervek között. A szolidaritást kifejező, egymást segítő öntevékeny szervezeteket a szociális védőháló fontos elemének tekintjük. Külön figyelmet kell fordítani a fiatalok, a pályakezdők, a nagycsaládosok, a nyugdíjasok, a rokkant, fogyatékos emberek, a többoldalúan hátrányos helyzetűek életkörülményeinek javítására. Az infláció mértékének fokozatos csökkentésére törekszünk, s ennek érdekében az antiinflációs politika teljes közgazdasági eszköztárát igénybe kívánjuk venni. Az áremelkedéseknek tartósan csak maga a kínálatbővítés, a jövedelmező termelés és az indokolatlan költségeket el nem ismerő piac tud hatékonyan gátat vetni és nem az adminisztratív korlátozás. A sikeres antiinflációs politika sikeres struktúrapolitikát követel és feltételez. - Az államnak a megváltozott szerepben olyan központi szervező erőként kell működni, amely gondoskodik a gazdálkodási és versenyfeltételek kialakításáról, az állami kassza feletti társadalmi ellenőrzésről, annak megszervezéséről, s arról, hogy a társadalom maga dönthessen igényei és szükségletei kielégítéséről. Újra akarjuk rendezni az állam gazdasági, társadalmi, szociális kötelezettségvállalásait úgy, hogy a költségvetés túlzott mértékű jövedelemközpontosító és újraelosztó szerepe jelentősen csökkenjen. (folyt. köv.)
1989. június 21., szerda 21:57
|

Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
 |

A politikai egyeztető tárgyalások - második forduló (18. rész)
|

Szükséges az államháztartással kapcsolatos jogosítványoknak a parlament és a kormány közötti újrarendezése, a költségvetési intézmények gazdálkodásának korszerűsítése, a helyi önkormányzatok gazdasági önállóságának megteremtése. S egyetértek azzal, hogy ki kell alakítani egy új, átfogó gazdaságpolitikai koncepciót. Politikailag az adja a helyzet hallatlan nehézségét, hogy egyszerre kell egy következetes reformprogram kidolgozásán és egy immár akut gazdasági, politikai krízis elhárításán dolgozni. Ebben a helyzetben alapkérdéssé vált, hogy a gazdasági kitörés mely jövedelemtulajdonosok kárára és melyek előnyére valósítható meg. A gazdasági és szociális megfontolások egyértelműen azt követelik, hogy a terheket ne a szociálisan máris nehéz helyzetben lévő rétegekre hárítsuk. Ugyanakkor azt is igénylik, hogy a vállalkozók, az új értéket teremtők, a többet teljesítők életkörülményei is tükrözzék teljesítményeiket. Ha a feszültségeket pártpolitikai érdekek miatt gazdaságilag megalapozhatatlan igények hangoztatásával vagy ellenkezőleg: a jövedelemkülönbségek irreális növelésének követelésével nem élezi senki, akkor az egyéni kilátástalanságok elkerülhetők, a társadalmi értékek jobban megőrizhetők. A gazdaság gondjai összetettek, sokrétűek. Nyíltan, őszintén kell azokról beszélni. A népért, de nem a nép feje fölött kell megegyezést találnunk. Nincsenek illúzióink. Keskeny a palló, könnyen leeshetünk róla. De van palló, éljünk az átkelés lehetőségével - mondotta befejezésül Iványi Pál (folyt.köv.)
1989. június 21., szerda 22:00
|

Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
 |

Politikai egyeztető tárgyalások - Második forduló (19. rész) Az Ellenzéki Kerekasztal megbízásából Pető Iván emelkedett szólásra:
|

- Az Ellenzéki Kerekasztal eredeti szándéka szerint a jelen tárgyalásokon csak a békés átmenet politikai feltételeivel kívánt foglalkozni. Nem azért kívántuk mellőzni a gazdasági témákat, mintha a meglévő rendszert jónak vagy akár csak kisebb-nagyobb korrekciókkal megjavíthatónak tartanánk. Sőt, hisszük: ez a gazdasági rendszer még csak nem is igazán működőképes. A termelőeszközök állami tulajdonán nyugvó gazdaságokban ugyanis a tulajdonviszonyokból szükségszerűen következik a nemtörődöm gazdálkodás és általános pazarlás. Ez valamennyi központosított gazdaságirányítású országban súlyos válsághoz vezetett. Az ok végső soron az, hogy a vállalatok elkényelmesednek, döntéseikben háttérbe szorulnak a józan gazdasági megfontolások. Ráadásul kivételes leleményességgel képesek a közérdekre hivatkozva zsarolni tulajdonosukat, végső soron az állami költségvetést, hanyag gazdálkodásuk következményeinek eltüntetésére. A veszteségek fedezésére felhalmozódott horribilis összegű állami támogatások terhét ebben a rendszerben az egész társadalom viseli. Veszélyben van tehát az állami és a szövetkezeti jellegű tulajdon, mert kezelőik tulajdonosi kontroll nélkül gyakorolnak rendelkezési jogokat. Állandó veszélyben van a magántulajdon is, mert a vagyonát vesztő állam csak minden tulajdon megcsapolásával tudja veszteségét pótolni. Az általános pazarlás nemcsak a gazdaságot ássa alá, de felőrli a közszolgáltatásokat: az oktatást, az egészségügyet és a népjóléti intézményeket is. Az úgynevezett szocialista vívmányok közül ma már csak azok élnek, amelyek a pazarló rendszer müködésének maradékai, vagy pedig egy-egy befolyásos réteget részesítenek előnyben. Azok a nagyszabású kísérletek, amelyek a gazdasági rendszer működési hibáit az állami tulajdon talaján próbálták kiküszöbölni, csak átmeneti és részleges eredményeket vagy még ilyeneket sem hoztak. Az Ellenzéki Kerekasztal mindennek ismerete ellenére azért nem kívánt a gazdaságról tárgyalni, mert: - egyrészről abból indult ki, hogy mindaddig nincsenek biztosítékok az esetleges megállapodások betartására, ameddig a politikai garanciák - részben éppen az itt folyó tárgyalásokon - nem teremtődnek meg; (folyt.köv.)
1989. június 21., szerda 22:01
|

Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
 |

Politikai egyeztető tárgyalások - Második forduló (20. rész)
|

- másrészről a gazdaságban nehezen elválaszthatóak a kormányzat napi feladatai a stratégiaiaktól, márpedig az Ellenzéki Kerekasztal tagjai nem tartanak igényt a választások előtt kormányzati funkciókra és kormányzati hatalom nélkül nem kívánják magukra venni a gazdasági csőd következményeiért a felelősséget. Az Ellenzéki Kerekasztal mindennek ellenére elfogadta, hogy a gazdaság stratégiai kérdéseiről is folyjanak tárgyalások. Ezt nem egyszerűen kompromisszumként, a békés átmenethez nélkülözhetetlen politikai tárgyalások megkezdése érdekében tette. Elfogadta ezt elsősorban azért, mert tapasztalnia kellett, hogy az MSZMP, illetve kormánya olyan törvényeket terjeszt a Parlament elé és fogadtat el, amelyek a gazdaság intézményrendszerét, hatalmi viszonyait érintik, és kész helyzetet teremtenek a demokratikus választások utáni időszakra. A tulajdonreform jegyében az Országgyűlés utolsó ülésén elfogadott átalakulási törvény lényege az, hogy ingyenesen szétoszthatják a társadalmi vagyon feletti rendelkezési jogokat a vállalati tanácsokat és más vállalati irányító posztokat kézben tartó vezetők között. E folyamatokat éppen a közvetlenül érintettek nem ellenőrizhetik, s nem befolyásolhatják. Az átalakulási törvény nyomán kialakuló tulajdonszerkezet a véglegesség szándékával rögzíti a mai monopóliumokat, a piacellenes és versenyt kizáró vagy torzító összefonódásokat, akadályozza meg a valódi tőkepiac létrejöttét. E törvény mindezeken túlmenően lehetővé teszi az eddig jórészt politikai alapon megszerzett pozíciók gazdasági hatalommá történő átváltoztatását. A kormányzat törvényalkotó kedve készteti arra az Ellenzéki Kerekasztalt, hogy bekapcsolódjon a gazdaság alapvető intézményeit, a tulajdonviszonyokat érintő törvénytervezetek előkészítésébe. A tét ugyanis nem más a következő hónapokban, minthogy kié lesz a föld, a gyár, s egyáltalán, alkalmas lesz-e az új tulajdonosi rendszer a hatékony jövedelemtermelésre. Tárgyalni e kérdésekről azonban csak akkor érdemes, ha a most kezdődő megbeszélések a gazdaság kérdéseiben, a gazdasági törvényalkotásban is megelőzik a kormányzat parlamenti előterjesztéseit - miként abban az egy héttel ezelőtti megállapodásokban az itt ülő felek már megegyeztek. De elfogadta az Ellenzéki Kerekasztal a gazdasági tárgyalások szükségességét azért is, mert bár a válság következményeiért nem kíván felelősséget vállalni, a következmények mégis elkerülhetetlenül a lakosságra hárulnak, és úgy érezzük: minden lehetőséget meg kell ragadni arra, hogy az elszegényedést megállítsuk, következményeit enyhítsük. (folyt.köv.)
1989. június 21., szerda 22:05
|

Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
 |

Politikai egyeztető tárgyalások - Második forduló (21. rész)
|

Különösen nagy figyelmet kell fordítani azoknak a hatásoknak a kivédésére, amelyek a leginkább rombolják a kialakult életformákat, és a megszokott életkeretek szétesésével a gyors deklasszálódás vagy a teljes egzisztenciális összeomlás veszélyeivel fenyegetnek. A szűkös erőforrásokat elosztó állami szociálpolitika elidegenedett intézményrendszere erre nem képes garanciát nyújtani, és a kormányzat, a helyi tanácsok és a gazdasági szervezetek önkényes, kapkodó döntései következtében az élet tervezhetőségének az esélyei minimálisra csökkentek, ugyanakkor a helyzet napról napra romlik. A válság gazdasági és szociális következményeiről akkor és csak akkor lehet tágyalni, ha a hatalommal, intézményekkel nem rendelkező Ellenzéki Kerekasztal képviselői hozzájutnak az ehhez nélkülözhetetlen, elégséges, pontos és eddig jórészt hatalmi monopóliumként kezelt információkhoz. Ma nem az a probléma, hogy a kormányzat nem látja: elengedhetetlen a tulajdonviszonyok átalakítása, a gazdaság szerkezetváltása, az adósság kezelése, az infláció fékezése, a válság lakosságra háruló következményeinek lehetséges mérséklése, hanem az, hogy a kormányzat az MSZMP, az államapparátus és a gazdaság egyes területeit uraló érdekcsoportok foglyaként csak ezen, mozgásterét meghatározó erők szándékait és érdekeit tudja érvényesíteni. Az utóbbi hónapok törvénykezése is megmutatta: a mai parlament, mivel benne éppen az említett érdekcsoportok rendelkeznek túlsúllyal, nem alkalmas arra, hogy valóban ellenőrizze a kormányt. Amikor az Ellenzéki Kerekasztal gazdaságról tárgyal, természetesen nem kívánja felhatalmazás nélkül helyettesíteni az Országgyűlést. Ellenkezőleg, kötelességének azt tartja, hogy megakadályozza a választásokig a szűk csoportok érdekeinek megfelelő, a távolabbi jövőt is meghatározó döntések meghozatalát. Nincsenek és nem is lehetnek illúzióink: míg a politika sarkalatos kérdéseiben ha itt megállapodunk, akár már a közeli jövőben is érzékelhetővé válnak az eredmények; a gazdasági tárgyalásokkal azonban legjobb esetben is csak a zuhanás, a leszakadás megállításának intézményi feltételeit teremthetjük meg. A politikai megállapodások nyomán, a szabad választásokkal már jelenünket is megnyerhetjük, a gazdaságiakkal csak jövőnket biztosíthatjuk. (folyt.köv.)
1989. június 21., szerda 22:09
|

Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
 |

A politikai egyeztető tárgyalások - második forduló (22. rész)
|

A harmadik oldal üdvözli, egyúttal kiemelt fontosságot tulajdonít annak, hogy a gazdasági válság társadalmi következményeinek kezelése és a gazdasági válság elhárításának stratégiai kérdései méltó szerepet kaptak a politikai egyeztető tárgyalások témái között. Hisszük, hogy e kérdések megvitatása nélkül a politikai konszenzust célzó tárgyalások sem nyugodhatnak szilárd alapokon. A két tárgykörű tárgyalásokat indokolja az a körülmény is, hogy a politikai, a gazdasági és a társadalmi reformfolyamat nem választható el egymástól - erre történelmi tapasztalatok is figyelmeztetnek -, azoknak összehangoltan kell előrehaladniuk. Meggyőződésem, hogy a társadalom nagyobb része e két téma közös megoldásában együttesen érdekelt, és bizalma is csak a két téma együttes megoldásával állítható vissza. - Bevezető gondolataim lezárásaként szeretném jelezni, hogy a harmadik oldal üdvözli és nagyra értékeli a tárgyalópartnereknek már a tárgyalások e korai szakaszában azt a toleranciáját, azt a felelősségérzetét, hogy a második témakört is fölvették a tárgyalás napirendjére. - A harmadik tárgyalófél képviselői a legsürgetőbb feladatnak azt tartják, hogy az általuk képviselt társadalmi rétegek - a bérből és fizetésből élők, a nyugdíjasok, fiatalok, nők, a helyi közösségek - fokozott védelemben részesüljenek a gazdasági válság következményeivel: az inflációval, a munkahelyek elvesztésével, a költségvetés szociális célú szerepvállalásának visszaszorulásával szemben. A szociális biztonság erősítése, az időskorúak, a többgyerekes családok, a családot alapító fiatalok, a munkahelyüket elvesztők, illetve a munkaképességükben korlátozottak körében intézményes garanciák megszilárdítását igényli. Az állampolgári létbiztonság intézményes garanciáinak kiépítésénél nem a létező - más történelmi, társadalmi feltételek között kialakult - modelleket kell lemásolni, hanem a tapasztalatok fölhasználásával sajátos, a magyar helyzetnek megfelelő megoldásokra van szükség. Ezek elveinek és egyes konkrét megoldási módjainak kimunkálását a tárgyalások megkerülhetetlen feladatának tekintjük. Talán nem felesleges emlékeztetni arra, hogy éppen a szakszervezetek által igényelt és kidolgozott bérreform bevezetésére a szociális védő háló megteremtésére utalunk ezekben a gondolatokban. (folyt. köv.)
1989. június 21., szerda 22:10
|

Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
 |

A Politikai egyeztető tárgyalások - második forduló (23. rész)
|

- A harmadik tárgyalófél sürgetően szükségesnek tartja a válságelhárítás és a gazdasági fejlődés stratégiájának kimunkálását. Természetesen azt tartjuk, hogy ez alapvetően kormányzati feladat, de úgy gondoljuk: biztosítani kell minden koncepcióval rendelkező szervezetnek, szervnek, hogy elgondolásait nyilvánosságra hozhassa, a nyilvánosság előtt megütköztesse és ennek bázisán jöjjön létre társadalmi konszenzus. - Úgy gondoljuk, hogy a gazdasági kibontakozás feladatait nem lenne helyes kizárólag távlati stratégiai kérdésnek tekinteni. Azt valljuk, hogy a hosszú távú fejlődést szolgáló és az azonnali katasztrófaelhárítás szükséges, azaz a stratégiai és a taktikai lépések együttes vizsgálatára van szükség. - Megítélésünk szerint mai helyzetünkben nem elegendő a hosszú távú célok felvázolása, meg kell jelölni az elérésükhöz vezető út főbb jelzőoszlopait is. Mi abból indulunk ki, hogy a gazdasági válság leküzdéséhez - hosszabb és rövidebb távon egyaránt - kulcskérdés a gazdaság növekedése. Ennek forrásai között pedig meghatározó jelentőséget tulajdonítunk az emberi erőforrások mozgósításának. Ezért halaszthatatlan feladatnak tekintjük az emberi erőforrások fejlesztését megalapozó infrastrukturális, oktatási, egészségügyi, lakásellátási hálózat további leromlásának megakadályozását, korszerűsítésének mielőbbi elkezdését. Az emberi alkotóerő és kezdeményezés hasznosítását is szolgálja, véleményünk szerint, a termelői önigazgatás kibontakoztatása, a munkavállalók vezetésben való részvétele, mindezeknek konkrét intézményi formái. Hasonlóan fontos ügynek tekintjük a helyi közösségek fejlődését megalapozó gazdasági erőforrások megteremtését és azok autonóm felhasználásának biztosítását. - A gazdasági kibontakozás feltételei között szintén elengedhetetlennek véljük, hogy a gazdasági válság egyik döntő elemét képező eladósodási folyamat összetevőit pontosan föltárjuk, az öngerjesztő mechanizmust bemutassuk és ennek megfékezésére kézzelfogható lépéseket tegyünk. Itt nem tarthatjuk figyelmen kívűl levő tényezőnek a nemzetközi gazdasági diplomáciában rejlő lehetőségek kihasználását. Természetesen alapkérdés, hogy kéréseket tegyünk a sürgető feladatok megoldására a gazdasági szerkezet átalakítására, hajtóerejének és finanszírozási forrásainak megteremtsük a feltételeit. (folyt. köv.)
1989. június 21., szerda 22:12
|

Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
 |

A Politikai egyeztető tárgyalások - második forduló (24. rész)
|

- Ezzel összefüggésben újra kell rendeznünk külgazdasági kapcsolataink eddigi súlypontjait és jellegét. Ez azonban nem vezethet sem a nyugati, sem a keleti relációjú gazdasági kapcsolatok újabb egyoldalúságaihoz, nemzeti érdekeink lebecsüléséhez. A szerkezetátalakítás sikerének alapfeltétele a dolgozók foglalkozási mobilitásának, alkalmazkodóképességének fokozása. A szakmai képzési, átképzési feladatok javítása véleményünk szerint kiemelt jelentőséggel bír mind a munkavállalók foglalkoztatási biztonságának megszilárdítása, mind a foglalkoztatás hatékonysá ga szempontjából. - Hangsúlyozni kívánjuk végül, hogy a gazdasági szerkezetátalakítás ökológiai összefüggését sem téveszthetjük szemünk elől. Nem egyszerűen a környezetvédelem oldaláról, hanem a környezeti gazdaság, a környezetvédelmi ipar húzóágazat szerepet betöltő lehetőségét is figyelembe kell venni. - A harmadik tárgyalófél a most induló tárgyalássorozat minimális céljának tekinti a fenti kérdésekről folytatott kölcsönös információ- és gondolatcserét. A társadalmi nyilvánosság, az állampolgárok tájékozódásának elősegítésén túl azonban a tárgyalásoknak el kell vezetniük oda, hogy a társadalmat sújtó legalapvetőbb gazdasági, szociális problémákban megfogható intézkedésekben is testet öltő megállapodások szülessenek. A gazdasági és szociálpolitikai kérdések kapcsán sem tudom elhallgatni azt a véleményünket, hogy alapvető törvények meghozatala, vagy a folyamat determinálása ne előzze meg a sarkalatos politikai megállapodásokat. - Végezetül egy javaslatot szeretnék tenni: valamennyiünk számára igen nagy próbatétel ez a politikai egyeztető tárgyalássorozat. Azt gondoljuk, önmérsékletet, toleranciát igényel valamennyiünktől. Mi úgy gondoljuk, hogy most félre kellene tenni a taktikázást, a lehetséges döntések meghozatalának elodázását - teljes energiával a társadalom problémáinak megoldását kellene szolgálni munkánknak. Ennek eléréséhez elengedhetetlen, hogy a tárgyalófelek részéről a kölcsönös belátáson, konstruktív együttműködési szándékon alapuló kompromisszumkészség nyilvánuljon meg. A magunk részéről erre készek vagyunk, igyekszünk mindent elkövetni a tárgyalások eredményes folytatása érdekében. Sándor László nyilatkozata után rövid szünet következett, majd megkezdődött a válaszadás az elhangzott szándéknyilatkozatokra. (folyt.köv.)
1989. június 21., szerda 22:17
|

Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
 |

Politikai egyeztető tárgyalások - Vitaösszefoglaló (25. rész)
|

A szünetet követően az elnöklő Szűrös Mátyás lehetőséget adott a résztvevőknek, hogy reflektáljanak a plenáris ülésen elhangzott nyilatkozatokra. Elsőként Iványi Pál (MSZMP) kapott szót. Elmondta: elismeri, hogy a magyar gazdaság rendkívül jelentős zavarokkal küzd, ezért van szükség az MSZMP megítélése szerint is modellváltásra. Ugyanakkor túlzásnak minősítette, hogy ez a gazdaság működésképtelen. Szerinte ennek ellentmond az, hogy továbbra is teljesítjük nemzetközi kötelezettségeinket, márpedig egy működésképtelen gazdasággal nem lehetnénk partnerek a nemzetközi gazdasági kapcsolatokban. Egyetértett azzal: a gazdasági témákkal kapcsolatos eszmecserékhez szükség van arra, hogy minden tárgyalófél számára megfelelő információk álljanak rendelkezésre. Elmondta: az MSZMP az első lépést már megtette, amikor kezdeményezte a Központi Statisztikai Hivatalnál, hogy az ott készülő információkat juttassák el az Ellenzéki Kerekasztalnak is. Végül az átalakulási törvénnyel kapcsolatban elhangzottakhoz fűzött néhány megjegyzést. Rámutatott: szerinte is igaz az, hogy a tulajdonreform teljes körű végiggondolásának hiánya ennek a törvénynek a megalkotására is rányomta a bélyegét. Ezért is volt szükség az átalakulási törvény elfogadásánál arra a megszorításra, hogy ezt a törvényt az alkotmány elfogadása után újra kell gondolni és újra kell alkotni. Jóllehet, az átalakulási törvény közgazdaságilag nem végiggondolt, ám a társulási törvény elfogadása miatt olyan joghézag keletkezett, amely indokolttá tette az átalakulási törvény átmeneti jelleggel történő elfogadását. Szabad György (Ellenzéki Kerekasztal) elöljáróban hangsúlyozta: a tárgyalások során sok vita várható, éppen ezért úgy gondolja, hogy most megengedhető a szembesülés az egyetértés gondolataival. Kiemelte: messzemenően méltányolja mindazt, amit Pozsgay Imre az eljövendő választások szabadságáról és tisztaságáról kifejtett. Az EK képviseletében örömmel nyugtázta, hogy a kormány - mint azt Pozsgay Imre államminiszter bejelentette - összhangot igyekszik teremteni a törvényhozói munka és a mostani egyeztető tárgyalások között. A politikai tisztesség lépésének minősítette, hogy a kormány lehetővé teszi: a mostani tanácskozás eredményei a majdani törvényalkotó munkában is érvényesüljenek. (folyt.köv.)
1989. június 21., szerda 22:21
|

Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
 |

Politikai egyeztető tárgyalások - Vitaösszefoglaló (26. rész)
|

Jó reményt ígér, hogy a harmadik oldalt képviselő társadalmi szervezetek nyilatkozatában is számos olyan elem van, amely a nézetek összehangolódására utal - mondta Szabad György. Külön kiemelte, hogy mennyire közel áll az Ellenzéki Kerekasztal és a harmadik oldal képviselőinek álláspontja az alkotmánybíróság és a párttörvény megítélésében. Ezzel kapcsolatban megjegyezte: ha jól értette Kukorelli István szavait, nekik is az az elképzelésük, hogy a pártok bejegyzését nem kell feltétlenül az alkotmánybíróság intézményéhez kötni. Ugyancsak egyetértés mutatkozik abban is, hogy a pártok alakulásával és működésével kapcsolatos szabályozás megoldható az egyesületi törvény kiegészítésével, illetve módosításával. Szabad György ugyanakkor rámutatott: az összhang jelentkezése ellenére korai lenne még egy döntés lehetőségéről beszélni. Úgy vélte, hogy szakértői szinten kell megvizsgálni, mi a célszerű: új törvényt alkotni, vagy a meglévőt módosítani, illetőleg kiegészíteni. Szabad György ismételten hangsúlyozta: az új alkotmányt már az új parlamentnek kell megalkotnia. Felhívta azonban a figyelmet egy joghézagra, amelyet szerinte addig is rendezni kell. Ez pedig az, hogy a jelenlegi alkotmány az egypártrendszert, pontosabban az egy párt hegemóniáját deklarálja. Márpedig az lehetetlen, hogy egy módosítás erejéig az alkotmányt ne hozzuk összhangba a többpártrendszer törvényesítésével. Végül a plenáris ülésen szerzett tapasztalatait így összegezte: a mai tanácskozás bátorít annak kimondására, hogy valamennyien olyan tárgyalófelek vagyunk, akik a láthatatlan, ám a legfontosabb félre gondolunk. Nevezetesen arra, hogy népünk nyerje a legtöbbet, amit neki legjobb akaratunkból valamennyien juttatni tudunk. Pető Iván (Ellenzéki Kerekasztal) szerint is a tárgyalásokhoz szükséges készség jócskán jelen van. Egyúttal felhívta a figyelmet: nem esett szó elég hangsúlyosan arról, hogy technikailag érdemes lenne a gazdasági és a politikai tárgyalásokat különválasztani. Szerinte erre azért lenne szükség, hogy az egyik tárgyalási folyamat ne hátráltassa a másikat. Ez különösen a gazdasági tárgyalásokra való tekintettel megfontolandó, hiszen a gazdaságnál csak a törvényalkotással lezárható tézisekről, témákról lehet viszonylag záros határidőn belül megállapodni, és számos olyan téma van, amelynek végső megoldása a választásokig nem valószínűsíthető. Márpedig alapvető, hogy az elhúzódó gazdasági megbeszélések ne akadályozzák a politikai jellegű eszmecserét. (folyt.köv.)
1989. június 21., szerda 22:24
|

Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
 |

Politikai egyeztető tárgyalások - Vitaösszefoglaló (27. rész)
|

Nagy Imre (Harmadik Oldal) úgy foglalt állást, hogy az elmúlt napok és az elmúlt órák vitáinak eredményei, valamint a plenáris ülésen elhangzott nyilatkozatok bizonyították: mindhárom fél részéről megalapozott a deklarált szándék, az őszinte kompromisszumkeresés. Hangsúlyozta: a tárgyalóasztaloknál helyet foglaló felek túljutottak az első csapdákon, a kezdeti akadályok elhárításán, és megszülettek az első józan, bizalomerősítő engedmények. Ezek között említette, hogy az egyeztető tárgyalásokon napirendre kerülnek gazdasági témák is, továbbá, hogy az Országgyűlés következő ülésszakáról leveszik azokat a törvénytervezeteket, amelyek tartalmi kérdéseit előzőleg a magas szintű politikai tárgyalásokon kell megvitatni. Szerinte mindez alapot ad arra, hogy a meglévő vitás kérdéseket érdemben lehessen megbeszélni és a nemzet számára a legjobb megoldásokat megtalálni. Szűrös Mátyás a második plenáris ülést lezárva megjegyezte: a szerdán elhangzott nyilatkozatokból, válaszokból a kölcsönös jószándékot, az együttműködésre irányuló törekvést, az alkotó szellemiséget érezte ki. Üdvözölte Szabad György megfogalmazását, miszerint valamennyi tárgyaló fél végső soron akkor jár el helyesen, ha úgy munkálkodik, hogy ezeknek a megbeszéléseknek a nép, a magyar nemzet legyen a nyertese. Bejelentette azt is, hogy a legközelebbi plenáris ülés időpontjának kitüzéséről a szakértők döntenek. Végezetül az Országgyűlés nevében ígéretet tett arra, hogy a tárgyalásokhoz biztosítják a megfelelő technikai és egyéb feltételeket. (MTI)
1989. június 21., szerda 22:28
|

Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
 |
|
|