|
|
|
|
Joan Baez - 2. (2. rész)
|
Joan Baez soha nem adta fel a békébe, az emberi jogokba, az erőszakmentességbe vetett hitét, annak ellenére, hogy nyolc évig nem talált lemezkiadót dalaira, mert a cégek édeskés dalokat akartak, semmitmondó szövegekkel. A 80-as években azonban újra magára talált: ott volt a Live Aid-en, amit ő nevezett el fenntartásai ellenére a ,,80-as évek Woodstockjának,,. Részt vett az Amnesty International ,,Reménység összeesküvése,, nevű turnéján, valamint az ,,Emberi jogokat, most,, amerikai koncertjein is. Újabb dalaiban is főszerepet kap a politikai költészet: az emberi méltóságot követeli mindenkinek, tagadják meg azt bárkitől Chilében, Törökországban, Dél-Afrikában vagy Európa keleti felén. Ahogy 1972-ben Hanoiban, bombázás közben énekelt, a 80-as években a gdanski munkásoknak adta elő dalait. Próbálja felrázni az apatikus amerikaiakat, leleplezve az Oliver North-féle ,,nemzeti hősöket,, és emlékeztetve arra, hogy ma is husz háború folyik a világban. ,,Ha születik még valaha olyan mozgalom, mint a 60-as években, annak az lesz az oka, hogy az emberek nem hajlandóak megbarátkozni a háborúval, az erőszakkal - mondta egy tavalyi interjúban - talán az akkori lelkesedést nem lehet visszahozni soha, de a sötétben lappangó érzések napfényt hozhatnak a jövőben,,. Joan, aki ,,És hangot kaptam, hogy énekeljek,, címmel megírta önéletrajzát, már a 60-as években iskolát teremtett: őt követte annak idején Joni Mitchell, Buffy St. Marie, Melanie. Húsz évvel később olyan lányok vallják tanítómesterüknek, mint Tracy Chapman, vagy Michelle Shocked. Hogy ma sincsen társak nélkül, bizonyítja, hogy legutóbbi, ,,Recently,, című albumához Mark Knopfler, Peter Gabriel és a U2 tagjai írtak dalokat. De Baez a legbüszk ébb fiára, Gabrielre, akivel Woodstock-ban volt terhes, és aki kizárólag a nagy idők zenéjét hajlandó hallgatni....+++ Göbölyös N. László, MTI-Panoráma
1989. június 1., csütörtök 08:45
|
Vissza »
Folytatásokkal »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|