|
 |
 |
 |

- A magyar történelemoktatás - 1. folyt.
|

Néhány, általában piaci megfontolásokból adagolt adat és dokumentum ugyan napvilágra került, de összefüggések nélkül, és sosem tudni, hogy ezek az adatok mennyire megbízhatóak. Legutóbb maga Grósz Károly adott át - valószínűleg nem ingyen - a Kádár-hagyatékból egy jó adagot a Szabad Tér Kiadónak, amely El nem égett dokumentumok címen ki is adta ezt. A tankönyvek szempontjából, a történelemoktatás szempontjából azonban ez semmi.
A bölcsek kövét még nem lelték meg - ezt bizonyítja, hogy az idei érettségi tételekből hiányoznak a negyvenöt utáni magyar történelemre vonatkozó kérdések. Sőt, a tankönyvekből is hiányoznak azok a fejezetek, amelyek az adott korszakot tárgyalnák. Kivették, kitépték ezeket a részeket, ami még érthető is lenne, hiszen ezek nyilván még a bolsevik felfogásban fogantak, ám helyettük a gyerekek új anyagot nem kaptak. Igaz, a mostani kulturális miniszter elődje, Glatz Ferenc kidolgozott egy tantervet, ennek részét meg is íratta történészekkel, a segédkönyv azonban nem jelent még meg, és ki tudja, az új miniszter akarja-e majd, hogy egyáltalán megjelenjen. Lévén Glatz Ferenc liberális, a mostani miniszter pedig konzervatív.
Így esett, hogy a törtélem eltűnt. Sem igazi, sem hamisított nincsen, és ha akarjuk, hát ez az eset is nagyon jellemző a mostani magyar viszonyokra. A történelem birtoklása hatalmat jelent, amennyiben a történelem az emlékezet tantárgya. Aki tehát egy nép, egy nemzet emlékezete fölött rendelkezik, rendelkezik mások felett is. Hiszen a kelet-európai régióban létrejövő rendszerek mindig is nagyon ingatagok, ezen túl pedig többé-kevésbé illegitimek voltak, legitimitásukat tehát nem a valóságban, hanem a múltban próbálták meggyökereztetni, átírva, meghamisítva a múltat úgy, hogy az egy olyan fejlődési sor legyen, amely mindenképpen a jelenben létező rezsim felé visz, azt igazolja. (folyt.)
1990. június 21., csütörtök
|

Vissza »
Folytatásokkal »
|
|
|
 |
|
|